• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • Norrskensflamman

Många varma, deltagande kramar till Ninnis. Beklagar sorgen, min vän

Fint ändå att du fanns där vid hennes sida. *kramar om hårt och länge*

Jag har varit och ätit suris hos pärona och min huvudvärk blir bara värre och värre. Så här blir INGET gjort idag/ikväll. För nu ska jag gå och lägga mig. Det får komma hur många gäster som helst imorgon, det skiter jag i. Jag orkar inte. Blä!

*vinkar, tar en hink, min mensmigrän och går och drar nåt gammalt över mig*

• Heloise

Flamman: bädda ner dig och ta hand om dig, mensmigrän låter inget vidare alls!
    Hoppas mannen kommer hem snart så han kan ta hand om dig

• Norrskensflamman

God morgon!

Idag är det en viktig dag. Valdag.

Jag minns en f.d. kollega till mig som berättade om när hon bodde Göteborg med sin sambo, som är från något Nordafrikanskt land om jag inte minns fel. Han hade bott i SVerige i ett par år och så var det dags för val.

Han rusar upp på morgonen på valdagen sliter upp persiennerna och kollar ut genom fönstret. -Va?!?! Är det  inte VAL idag??? frågar han förvirrat och lite besviket. -Jo... svarar Emma (som vi kan kalla henne). -Men VAR är allt folk???!!! Har de blivit nedskjutna eller hindras från att ta sig till vallokalerna?!

I hans land och i många andra länder är valdagen antingen en stor och viktig dag. I vissa länder är det folkfest, folk drar ut på gatorna och skanderar. I många länder kan det vara förenat med fara för livet att ta sig fram till vallokalen för att få utnyttja sin rösträtt, man ska ta sig genom kravaller och beväpnade vakter.

Skönt att vi inte behöver riskera livet här i Sverige för att få utnyttja vår demokratiska rätt OCH plikt för att gå och rösta

Jag är orolig för SD:s frammarsch. Hoppas alla som INTE stödjer dem tar sig iväg idag och röstar!

Hittade inte originalet (som förstås är överlägset bäst) på denna underbara låt, men håll tillgodo med en hyfsad cover:

Ha en bra valdag mina vänner!

• Daa

Flamman: jag tänkte på det i morse när vi promenerade iväg till vallokalen med röstkorten i högsta hugg, hur de visade på nyheterna igår om valet från Afghanistan. En man var bekymrad över att han skulle råka illa ut om talibanerna såg på hans blåfärgade finger att han varit och röstat.
    Ibland vet vi inte hur bra vi har det.

När jag vaknade i morse insåg jag att det nog inte blir jobb för mig imorgon, för förkylningen härjar fortfarande för mycket i min kropp. Det gjorde mig så ledsen (det känns äckligt att gråta när näsan är helt täppt), för både fredagen och måndagen hade jag avsatt för att hinna allt, eller i alla fall komma igång med, det där jag inte hunnit tidigare. På tisdag har jag mycket inbokat igen så då hinner jag inte (om jag ens kan jobba då...). Jag vet att man inte kan hjälpa att man blir sjuk och att man inte kan göra mer än att jobba när man är frisk, men hur jag än vrider och vänder på det: någon väntar på att jag ska bli klar och leverera, någon vars vardag är något besvärligare än vanligt tills jag har gjort det. Visst kan jag låta bli att tänka på det och bara försöka bli frisk, men jag vet ju att högen inte blir mindre ändå. Skitförkylning. Skittajming.
    Färdiggnällt för en stund.
    Mycket aktivitet från Axel och Fälga. Myyyys.

• passionsblomman

Just så Flamman!

Och jag är så TACKSAM över de kvinnor och män som före mig stridit och betalat ett högt pris för attt förändra världen-och vårt Sverige, så att jag som är kvinna också får gå och lägga en hel och lika viktig röst.

Dessutom är jag stolt över både den här tråden och den andra, där det tänks och tycks till i alla möljiga riktningar.

Jag tycker det är högtidligt att gå och rösta. På samma gång är det kanske så att det är ett kvitto på att vi har demokrati och fred att det inte blir jordens drag ute på stan-för vi vet vad vi har och att vi lever i ett samhälle där man får säga sin mening högt, det tar vi för givet. Man borde faktiskt få ta en sådan sak för givet. Eller hur? 

