• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • 1700tal
    Sommarbrud skrev 2011-03-08 08:58:51 följande:
    1700tal: Jag är 167 lång sen har jag inte mina mått här :/ men jag e ju inte så lång? O drar stl 42 i kläder men har bh stl hmm 75 d kanske?
    Hm, i affären jag provade i sa de att det var bättre ju längre man var till en sån modell. Å andra sidan avrådde hon mig (som är som ett höghus) starkt från att ha en sån överdel med markerat band i midjan för det blir fel propotioner för någon som är lång. Den överdelen som på din klänning är perfekt på någon i din höjd. Men du skulle väl ha 4-5 cm klack oxå väl? Då bli du ju runt eller över 170.
    Malin24 skrev 2011-03-08 09:09:16 följande:
    Åh den är jättefin! Detta är alltså en av Millys egna klänningar? Vad heter Modellen? Har du ngn koll på vad den kostar ungefär, har ju förstått att du har ngn form av företagsrabatt?!, men för oss andra..Glad
    Japp, det är därför det går undan. Min är färdig 4 april och jag beställde den alldeles nyss. Den heter WG0608 och fanns visst på deras systersida. Men skulle nog maila Milly direkt för att fråga om priset i dollar, på den andra sidan är de ju i pund. Jo, jag har lite andra priser men den här klänningen ÄR förvånansvärt billig med tanke på tygmängd osv..

http://www.myweddingdressforless.co.uk/product_info.php?products_id=58
  • Sommarbrud
    1700tal skrev 2011-03-08 09:24:55 följande:
    Hm, i affären jag provade i sa de att det var bättre ju längre man var till en sån modell. Å andra sidan avrådde hon mig (som är som ett höghus) starkt från att ha en sån överdel med markerat band i midjan för det blir fel propotioner för någon som är lång. Den överdelen som på din klänning är perfekt på någon i din höjd. Men du skulle väl ha 4-5 cm klack oxå väl? Då bli du ju runt eller över 170.
    Malin24 skrev 2011-03-08 09:09:16 följande:
    Åh den är jättefin! Detta är alltså en av Millys egna klänningar? Vad heter Modellen? Har du ngn koll på vad den kostar ungefär, har ju förstått att du har ngn form av företagsrabatt?!, men för oss andra..Glad
    www.myweddingdressforless.co.uk/product_info....
    Men åhh ja jag hade tänkt o ha lite klack jag är ingen fena på det där med klackar men får väl börja öva! Ja men jag tror jag kör på den jag får väl se ut som en liten svamp i värsta fall :)
  • S2011
    Sommarbrud skrev 2011-03-08 09:27:19 följande:
    Men åhh ja jag hade tänkt o ha lite klack jag är ingen fena på det där med klackar men får väl börja öva! Ja men jag tror jag kör på den jag får väl se ut som en liten svamp i värsta fall :)
    men om du har tänkt dig "bara" 4-5 cm klack så har du all möjlighet i världen att välja en stadigare klack :)
    och - gå i trappor med skorna. världens bästa sätt att komma in i "gå-i-klackar-mode" 
  • Junibruden
    CeciliaA skrev 2011-03-08 09:13:07 följande:

Jisses jag känner mig verkligen helt och hållet lost och jag trodde jag hade lite koll på kläder. Men man måste alltså välja matierial själv?

Hur den ska sys osv, vet inte ens vad en testklänning innebär? Och ni här i tråden köper alltså inte en bröllopsklänning utan flera? Jag hade iofs tänkt att ha en lång vit och en annan till festen men 4 stycken...??!

Kanske ska ge upp :/

Ge inte upp :) jag vet inget om klänningar eller tyg, men har fått hjälp här på tråden. jag har bara beställt en klänning och ska nog inte ha en till... det svåraste var att hitta den rätta klänningen. det finns så många olika modeller... första gången jag kollade på klänningar på kinasidoran, hittade jag hur många som helst bra, men efter att jag varit och prövat några fick jag en bättre uppfattning om vilka klänningar som passar mej, vilka jag trivs i osv.
  • 1700tal
    CeciliaA skrev 2011-03-08 09:13:07 följande:

Jisses jag känner mig verkligen helt och hållet lost och jag trodde jag hade lite koll på kläder. Men man måste alltså välja matierial själv?

Hur den ska sys osv, vet inte ens vad en testklänning innebär? Och ni här i tråden köper alltså inte en bröllopsklänning utan flera? Jag hade iofs tänkt att ha en lång vit och en annan till festen men 4 stycken...??!

