• MAGJEN

Julita Gård Juli 2011

Jag o min sambo ska gifta oss i Skansen Kyrkan i Julita Gård och ha festen i Bäckstugan.

Skulle vilja ha lite tips från någon som har haft bröllop där eller ska ha bröllop på Julita Gård.

Gärna tips på bra Catering i närheten, bra frisör, och andra bra saker att veta

Tack på förhand!

• Svar på tråden Julita Gård Juli 2011
  • ElinFalk85

Förlåt...men jag har landställe där =). Skulle jag inte gift mig i slutet av terminen så skulle jag nog kanske i alla fall försökt övetyga blivande brydgum.

• jkbr
    Emme skrev 2011-07-03 18:57:20 följande:
    Hej alla tjejer! Här kommer ännu en blivande Julitabrud Har fått massa tips från er redan men hoppas på ännu mer... Tycker det verkar som om man får olika information från Julita, vi har t ex fått infon att det inte finns någon orgel eller piano i Skansenkyrkan. Är det någon som vet hur det är? Har också läst att man inte får ha levande ljus och hur gör ni då? Vi ska gifta oss i september och då vill vi verkligen ha ljus!!

Det har varit lite skriverier om dom fula stolarna... är det någon som har lyckats lösa det? Ni som har haft honnörsbordet mot öppna spisen, hade ni sen 4 tungor ut? Vi kommer ha ca 55 gäster.

Lycka till alla och hoppas vi kan hålla denna tråd över sommaren och dela info och ideér med varandra!!
    Vad kul med en till :
    ) jag struntade att ha något på stolarna ,dom syns inte så mycket ändå dom är ju i trä så dom smälter in ganska bra,och sisten syns ju inte, jag provade med lakan men tyckte inte det passade.
    vi hade tre tungor ut ( vi var 48) men det hade fått plats med 4. 
    Det är ingen som kollar om man har ljus så man kan ha det men det är ju om det börjar brinna det kan bli problem med försäkringen det var det dom sa till mig.  
  • Emme
    jkbr skrev 2011-07-03 21:22:12 följande:
    Vad kul med en till :
    ) jag struntade att ha något på stolarna ,dom syns inte så mycket ändå dom är ju i trä så dom smälter in ganska bra,och sisten syns ju inte, jag provade med lakan men tyckte inte det passade.
    vi hade tre tungor ut ( vi var 48) men det hade fått plats med 4. 
    Det är ingen som kollar om man har ljus så man kan ha det men det är ju om det börjar brinna det kan bli problem med försäkringen det var det dom sa till mig.  
    okej.. tack för infon!! Vi ska få tillgång till Bäckstugan redan kl 13 dagen innan men ni fick alltså betala extra för det? Hur mkt var det? Det måste jag nog kolla upp för dom har inte sagt nåt om det. Hade ni 48 pers som sov över också? Beställde ni frukost till alla? Isf var den bra? Hur känns det att vara man och fru nu då?
  • jkbr
    Emme skrev 2011-07-10 16:44:24 följande:
    okej.. tack för infon!! Vi ska få tillgång till Bäckstugan redan kl 13 dagen innan men ni fick alltså betala extra för det? Hur mkt var det? Det måste jag nog kolla upp för dom har inte sagt nåt om det. Hade ni 48 pers som sov över också? Beställde ni frukost till alla? Isf var den bra? Hur känns det att vara man och fru nu då?
    Känns härligt :) men vi har ju vait ihop lange så stor skillnad är det inte förutom min feta diamant ring :)
    Vi fck betala 200 kr per timme för att vi hade bäckstugan tidigare. men det går säkert bra att fråga om man kan ta den tidigare. jag tor det blev 38 som sov över.
    Frukosten var jätte bra, värdshuset är mysigt. 
    Men å söndagen han inte så många äta så det var ju slöseri med pengar.(dom stängde 10 och folk var trötta)
    Jag köpte frukost också till dom på vandrarhemmet, som alla som ville fick äta av.

• Anna423

Emme! Berätta gärna vad ni fick betala för att få tillgång till Bäckstugan kl 13.

Vi tar gärna emot fler tips för festen i Bäckstugan!

