• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Kjell Präst

Hoppe skrev 2010-07-28 15:57:02 följande:
    hej kjell!jag har bokat kyrka för vigsel, men skulle gärna vilja ta med mig en 'egen' präst dit, han som konfirmerade mig.han är dessutom pensionerad sen i januari och jag hörde att det kanske var några nya regler som gjorde att en pensionerad präst inte fick viga..?vet du hur det funkar?och är det okej att ta med sig en präst eller ser kyrkan man viger sig i helst att man använder sig av någon av deras präster?

Det ska normalt inte vara några som helst problem att ta med sig en egen präst!

• Hoppe

men om han gått i pension då..?
    får han fortfarande viga?

• Jeez

Hoppe skrev 2010-07-28 15:57:02 följande:
    hej kjell!jag har bokat kyrka för vigsel, men skulle gärna vilja ta med mig en 'egen' präst dit, han som konfirmerade mig.han är dessutom pensionerad sen i januari och jag hörde att det kanske var några nya regler som gjorde att en pensionerad präst inte fick viga..?vet du hur det funkar?och är det okej att ta med sig en präst eller ser kyrkan man viger sig i helst att man använder sig av någon av deras präster?

Det är som sagt oftast inget problem med att ta med sig en egen präst. Dock åste varje präst, pensionerad eller i tjänst, ha ett personligt förordnande som vigselförrättare från kammarkollegiet numera. Förut hade man det per automatik iom prästvigning, nu måste stiften ansöka för varje enskild präst. Jag gissra att pensionerade präster inte prioriterats i denna fråga och därför kan några inte hunnit få. Enklast är att fråga prästen ifråga om han ill och kan viga. VI har haft pensionerade präster som vikarier i sommar och de har inte haft några problem.

• Lara C

Har en fråga om när man går in i kyrkan. Vi har en tärna och en marsalk. Jag tycker mig ha förstått att normalt så går först brudparet och därefter kommer tärnan och marsalken. Kan de iställt gå fram innan och vänta där framme så att bara brudparet går uppför gången?

Och om de går efter oss, hur långt bakom? Kyrkan är liten så gången är kort.

(Har varit på ett flertal bröllop, men aldrig funderat över saken, så för gästernas del är det kanske inte av någon större betydelse, de kommer väl ändå titta mest på oss.. )

• tågjäntan

Det tycker jag går alldeles utmärkt, alltså att de står därframme. Som du säger är nog gästerna mest intresserade av er som brudpar . Jag tror nog att prästerna oxå skulle tycka att det vore okey. Eller vad säger ni?

• Kjell Präst

Jag har aldrig varit med om att tärna och marskalk gått in först, utan brukar ha det på det traditionella sättet. Men rent principiellt eller teologiskt finns inga hinder

• tågjäntan

Fast jag såg framför mig hur de liksom redan står därframme, inte att de går fram före brudparet.
    Hur tänkte du Lara?

• bruden 82

Hej Kjell Präst!

Jag och min fästman ska gifta oss i Oktober. Vi är inte så mycket för gud osv.. utan mer andliga av oss, men ändå var kyrklig vigsel en självklarthet för oss.

Tänkte fråga om man kan ha med lite andliga texter istället för psalmer?

Jag läst att man skulle ha minst 2 psalmer iaf,  kan du rekommendera några psalmer som passar årstiden samt oss?

Tack så mycket!

Mvh Linn

• Kjell Präst

bruden 82 skrev 2010-07-31 13:34:08 följande:
    Hej Kjell Präst!Jag och min fästman ska gifta oss i Oktober. Vi är inte så mycket för gud osv.. utan mer andliga av oss, men ändå var kyrklig vigsel en självklarthet för oss.Tänkte fråga om man kan ha med lite andliga texter istället för psalmer?Jag läst att man skulle ha minst 2 psalmer iaf,  kan du rekommendera några psalmer som passar årstiden samt oss? Tack så mycket!Mvh Linn

Hej!

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan andlighet och gudstro, tror man på Gud är man ju i högsta grad andlig, gudstron handlar ju om andliga upplevelser. Nå! Bibeltexter och psalmer måste hursomhelst vara med i en kyrklig vigsel. Det finns ju inga psalmer som inte handlar om Gud, så det slipper ni inte undan Det finns många sommarpsalmer, det finns vårpsalmer och vinterpsalmer - men väldigt dåligt med höstpsalmer. Till vigsel brukar jag alltid rekommendera två vigselpsalmer, nämligen nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och nr 411 "Gud har omsorg om vårt släkte". De är vackra och ganska lättsjungna även om man inte hört dem tidigare. Så finns det ju mängder av allmänna psalmer, som nr 303 "Det finns en väg till himmelen", den svängiga nr 333 "Änglarna sjunger i himlen" den välkända 289 "Guds kärlek är som stranden" exempelvis. Tyvärr finns ingen internetsida där man kan lyssna på alla psalmer, men en del vigselpsalmer kan du höra här http://www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm

• Kjell Präst

Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

Svar på tråden Fråga prästerna 12