Kanske ska ge upp :

Nej men kära nån, har vi skrämt slag på dig alldeles! Nej nej, det är inte alls varken komplicerat eller ett måste med 4 klänningar, det är bara jag som har storhetsvansinne... De flesta beställer en och några 2 och planerar att sälja den som är minst bra. Men för att räta ut det hela...

Nej, du behöver inte alls välja material. Alla klänningar kommer som de är på bilden om du inte begär eller vill något annat och om du skickar in bilder på en annan modell gör de den i de material som fungerar bäst för den modellen.

Testklänning görs bara av milly och bara om du beställer en modell som de inte har i sitt sortiment. Om du plockar mellan deras egna modeller (typ en överdel med en annan underdel) görs inte heller nån testklänning. Testklänningen görs i billigt tunt fodertyg och på den kan du ändra i stort sätt allt. När de börjar sy i den "riktiga" klänningen är det försent. Så testklänningen är som en "garanti" och säkerhet för att de gör som du har tänkt.
  • Sommarbrud
    S2011 skrev 2011-03-08 09:29:43 följande:
    men om du har tänkt dig "bara" 4-5 cm klack så har du all möjlighet i världen att välja en stadigare klack :)
    och - gå i trappor med skorna. världens bästa sätt att komma in i "gå-i-klackar-mode" 
    Ah, smart tips trappa har jag !
  • 1700tal
    Sommarbrud skrev 2011-03-08 09:27:19 följande:
    Nahä - inte kommer du se ut som en liten svamp inte! Och håller med S2011 helt, med 4-5 cm bred klack är det ju nästan som att gå som vanligt. Är ju bara smala klackar som är jobbigt och kräver träning. Är oxå helt ovan (som 176 cm lång - vad ska man med klackar till då?!) men med 5 cm kil- eller taxklack (eller vad heter sån klack som är först bred, sen smal, sen bred igen?) så dansar jag fram! Nästan iaf...
  • S2011
    1700tal skrev 2011-03-08 09:45:11 följande:
    Nahä - inte kommer du se ut som en liten svamp inte! Och håller med S2011 helt, med 4-5 cm bred klack är det ju nästan som att gå som vanligt. Är ju bara smala klackar som är jobbigt och kräver träning. Är oxå helt ovan (som 176 cm lång - vad ska man med klackar till då?!) men med 5 cm kil- eller taxklack (eller vad heter sån klack som är först bred, sen smal, sen bred igen?) så dansar jag fram! Nästan iaf...
    det är nog taxklackar du är ute efter :)

jag tycker jag ser alldeles för många ovana klackfötter som köper ett par kilklackar - som de sen "tippar" i.
    kilklackar är lite förrädiska på så sätt, ser enkla ut, men kräver mer teknik att gå i än man kan tro.

själv är jag vansinnigt förtjust i stiletter. har ett par sandaletter med stilettklack som jag sliter på så mycket jag bara kan under somrarna. hade det inte varit för att de är svarta hade jag säkert haft dem på bröllopet också - lätt de skönaste skorna jag äger!

nu ser det dock ut som att jag kommer införskaffa dessa till bröllopet:

349 kr från Haléns :)

På klänningsfronten är det frågetecken, minsann.
    Det enda jag vet är att min order är under "processing".. snabba att svara på mail är de iallafall inte (visste jag iofs sen innan, men ändå). håller tummarna för att allt är som det ska... 

• CeciliaA
    S2011 skrev 2011-03-08 09:20:18 följande:
    Nej då! frukta inte! Glad
    Tro det eller ej, men vi är ganska många som bara beställer en klänningSkrattande

Jag har inte bestämt tyg till min, företaget specificerar vad som är deras förslag på tyg till klänningen.
    Men har man synpunkter på det och vill ha ett annat material, så kan man säkert ändra det.

Testklänning tror jag bara sys om man sätter ihop olika klänningar eller har ändringskrav på grundmodellen.
    (rätta mig här, 1700-tal)

Ge inte upp, kära du! 

Okej, jag ska försöka, det låter dock som att man ska ta sig iväg och prova klänningar, har också hittatmassa favoriter men vet inte vad jag passar i. Eller vilket tyg juag ska osv.

1700tal skrev 2011-03-08 09:34:01 följande:
    Nej men kära nån, har vi skrämt slag på dig alldeles! Nej nej, det är inte alls varken komplicerat eller ett måste med 4 klänningar, det är bara jag som har storhetsvansinne... De flesta beställer en och några 2 och planerar att sälja den som är minst bra. Men för att räta ut det hela...

Nej, du behöver inte alls välja material. Alla klänningar kommer som de är på bilden om du inte begär eller vill något annat och om du skickar in bilder på en annan modell gör de den i de material som fungerar bäst för den modellen.