Men jag tänker alltid på alla dem som inte kan det, när jag ska välja. Jag blir så himla rörd jämt när de intervjuar invandrare som ska rösta här för första gången. Det bara lyser stolthet om dem och att de kan och får vara med.

Om jag hade haft en flagga att hissa hade jag gjort det idag, men vi har ingen flaggstång här.

Så, jag höjer min kaffekopp för vårt land och hälsar er en härlig dag tillbaka, här nerifrån södra ostkusten.

• Norrskensflamman

Kram till Daa: skitförkylning säger jag också! Förstår känslan... Men hur det nu än är så måste du prioritera att bli frisk, för om du går och jobbar så blir du sjuk igen och då blir du borta ännu längre. Kram, kram kram!!!

Blomman, tror banne mig jag ska ta och hissa flaggan, visst är det allmän flaggdag idag?

Jag har velat länge mellan två partier och egentligen kan det kvitta vem av dem jag väljer. Jag vill inte att nån av dem åker ut heller. Jag har haft sån ångest, för jag gillar verkligen båda partierna. Där det ena partiet går emot min åsikt går det andra ihop med min åsikt.

Nu har jag, för 10 minuter bestämt mig i alla fall. Jag kollade på deras förstanamn på listorna härifrån mitt län och har bestämt mig för att kryssa den person som verkar förstå och driva de frågor som är viktiga för mig och som själv verkar befinna sig just i den fasen av livet då just de frågorna är viktiga. Samt att ett par andra frågor som var viktiga för mig, t ex pensionärerna, där tycker hon och hennes parti samma som mig. Låter kanske egoistiskt eller naivt men jag kom verkligen inte på något annat sätt att välja mellan dessa två partier.

• Heloise

Jag var och röstade igår, på stadshuset, det är iofs inte alls samma sak som att gå till vallokalen men jag jobbar ju från 10-20, orkar inte gå upp tidigare för att rösta, så mysigt är det inte

Jag hoppas oxå att SD's siffror är uppblåsta, men jag har en bad feeling... Jag är iofs kluven till SD, alltså jag är def inte FÖR SD men vi har ju demokrati i Sverige, på gott och ont. De har ju rätt att finnas precis som befolkningspartiet, junilistan och piratpartiet. Dessutom tycker jag att samtliga partier har misskött det här med SD och viftat bort dem som nonsens. De är inte nonsens om folk röstar på dem, det är ett tecken på att nått är snett. Jag tror faktiskt inte att folk nödvändigtvis är invandrarfientliga för att de röstar på SD, många är nog det. Men det finns nog många som bara vill uttrycka sitt missnöje. Sen kan man ju ha åsikter om hur smart det är att uttrycka sitt missnöje genom att rösta på ett parti utan någon som helst politisk agenda annat än "stäng gränserna"...

Jag hoppas verkligen att folk uppför sig vid vallokalerna och inte slänger bort SD vallappar etc. Jag vill inte att de ska förlora och så ska det komma fram att folk har varit framme och tallat med lappar etc. De ska förlora för att folk är smartare än så, för att vi inte vill ha dem. De ska väljas alt väljas bort demokratiskt, på lika villkor som  alla de andra partierna, annars blir de bara martyrer och får ännu mer uppmärksamhet!

Daa: trkigt med förkylningen, jag förstår att du blir stressad, det är likadant här, fast i mitt fall så etyder det att ngn annan får jobbar non-stop utan ledig dag. Inte samma sak men med liknande stress. Tänk bort jobbet, och högen som ligger där, du och huliganerna är 100 ggr viktigare både för din chef och för den där andra personen som väntar
    Mysigt med mkt aktivitet, jag kan inte ens inbilla mig vilket rally det är i din mage med två

• passionsblomman

Flamman, ja det är flaggdag! Klart du ska hissa! Sjung "Du gamla du fria" också. Förresten får man faktiskt hissa flaggan när man vill.

Daa, usch vad trist med förkylninge som stoppar dig! *krya på dig kramar*

• Heloise

Blomman: när du skriver så där fint så får jag lust att gråta en skvätt över att vi bor där vi bor, över att fria val är en självklarhet! Över alla dessa kvinnor och män som kämpat för våra rättigheter. Det får man aldrig glömma, och du har rätt jag hae också hissat en flagga om jag bara haft en flaggstång!

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans