• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • Fru E

Okej, dum som jag är var jag inne på FL och läste att kombinationen av progynonet och progget kan skjuta upp tanten dvs ingen tant kan bli minus men hur vanligt det är vet jag inte. Progget kan ju med skjuta upp tanten men där har spåren kommit ändå de andra gångerna och tanten efter jag slutat med dem.........f-n

Nu sängen och lite depp till och maken har förbjudit mig att läsa på FL

• TinkerBelle

Fru E skrev 2010-11-02 22:00:02 följande:
    Okej, dum som jag är var jag inne på FL och läste att kombinationen av progynonet och progget kan skjuta upp tanten dvs ingen tant kan bli minus men hur vanligt det är vet jag inte. Progget kan ju med skjuta upp tanten men där har spåren kommit ändå de andra gångerna och tanten efter jag slutat med dem.........f-n Nu sängen och lite depp till och maken har förbjudit mig att läsa på FL

Tog ett tag innan polleten trilla ner innan en oinvigd förstod vad f*n du surrade om. Tant är någon med ICA kort.

Jag tycker maken din gör rätt inget mera FL!!!

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2010-11-02 21:35:20 följande:
      Ja, och just precis idag är det nog ganska blandade känslor. Dels med tanke på den jättesvåra tid som Tinga fick med sina pojkar som pga komplikationer blev tvugnaa att plockas ut ännu tidigare än Elise och dessutom allt vi IVF:are matas med av att man INTE inte inte vill "riskera tvillingbörder" för att man inte ser det som en chans utan en risk. Då blir man ju rätt skrämd kan jag tänka mig. Typ, vad är oddsen att få ETT friskt barn på normalt vis och i rätt tid utan fuck-ups längs vägen, och hur blir då riskerna med TVÅ....
    Jo, alltså jag förstår att det måste svindla för ögonen och hissna med magen pga riskerna. Men den spontana känslan för en som INTE är i karusellen är: "Wow! Vilken lycka" Men jag förstår att det är skräckblandad förtjusning och oro inför vad som ska komma. Men nu var det inte via IVF hon blev gravid eller har jag fattat fel

Och med risk för att låta ännu dummare: Varför är det större risker om man blir gravid med tvillingar via IVF?

Min kompis fick tvillingar nu när hon var över 40 och det var himla överrumplande för dem. Från att hon levt singel och så helt plötsligt, sambo, barn 1 och sen innan det barnet fyllde 2 så födde hon tvillingar. Allt inom loppet av ca fyra år.

De var ju tvugna att byta bilen som de nyss köpt, för det gick ju inte. Tre bilbarnstolar tar PLATS! Men allt gick jättebra för dem, och jag tror att pojkarna är enäggs (det är ingen som riktigt vet tydligen), för de är lika som bär.

• Norrskensflamman
    Fru E skrev 2010-11-02 22:00:02 följande:
    Okej, dum som jag är var jag inne på FL och läste att kombinationen av progynonet och progget kan skjuta upp tanten dvs ingen tant kan bli minus men hur vanligt det är vet jag inte. Progget kan ju med skjuta upp tanten men där har spåren kommit ändå de andra gångerna och tanten efter jag slutat med dem.........f-n Nu sängen och lite depp till och maken har förbjudit mig att läsa på FL
    *kramar om och vet inte vad jag säga* Inget är väl hundra ännu, åt något håll? Ta inte ut sorgen i förskott. Allt är möjligt.
  • passionsblomman

TinkerBelle skrev 2010-11-02 22:31:17 följande:
      Tog ett tag innan polleten trilla ner innan en oinvigd förstod vad f*n du surrade om. Tant är någon med ICA kort. Jag tycker maken din gör rätt inget mera FL!!!

Det är precis det och en del annat som gör det värt att veta att detta och granntråden inte är Tanttråden, även om den blivit rätt invaderad av tanterna. Och att kanske kanske alla de som inte är Tanter känner sig lite överrumplade av denna tantvåg.
    Nu är tjejrena hr vad jag vet ett välkomnande och rart gäng, men mitt i ruvande och tester, barnförtvivlan och oro så kan det nog kännas lite konstigt att från att varit en liten och intim tråd plötsligt vara massor av folk.