Testklänning görs bara av milly och bara om du beställer en modell som de inte har i sitt sortiment. Om du plockar mellan deras egna modeller (typ en överdel med en annan underdel) görs inte heller nån testklänning. Testklänningen görs i billigt tunt fodertyg och på den kan du ändra i stort sätt allt. När de börjar sy i den "riktiga" klänningen är det försent. Så testklänningen är som en "garanti" och säkerhet för att de gör som du har tänkt.

Jo men det är inte så att det blir sämre material för att man inte är emd och styr och ställer, så de inte väljer nåt billigt för kunden inte visste bättre?

Jag har hittat så många underbara modeller på kanacca, men här verkar alla prata om milly.

Junibruden skrev 2011-03-08 09:32:46 följande:
    Ge inte upp :) jag vet inget om klänningar eller tyg, men har fått hjälp här på tråden. jag har bara beställt en klänning och ska nog inte ha en till... det svåraste var att hitta den rätta klänningen. det finns så många olika modeller... första gången jag kollade på klänningar på kinasidoran, hittade jag hur många som helst bra, men efter att jag varit och prövat några fick jag en bättre uppfattning om vilka klänningar som passar mej, vilka jag trivs i osv.
    Okej, iväg och prova med mig... 
    Sommarbrud skrev 2011-03-08 09:20:56 följande:
    Du är inte ensam ! Jag har noll koll på material, men fråga i tråden så får du hjälp det kommer jag göra :)
    Och testklänning tror jag det bara är Milly som gör, de syr upp som ett test så man får möjligheten att ändra saker, tror det är så har ju inte beställt från Milly själv men snart! Och en klänning räcker ju mer än väl, MEN är man velig som jag är och inte kan estämma sig o ändrar sig varje dag ja då blir det fler. Inte ge upp!!!
    När ska ni alla gifta er?
  • 1700tal
    S2011 skrev 2011-03-08 09:52:55 följande:
    det är nog taxklackar du är ute efter :)

jag tycker jag ser alldeles för många ovana klackfötter som köper ett par kilklackar - som de sen "tippar" i.
    kilklackar är lite förrädiska på så sätt, ser enkla ut, men kräver mer teknik att gå i än man kan tro.

själv är jag vansinnigt förtjust i stiletter. har ett par sandaletter med stilettklack som jag sliter på så mycket jag bara kan under somrarna. hade det inte varit för att de är svarta hade jag säkert haft dem på bröllopet också - lätt de skönaste skorna jag äger!

nu ser det dock ut som att jag kommer införskaffa dessa till bröllopet:

349 kr från Haléns :)

På klänningsfronten är det frågetecken, minsann.
    Det enda jag vet är att min order är under "processing".. snabba att svara på mail är de iallafall inte (visste jag iofs sen innan, men ändå). håller tummarna för att allt är som det ska... 

Oj, hjälp vilken snygg sko! Men för det priset kan de inte vara i skinn och då är det nog kört för min del, får skoskav i ALLT. Men vad snygg den var. Ska dock gå in och kolla, precis den stilen jag letar efter. Hm, kilklack tycker jag är tryggast att gå i (fast mina par är bara 3-5 cm, har aldrig prövat några jättehöga), känner mig väldigt säker i dem. De kan jag gå som vanligt i, har dem på jobbet när jag har kundbesök osv och måste se "businessaktig" ut. Eller kanske är det just för att det är mest de jag använder av klackskor, har dem ju jämt på jobbet - kanske helt enkelt har tränat mig att gå i dem utan att märka det själv? Ska gå in och kolla på skorna på Halens, nu blev jag sugen. Stilen är SÅ rätt! Har ju tittat på vita karaktärsskor helt i skinn men de har ju ingen dekor eller så. Däremot kan jag ha dem en hel dag och de är gjorda för dansgolvet!
    CeciliaA skrev 2011-03-08 09:53:01 följande:

Jo men det är inte så att det blir sämre material för att man inte är emd och styr och ställer, så de inte väljer nåt billigt för kunden inte visste bättre?

Jag har hittat så många underbara modeller på kanacca, men här verkar alla prata om milly.

Junibruden skrev 2011-03-08 09:32:46 följande:
    Okej, iväg och prova med mig... 
    Nej, det tror jag inte. Inte sämre tyg, möjligtvis som sagt att de ofta förespråkar taft för det är lätt, billigt och lätt och jobba med (lätt att drapera). Men du behöver inte oroa dig, de väljer säkert det som passar modellen bäst.

Och anledningen till att många väljer milly är ju för att många andra gör samma sak just nu. I början av tråden och framför allt i de äldre kinatrådarna beställde många från Kanacca. De är ju stora och välkända de oxå.
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden