• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • 1700tal
    Knopan skrev 2011-03-08 08:13:04 följande:
    I agree! Jag gav länken till fluff-klänningen med svarta bandet till mamma igår, och hon skrev sedan i sms: "Nja, den är ju så väldigt speciell och häftig."
    Jag skrev tillbaka: "Men JAG är ju speciell och häftig!"
    Mamma höll med  

Jag tror det får bli den. Hjälp! Törs jag? 
    Klart du törs!! Känns bara läskigt när man beställer första klänningen, sen går det som på räls!!

Och det var ju en logisk respons till din mamma. Samma här, tror de flesta förväntar sig en ganska enkel klänning av mig. Men de som känner mig väl vet även att jag har en quirky sida som bara måste komma ut en dag som denna! Och onekligen blir varje klänning jag beställer lite större... och lite vidare... och lite mer spektakulär...
    Sommarbrud skrev 2011-03-08 08:19:28 följande:
    Nu är nog priserna från Milly på gång, fick ett mail inatt att de skulle skicka. Sååå nyfiken så jag skriver så fort jag fått dem !!
    Fick du ett mail där de sa att de skulle maila sen? Typiskt milly...
    Sommarbrud skrev 2011-03-08 08:20:48 följande:
    1700tal: Ja jag bara sitter o väntar på vad den kommer kosta så spännande. Men tror du jag passar i den? Om man int ehar storlek 36? Idag ska jag iof iväg o spinna så vänta några veckor :)
    Men vad har du för midje- och bystmått? Och hur lång var du nu igen?
  • Junibruden

1700tal: takc igen, ska sluta fråga såå mycket av dej hela tiden, men du verkar verkligen vara expert på det här med kinaklänningar och brudklänningar i allmänhet.

så nu ska jag lugna mej och bara vara fullständigt övertygad om att min klänning blir perfekt och precis som jag tänkt mej!

postar de bilder jag får av bella i tråden i fortsättningen också.Solig

• Darling Daisy
    1700tal skrev 2011-03-08 08:06:35 följande:
    Gillade denna raaakt igenom! Ge det lite tid och några beställda klänningar till så kanske du oxå dras in i de härliga fluffiga draperingarnas värld...
    Vad roligt att ni gillar den! 
    1700tal: Trodde nog att den var i din smak, tycker att den är ganska lik din "etta". 

Jag väntar lite och ser om även jag drabbas av draperingssjukan, men den ligger högt uppe på listan redan nu (kanske högst till o med) .

Dock har vi klädkod kavaj och har festen hemma på vår lantgård (en gammal ladugård/lada som festlokal (som en månad senare ska användas som stall - alltså inte en permanent festlokal), halvtufsiga gräsmattor, grusgångar, ett hus med visst behov av renovering, hästar, hundar, katter och småbarn i drivor). Risken för regn är ju ganska stor (sverige i juli...), och om det är en blöt sommar så är det ju inte världens roligaste att försöka gå på tex gräsmattorna. Under eftermiddagen ska vi ha lite femkamp med hästskokastning, dart o liknande, så klänningen ska inte bara vara vacker - den ska användas och sättas på prov ordentligt!  

En sån här underbar klänning skulle nog trivas bäst på en herrgård eller ett slott!! Och det finns en liten risk att jag skulle känna mig för uppklädd/utklädd (vet ju vilken klädstil gästerna har också!) . Jag vill kunna röra mig och dansa och hoppa och klappa på hästarna utan att känna att jag har en gigantisk kjol ivägen!

Oj, ursäkta ett lååångt inlägg. Använder visst er som nån slags terapifunktion för tillfället!
  • 1700tal
    Junibruden skrev 2011-03-08 08:43:23 följande:
    1700tal: Tack för all hjälp igår! testbilderna med kommentarer mailade jag igår kväll till bella, hon hade svarat under natten och nu har vi mailat fram och tillbaka några gånger under morgonen och nu har de då börjat sy min riktiga klänning... oj oj oj, så nervös jag är! bella lovade skicka bilder under processen, så jag kolla ju mailen varannan minut nu Flört
    men ett nytt problem: du skrev att klänningen blir i taft. är ändå nu plötsligt orolig för att det kanske inte blir som jag tänkt mej? har du hemma en provbit av millys taft? verkar den billig och prasslig eller så där härligt, lätt och snyggt?

Darling Daisy: Tack för din kommentar om taft. min klänning liknar ju inte de andra stora och fluffiga klänningar som många andra här beställer... men vårt bröllop blir ute i skärgården, vigsel i en liten kyrka och fest vid vattnet i en danspaviljong (har tack och väggar, 8-kantig med fönster åt alla håll), så kändes som att min klänning inte kan vara för stor och glamorös...
    Hehe, har inte bara en provbit, har flera hela klänningar i de olika tygerna! Det är inte så prasslig som taft brukar vara (vissa taftkvalitéer i tygbutikerna är tjockare och mkt prassligare), ganska tunn och matt. Millys taft väger ingenting och det kanske passar stilen på ditt bröllop. Vad fint det låter förresten, med paviljongen och allt! Tror taft ger suverän känsla vid skärgården, vattnet och allt som du beskriver... Jag tänker ju liksom precis tvärtom med mina klänningar, vi ska va i stooor kyrka med lååång gång fram till altaret (därav måste med låååångt släp) och festen på ett 1600-talsslott med metertjocka väggar, sittande middag osv... Därför blir taft lite för.. typ.. lätt och flyktigt liksom. Så frukta inte - din klänning kommer bli jättefin i taft!

