• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Kjell Präst

elisabettan skrev 2010-07-06 18:54:33 följande:
    Jag blev överlycklig när jag såg denna tråd, men orkar desssvärre inte läsa genom alla inlägg för att kolla om min fråga redan har ställts.....Finns det några särskilda "vinterpsalmer"? VI gifter oss i mars och har lite bekymmer med att hitta passande psalmer.Vad tycker du skulle passa?Tack på förhand!

Nu har jag psalmboken framför mig. De psalmer jag menade är nr 198 Likt vårdagssol i morgonglöd och nr 518  Hur härligt vittna land och sjö som båda sjungs på samma melodi som nr 200 "I denna ljuva sommartid". Dessutom finne en vårpsalm, nr 197 Den blida vår är inne som sjungs på samma melodi som nr 199 "Den blomsterid nu kommer" men det är nog lite för tidigt för vårpsalmer i mars

• elisabettan

Kjell Präst skrev 2010-07-11 07:42:16 följande:
      Nu har jag psalmboken framför mig. De psalmer jag menade är nr 198 Likt vårdagssol i morgonglöd och nr 518  Hur härligt vittna land och sjö som båda sjungs på samma melodi som nr 200 "I denna ljuva sommartid". Dessutom finne en vårpsalm, nr 197 Den blida vår är inne som sjungs på samma melodi som nr 199 "Den blomsterid nu kommer" men det är nog lite för tidigt för vårpsalmer i mars

TACK för din hjälp, vi ska sätta oss ner och tiitta på dina förslag!

• Blivandefrueriksson

När får man vigsel beviset? Får man inte det i samband med vigseln? Eller skickas det efter? Vi gifte oss den 3 juli och har inte ännu fått något?

• Burre Präst
    Blivandefrueriksson skrev 2010-07-12 22:13:50 följande:
    När får man vigsel beviset? Får man inte det i samband med vigseln? Eller skickas det efter? Vi gifte oss den 3 juli och har inte ännu fått något?
    I regel brukar det läm,nas över vid vigseln, men tänk på att det bara är ett litet minnespapper utan någon som helst juridisk giltighet. Det juridiskt viktiga papperet är det som prästen skriver på och lämnar in till skattekontoret. Från skattekontoret får ni sedan en bekräftelse på ändrat civilstånd och ev. namnbyte, men det kan ta lite tid nu i semestertider.
  • Biscuit

Hej

Detta kanske verkar som en fräck fråga men hur mycket religion måste en kyrklig vigsel innehålla. Vi är inte "troende" men tycker att kyrkorummet är både vackert och stämningsfullt och att det ger en känsla av något större. Kan man till exempel byta ut psalmerna mot andra sånger?   

• A Präst

Biscuit skrev 2010-07-16 09:14:20 följande:
    HejDetta kanske verkar som en fräck fråga men hur mycket religion måste en kyrklig vigsel innehålla. Vi är inte "troende" men tycker att kyrkorummet är både vackert och stämningsfullt och att det ger en känsla av något större. Kan man till exempel byta ut psalmerna mot andra sånger?   

En vigselförrättare i Svenska kyrkan ska följa sitt samfunds ordning. Det innebär att en präst följer kyrkans gudstjänstordning för vigsel, och där ingår, förutom de juridiska momenten, böner, bibelläsning och kyrkans ord om äktenskapet. Två psalmer måste vara med. Sedan kan man lägga till t.ex. texter och musik som man väljer själv, och det gör man i samråd med tjänstgörande präst och musiker.

• Kjell Präst

Biscuit skrev 2010-07-16 09:14:20 följande:
    HejDetta kanske verkar som en fräck fråga men hur mycket religion måste en kyrklig vigsel innehålla. Vi är inte "troende" men tycker att kyrkorummet är både vackert och stämningsfullt och att det ger en känsla av något större. Kan man till exempel byta ut psalmerna mot andra sånger?   

Som A Präst skriver så är poängen att en vigsel i kyrkan är en gudstjänst (det heter ju "vigselgudstjänst") och då blir det märkligt om man tar bort "religionen"

• Flotten

Brallis2010 skrev 2010-07-17 17:57:58 följande:
    Vad skriver man i Vigselhäftet?Präst eller vigselförrättare?Organiast eller Kantor?

Organist är organistutbildad(högskola)
    Kantor är kantorsutbildad(folkhögskola)
    Alltså det är inte samma sak men man kan komma runt det rätt enkelt genom att skriva MUSIKER eller KYRKOMUSIKER

Vigselförrättare känns som en borgerlig variant men prästen jobbar antingen som komminister, pastorsadjunkt, kyrkoherde eller??

• Kjell Präst

Men även en präst är ju vigselförrättare, så det spelar inte så stor roll vilket av alternativen man använder

Svar på tråden Fråga prästerna 12