• Emme
    jkbr skrev 2011-07-10 23:49:30 följande:
    Känns härligt :) men vi har ju vait ihop lange så stor skillnad är det inte förutom min feta diamant ring :)
    Vi fck betala 200 kr per timme för att vi hade bäckstugan tidigare. men det går säkert bra att fråga om man kan ta den tidigare. jag tor det blev 38 som sov över.
    Frukosten var jätte bra, värdshuset är mysigt. 
    Men å söndagen han inte så många äta så det var ju slöseri med pengar.(dom stängde 10 och folk var trötta)
    Jag köpte frukost också till dom på vandrarhemmet, som alla som ville fick äta av.

Hehe härligt med en fin ring på fingret 200 kr extra per timme.... ok då får man vara beredd på att betala det också. Vad tidigt dom stänger frukosten, bra att du sa det, då ska vi jaga upp gästerna tidigt  
    Tack för all info... kommer säkert med fler frågor  
  • Emme
    Anna423 skrev 2011-07-11 16:41:02 följande:
    Emme! Berätta gärna vad ni fick betala för att få tillgång till Bäckstugan kl 13.

Vi tar gärna emot fler tips för festen i Bäckstugan!
    Anna.. jag har inte fått nåt pris på det än från julita, jag bara antog att man fick tillgång till den tidigare, har inte ens tänkt på att det skulle kosta
    Ett tips är att ha "låtsasvärmeljus" eftersom man inte får ha levande ljus i Bäckstugan. Man kan försöka dölja den fula lågan lite på nåt sätt genom att linda in dom i tyll/tyg eller liknande. 
    När gifter ni er? 
  • Anna423

Vi gifter oss i skansenkyrkan 3/9, jag börjar faktiskt bli lite nervös nu. Vi ska åka till Julita imorgon och titta på Bäckstugan igen och fundera lite över dukning. Det lutar åt att vi går in från sjön och har honörsbordet till höger med tre tungor. Vi blir ca 60 pers. Har också tänkt mig batteridrivna ljus i snygga ljuslyktor och blockljus i öppna spisen. Frågan är om man behöver mer belysning än så, men det får vi kolla imorgon. Det svåra är att få lite färg på borden.

Hur har ni planerat? Var ska ni fotas?

• jkbr

Ett till tips från mig,  vi hade fyra glas till varje gäst och då fick det inte plats med dom blomseraragemang som jag tänkt ha . Borden är ju inte så breda ,vi la rosor och andra blommor i mitten på borden det gav lite färg och blev jätte fint. vi gick också in från sjön för cateringen hade utrymmet vid den andra ingången

• MAGJEN

Vi hade vårt bröllop i lördags och det var en helt fantastisk dag/helg!
    Kom ner till Julita redan på fredagen med några av våra bästa vänner och gjorde fint i bäckstugan, vi hade honörsbordet mot kortsidan och sen 3 tungor ut (52 gäster), det är en ful whiteboard där men den klädde vi in i ett vitt lakan och hade ett murgröne hjärta där. Efter allt var klart i lokalen åt vi en otrolig middag på Julita värdshus - grym mat. Avslutade med ett glas vin på bryggan vid 8kanten.
    På lördagen kom min make up/hår tjej kl. 09 och började göra mina systrar fina och sen mellan 11- 13,30 var det min tur, smutta på champange medans min bästa kompis och mina systrar var där, massor av mys.
    Vigseln började 15.00 och efter den fotades vi i den otroliga omgivningen som Julita Gård har.
    Sen kom vi till Bäckstugan och tog Brudens skål - sen middag som var catering från Knattebo Catering, otrolig mat och superbra personal kan starkt rekomenderas!! Massor av vackra tal som varvades med glädjetårar och skratt. Istället för tårta hade vi Cupcakes - efter att redan ha ätit 2 rätter var det toppen med Cupcake istället för en gräddig tårta. Vid 00,30 vart det varmkorv och bröd.
    Vi tog Julita Gårds stora bröllopspaket och bodde i 8kanten, det var frukost på sängen kändes riktigt lyxigt på söndags morgonen.
    Vi hade pressent öppning på söndagen med lunch innan våra gäster begav sig hemmåt. Det var en extremt lyckad helg tycker både jag och min man Glad
    Eftersom vi gifte oss mitt i sommaren så behövdes det inte att ha ljus på borden - det var så ljust och fint ändå. Jag stördes inte av de fula stolarna..
    Vi hade party tält ute på grusplanen och hade hyrt 4 stå bord för att man ska kunna lämna ifrån sig drinken vid minglet.
    Om det är något annat som ni vill ha lite tips om så hör av er!
    Ha det gott och lycka till med allt planerande!

Svar på tråden Julita Gård Juli 2011