Sen är det ju så att jag har beställt en klänning i äkta sidentaft (100% silk) oxå och den tror jag kommer bli bättre än polyestertaften (till mitt sammanhang). Men den kommer inte förrän om 2 veckor. Jag beställde bara "ytterlagret" i sidentaft istället för att göra hela klänningen i siden rakt igenom och det blev faktiskt inte så mkt dyrare.
  • Sommarbrud

1700tal: Jag är 167 lång sen har jag inte mina mått här :/ men jag e ju inte så lång? O drar stl 42 i kläder men har bh stl hmm 75 d kanske?

• Malin24
    1700tal skrev 2011-03-08 07:49:22 följande:
    Malin - här är bilderna:

Klart du ska beställa en till! Och billig är den, inga handbroderade spetsar eller annat som kostar, bara massa , massa underbart draperat tyg...
    Åh den är jättefin! Detta är alltså en av Millys egna klänningar? Vad heter Modellen? Har du ngn koll på vad den kostar ungefär, har ju förstått att du har ngn form av företagsrabatt?!, men för oss andra..Glad
  • 1700tal
    Junibruden skrev 2011-03-08 08:51:31 följande:

1700tal: takc igen, ska sluta fråga såå mycket av dej hela tiden, men du verkar verkligen vara expert på det här med kinaklänningar och brudklänningar i allmänhet.

så nu ska jag lugna mej och bara vara fullständigt övertygad om att min klänning blir perfekt och precis som jag tänkt mej!

postar de bilder jag får av bella i tråden i fortsättningen också.Solig

Så lite så, ös på! Är ingen expert alls, har bara hållt på ett tag och tycker det är hysteriskt kul... Har hittat mitt kall i livet sen jag började skriva i denna tråd på sidan 5.
    Darling Daisy skrev 2011-03-08 08:55:35 följande:
    Vad roligt att ni gillar den! 
    1700tal: Trodde nog att den var i din smak, tycker att den är ganska lik din "etta". 

Jag väntar lite och ser om även jag drabbas av draperingssjukan, men den ligger högt uppe på listan redan nu (kanske högst till o med) .

Dock har vi klädkod kavaj och har festen hemma på vår lantgård (en gammal ladugård/lada som festlokal (som en månad senare ska användas som stall - alltså inte en permanent festlokal), halvtufsiga gräsmattor, grusgångar, ett hus med visst behov av renovering, hästar, hundar, katter och småbarn i drivor). Risken för regn är ju ganska stor (sverige i juli...), och om det är en blöt sommar så är det ju inte världens roligaste att försöka gå på tex gräsmattorna. Under eftermiddagen ska vi ha lite femkamp med hästskokastning, dart o liknande, så klänningen ska inte bara vara vacker - den ska användas och sättas på prov ordentligt!  

En sån här underbar klänning skulle nog trivas bäst på en herrgård eller ett slott!! Och det finns en liten risk att jag skulle känna mig för uppklädd/utklädd (vet ju vilken klädstil gästerna har också!) . Jag vill kunna röra mig och dansa och hoppa och klappa på hästarna utan att känna att jag har en gigantisk kjol ivägen!

Oj, ursäkta ett lååångt inlägg. Använder visst er som nån slags terapifunktion för tillfället!
    Tror att den ligger granne med "min" klänning jag använde som grundmodell när jag beställde min "etta". Mailade ju Landys bilder till Milly... Dessutom är draperingar sååå smickrande. Och glöm inte - stor kjol ger liten midja!

Men den där draperade klänningen är väl inte för stor eller extrem för en ladugård. Be dem ta bort det pråliga om du vill tona ner den lite (och då menar jag spetsbroderierna och blingblinget, inte draperingarna! ) och kör på kring hästar och gräsfläckar! Du kan ju ta en smalare underkjol oxå... Kanske korta släpet lite oxå (hädelse, sa jag det högt?! Förvånad) och göra den i riktigt gräddig färg?
  • CeciliaA

Jisses jag känner mig verkligen helt och hållet lost och jag trodde jag hade lite koll på kläder. Men man måste alltså välja matierial själv?

Hur den ska sys osv, vet inte ens vad en testklänning innebär? Och ni här i tråden köper alltså inte en bröllopsklänning utan flera? Jag hade iofs tänkt att ha en lång vit och en annan till festen men 4 stycken...??!

Kanske ska ge upp :/

• S2011
    CeciliaA skrev 2011-03-08 09:13:07 följande:

Jisses jag känner mig verkligen helt och hållet lost och jag trodde jag hade lite koll på kläder. Men man måste alltså välja matierial själv?

Hur den ska sys osv, vet inte ens vad en testklänning innebär? Och ni här i tråden köper alltså inte en bröllopsklänning utan flera? Jag hade iofs tänkt att ha en lång vit och en annan till festen men 4 stycken...??!

Nej då! frukta inte! Glad
    Tro det eller ej, men vi är ganska många som bara beställer en klänningSkrattande

Jag har inte bestämt tyg till min, företaget specificerar vad som är deras förslag på tyg till klänningen.
    Men har man synpunkter på det och vill ha ett annat material, så kan man säkert ändra det.

Testklänning tror jag bara sys om man sätter ihop olika klänningar eller har ändringskrav på grundmodellen.
    (rätta mig här, 1700-tal)

Ge inte upp, kära du! 
  • Sommarbrud
    CeciliaA skrev 2011-03-08 09:13:07 följande:

Du är inte ensam ! Jag har noll koll på material, men fråga i tråden så får du hjälp det kommer jag göra :)
    Och testklänning tror jag det bara är Milly som gör, de syr upp som ett test så man får möjligheten att ändra saker, tror det är så har ju inte beställt från Milly själv men snart! Och en klänning räcker ju mer än väl, MEN är man velig som jag är och inte kan estämma sig o ändrar sig varje dag ja då blir det fler. Inte ge upp!!!
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden