• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • viktualia

Kära nån vad ni skrivit sedan igår em!! Jag har läst allt... och skickar kramar till höger och vänster!

AM - SVÅR svägerska får jag säga... *suck*

Ego - hade sjukt skoj på after worken igår. Nu är ångesten ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNNU större för att ev byta jobb. Ska jag verkligen säga goodbye till dem allihop???????? Shit... det här är verkligen HEMSKT!!!!!

Ego två: har just gjort en himla god middag, så jag klipper in receptet från Arla( mitt tips är att dubbla mängden creme fraiche och fond för att få mer god sås):

Fílégryta med kronärtskockor

4 port
    600 g fläskfilé
    3 vitlöksklyftor
    2 tsk smör
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 dl minifraiche
    2 msk konc kalvfond
    1 tsk timjan
    2 msk hackad persilja
    1 tsk soja
    1 burk kronärtskockshjärtan, 400 g

Skär köttet i tjocka skivor, ca 2 cm. Skala och hacka vitlöken. Bryn köttet i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Ta upp det och fräs vitlöken. Vispa ihop minifraiche, kalvfond, timjan, persilja och soja i en låg, vid gryta. Låt kronärtskockorna rinna av. Skär i halvor. Lägg ner allt i grytan, låt koka ca 5 min. Ris smakar bra till.

• fru AM

Fast förresten - det är nästan lika mycket min bror det är fel på. (Och där kan det ju inte vara medfött i alla fall )

Lät supergott Vickan, har sparat ner receptet!

• Liten med Mindre

AM - mysko svägerska...

Snaily - kul att det blir liv i korgen igen - racerkorg kanske?

Måste få fråga - ni som har eller haft 2,5-åringar. Har de många jämnåriga kompisar? Eller är det för tidigt för det?

När vi är ute är det sällan jämnåriga barn ute. Mindre vill gärna hänga på de äldre barnen med de vill ju inte riktigt vara med henne - hon blir den efterhängsna. Om de inte är själva förstås. Jag tycker synd om henne. Och råkar vi på någon i hennes ålder så kivas de mest om saker med varandra.

Eller är det ett typiskt beteende?

Fundersam...

• passionsblomman

Sådärja!Då har man lärt ut kräftskalandets ädla konst till sonens bästis. Hihi, gullungen kämpade väl med alla de små delarna.

Alltså, det FINNS omöjligt så värst mycket som är godare än smörstekta kantareller med lite peppar och hvssalt!
    Det ska möjligen vara kräftor då.

AM, vicken typ till fyllande svägerska! Otacksamt att uppvakta där.

• smint

PB: Härligt med svamplycka. Min bror var här igår med svamp leverans. Hans fru är galen i att plocka svamp och hittar massor så vi fick en hel del.

Lappis: Duktigt av maken att springa loppet, ser på nyheterna nu och just nu visar dom bilder från loppet. Har en dröm om att springa någon gång men det känns långt borta just nu. Supergott det lät med musslor och ost. Det är nog en av de saker jag saknar under graviditeten, alla ostar. 

Muggles: Härligt att du myser och är så glad nu  mys i massor

Start september: Hu så tråkigt med sjukstuga, känns som var och varannan är sjuka nu. Hoppas ni kryar på er.

Vi har haft en lugn dag, var en stund in lekparken på förmiddagen och lekte och gungade. Solen strålade och det var riktigt härligt. På em har jag städat i gästrummet/arbetsrummet och tvättat, tycker även fast man har tvättmaskin att man aldrig kommer i fatt med tvätten.

Blev försenad födelsedagsmiddag för sambon ikväll, ungsrostade rotsaker och lammracks med kryddsmör och så lite ben och jerrys till efterätt. Nu lägger han dottern och jag jäser i soffan framför här är ditt liv.

• fru AM

Liten: 2,5 är en väldigt ringa ålder egentligen. Barn leker fortfarande oftast "bredvid varandra" då - men jag förstår att du tycker synd om henne. Livia har haft en "bästis" sedan hon var 2 ungefär. De träffades på dagis (en stor fördel med dagis där det finns många att välja på, klickar man inte med den första man stöter på så kanske med den andra eller tredje ...) De turas om att leka hemma hos bästisen och hos oss, efter dagis ibland och på helger när det går. I början var det ju mest så de lekte bredvid och blev osams ganska ofta dessutom. NU upplever jag att Livia har många fler vänner, hon och bästisen gillar fortfarande varandra men hon är inte den enda som gäller. T ex så står Livias jämnårige fästman högt i kurs (de ska gifta sig - Livia friade i våras. Han har inte en chans att komma undan. ). 

Storsonen har haft en bästis sedan dag ett på dagis (13 månader gammal). Som ler och långhalm, Bill och Bull ... Killar tjafsar inte lika mycket som tjejer. Blir de osams så tjongar de kanske till varandra. Men just de här två är som ett gift gammalt par - hövliga, ihopvuxna och avslutar varandras meningar ...  

Men åter till din fråga: nej inte många kompisar i den åldern. En bästis var. Tack vare det stora urvalet på dagis.

• smint

Liten med mindre. Min dotter är precis nu 2,5 år och det är likadant här, hon hänger gärna efter grannarnas barn som är 4 år. I parken så är det typ aldrig några barn tyvärr men i den åldern är det ju fortfarande ganska mkt bredvid lek men det är ju en del som börjar ta kontkat och leka med i den åldern.. Men många hänger efter de som är större.

• smint

Hon har också precis bytt förskola så hon har inte riktigt hunnit in u gruppen ännu. Men där hon gick förrut så var det en tjej som var lika gammal som hon som alltid kom samtidigt på morgonen och dom lekte väldigt bra iofs och tog ofta varandra i hand och sprang iväg. Så hade hon gått kvar där så hade dom nog lekt tror jag. 

• fru AM

KOm just på att Livia hyste en icke besvarad bästiskärlek för sin något äldre dagiskompis M alldeles i början av dagiskarriären. Där rantade Livia efter och fick inte vara med. Vilken tur att hennes nuvarande bästis tog mod till sig och "trängde sig på"! 

Förresten: Hattis - du är inboxad!

• fru AM

Undrar just vem Hektor ska få bli bästis med?

Svar på tråden Livets toppar och dalar