Detta säger jag alltså inte för att på något vis sjasa bort någon eller få någon att känna sig ovälkommen. Bara lite uppmärksam även på dem som inte kommer från Tantgänget. -Och absolut inget personligt riktat till dig Tinker, utan tanken ar salagit mig flera flera ggr senaste tiden.

• Norrskensflamman

Maken har ringt och vi hann börja bråka lite på telefon. Han började tjafsa lite med sin hårda jargong. Nu har jag blivit så himla känslig helt plötsligt att jag går igång på alla cylindrar direkt. Jag börjar låta som honom och bete mig som honom ! Kanske det är jag som har ADHD?? Jag känner mig bara så ARG på honom. Vet inte varför. Så många år som gått... som jag tagit så mycket skit. Tänk om han hade kunnat fatta tidigare att han inte beter sig "normalt" och gå till läkare och få hjälp. Då hade det besparat både honom och mig en massa bekymmer. Jag hade kanske sluppit allt tjaft och ständig gråt och förtvivlan när jag var gravid med K eller mammaledig med henne. Vi hade kanske kunnat skaffa ett tredje barn t o m.

Jag VET att det är FEL, FEL FEEEEEL att tänka så. Särskilt som vi inte vet ännu hur han kommer reagera på medicinerna.

Men det är ialla fall såna tankar som far runt i huvudet. Jag vill hämnas och låta honom få känna på sin egen medicin på nåt sjukt sätt. Fula, mörka tankar m a o i Flammans förvirrade hjärna just nu Samtidigt så älskar jag ju karlsloken, för han har många jättefina sidor också, men just nu förmår jag inte minnas och se dem. Och det är orättvist av mig. Men jag orkar inte vara rättvis just nu. Vem har varit rättvis med mig de senaste jävla femton åren?

Nog om detta, ni har väl sår i ögon och öron redan i detta ämne så nu lämnar jag det för ett tag.

• passionsblomman

Flamman, en tvillingbörd är inte "värre" för att den sker via IVF. Men man vill inte uppnå tvillingbörder, då det är mycket, mycket större risker med en sådan än med enlingsgraviditet. Och tidigare hade man väldigt höga siffror för tvillingbörd just när man gjorde IVF. Det är därför man slutat att rutinmässigt sätta tillbaka två embryon-vilket man gjorde förr.

Risken (man pratar alltså inte alls om chans utan ser det helt som risk) för två är dels större pga hormonbehandlingarna. Pergotime tex, ökar klart risken för att man lossar två ägg istf ett, och delsfinns ju risken att ett ägg råkar dela sig till två.

Jag själv tänkte förut, vaffan de får sätta tillbaka ett gäng, jag ta rhellre fyra än inget "typ. Men riktigt så tänker inte doktorerna... och när de frklarar gör man inte det själv heller¨!

Värt att notera är att trots att man slutat sätta tillbaka två i taget, så är resultatet för fullbordade graviditeter BÄTTRE nu än då.

• Norrskensflamman

Jag gick in i den här tråden med vetskapen om att det var en bebistråd. Och jag berättade genast att jag förmodligen inte kommer att hamna i bebissvängen nå mer. Men som småbarnsmorsa så känner jag ändå att jag kan komma ihåg många funderingar kring graviditeter och även uteblivna graviditeter (det var ju inte bara tjong i medaljongen för mig heller att bli gravid.) Det var jag som fick kastat i ansiktet på mig när jag var 34 att jag var alldeles för gammal för att mitt landsting skulle hjälpa mig med IVF eller något sådant. Jag blev rådd att genast kontakta en privat klinik. Minns ni?

Det glömmer jag aldrig!!

Och jag känner att jag verkligen är genuint intresserad av alla IVF:ar och ÄP:ar och eskimåer och trådbebisar och både gläds och gråter med er alla.
    Jag hoppas att ni känner det och att ni känner mitt stöd genom cyberrymden.

Tyvärr har väl de senaste veckorna varit lite mindre snack om barn från min sida, men jag ska försöka skärpa mig där. Ska inte låta min make ta för stor plats här. Samtidigt så känner jag att jag har fått så fina vänner här som i sin tur är genuint intresserade av hur JAG mår och har det och lever, även om jag inte är i bebisverkstad eller bebissvängen, utan "bara" småbarnsmorsa och medmänniska med vanligt familjetrassel.

Jag tycker den här tråden är jättemysig med härliga personligheter Och jag glömmer INTE dess ursprung, det vill jag poängtera.

kram till alla!

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans