• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Duchess
    Orsakullan skrev 2010-07-23 10:02:05 följande:
      Varför?? Ute i Guds fria natur måste väl vara den ultimata platsen för en vigsel! Vi ska gifta oss utomhus just för att min bm inte känner sig bekväm i kyrkan. Han kan tänka sig en kristen ceremoni men inte i kyrkan - alltså blev det en kompromiss. Förstår inte varför en präst INTE skulle gå med på detta!
    Jag skulle tro att det har att göra med praktiska detaljer. Jag gillar själv att vara ute, men om någon skulle säga att jag skulle sköta mina arbetsuppgifter utomhus en dag så skulle det bli knepigt (jag jobbar med ekonomi och administration). 

En utomhusvigsel innebär resor i tjänsten (det är kanske inte säkert att prästen och/eller musikern har bil). Det är svårt att höras, så man måste kanske fixa en högtalaranläggning. Och vad ska musikern spela psalmer och ut/ingångsmusik på? Kommer alla papper att blåsa iväg? 

Jag tror dock inte att någon präst har rent teologiska invändningar mot utomhusvigslar... fast jag kan såklart ha fel

• Soldemor

Duchess skrev 2010-07-23 11:16:03 följande:
    Jag skulle tro att det har att göra med praktiska detaljer. Jag gillar själv att vara ute, men om någon skulle säga att jag skulle sköta mina arbetsuppgifter utomhus en dag så skulle det bli knepigt (jag jobbar med ekonomi och administration).  En utomhusvigsel innebär resor i tjänsten (det är kanske inte säkert att prästen och/eller musikern har bil). Det är svårt att höras, så man måste kanske fixa en högtalaranläggning. Och vad ska musikern spela psalmer och ut/ingångsmusik på? Kommer alla papper att blåsa iväg?  Jag tror dock inte att någon präst har rent teologiska invändningar mot utomhusvigslar... fast jag kan såklart ha fel

Det praktiska går att lösa, om inte annat kan säkert brudparet ordna skjuts. Musikern kanske har en batteridriven key-board, spelar kanske fiol, fljöjt el gitarr. Man kan också sjunga a capella och ha in- och utgångsmusik på cd som också den går på batteri. Prästen kan ha sina papper i en liten pärm. De som jag mött som är emot det, har mer kyrkliga aspekter på det hela. Har haft några utomhusvigslar och ett dop, fungerade utmärkt!

• Jeez

MonsterSmulan skrev 2010-07-22 13:32:52 följande:
    Hej Kjell! Jag är en troende kristen, som bor i ett stort europeiskt katolskt land. Min blivande make är katolik (han anser dock att protestantismen och katolicismen endast skiljs åt i oväsentligheter). Nu har jag några frågor: 1) Jag vill väldigt gärna gifta mig i en protestantisk kyrka (och min blivande är med på noterna!) Det finns ett fåtal prot. kyrkor häromkring, men dessvärre ser de flesta rysligt trista ut (tänk grå lagerlokal). En idé vore att helt enkelt ta en av de vackra kat. kyrkorna och ha en prot. präst som viger oss - vad är din åsikt om en sådan lösning? (Ev. måste man ha BÅDE en kat. och en prot. vigselförrättare, dvs en ekumenisk vigsel.) Vill inte att det ska verka som att jag har konverterat!  Och så en teologisk fråga... 2) Här måste man först vigas borgerligt för att få gifta sig i kyrkan (då den kyrkliga vigseln inte är lagligt gällande). Av vissa praktiska skäl äger den borgerliga cermonin rum flera månader innan kyrkbröllopet. När anser du att man är gift? /MonsterSmulan

Hur man ser på sina systerkyrkor varierar mycket runt om i världen, inte minst i Europa. Mycket beror på den historia man haft lokalt kyrkligt, vilken tradition som är i majoritet osv.

I sig behöver det inte vara fel att låna en kyrka för att ha en vigsel i en annan kristen tradition, men det kanske inte tillåts som Kjell är inne på. Det bästa är att prata med den präst ni funderar på att fråga om h*n kan viga er -h*n känner förmodligen också till sammanhangen i det området.

EN ekumenisk vigsel, dvs med präster från flera samfund, är fullt möjlig och inget som kommer göra att du verkar ha konverterat. INte heller en katosk vigsel skulle göra detta -däremot svarar den katoske parten då ja på att tex uppfostra ev barn katolskt (vilket i vissa katolska sammanhang tolkas som kristet, och i andra sammanhang inom katoslka kyrkan).

Det du också ska tänka på är att den protestantiska kyrkan i centraleuropa förmodligen är lite annorlunda än den du är uppväxt i i SVerige. Svenska kyrkan är relativt katolsk i sin liturgi och andra uttryck om än inte teologiskt. Sedan finns det förstås flera olika protestantiska kyrkor/samfund -menar du att du vill

• Burre Präst
    Orsakullan skrev 2010-07-23 10:02:05 följande:
      Varför?? Ute i Guds fria natur måste väl vara den ultimata platsen för en vigsel! Vi ska gifta oss utomhus just för att min bm inte känner sig bekväm i kyrkan. Han kan tänka sig en kristen ceremoni men inte i kyrkan - alltså blev det en kompromiss. Förstår inte varför en präst INTE skulle gå med på detta!
    Jag hör till de präster som är skeptiska till utomhusvigslar och det mycket av praktiska skäl. Framförallt det faktum att vi bor i ett land där det oavsett tid på året kan vara +10 grader och regna sidledes!

Men OM är brudparet beredda på allt det arbete en friluftsvigsel innebär OCH har en vettig reservplan om vädret är helt åt skogen OCH kan ordna musiken på ett smakfullt sätt så lovar jag tänka på saken.

Fast hittills har de förfrågningar om utomhusvilgslar jag haft slutat med att vi har haft den i en kyrka; där finns liksom allt på plats redan och man behöver inte styra så förtvivlat med allting.

• Kjell Präst

Det handlar föstås inte om teologiska skäl om man är skeptisk till utomhusvigslar, det är som Burre och Duchess skriver praktiska skäl - det är också ofta svårare att fokusera utomhus än i en kyrka eftersom det alltid finns "störande" saker i omgivningen. Jag hade ett dop i hemmiljö för ett tag sedan, det var inte ens utomhus utan i en villa, men redan där brast koncentrationen (det blev trevligt ändå, dock). Det betyder inte att jag skulle säga nej till en utomhusvigsel.

• Junebug

Hej! 

Jag har en fråga om ordningen i vigseln, har gjort ett vigselprogram men vet inte om det funkar, och vår präst är på semester ända fram till bröllopet.

Ingång till musik

Psalm

Lovord och inledningsord

Musik - en vän till oss uppträder

Bibelläsning 

Vigselakten

Solosång

Psalm

Utgång till musik

Det blir ju väldigt mycket musik... men vi har två vänner som gärna ville uppträda i kyrkan och insåg inte då att man också måste ha två psalmer. Så vi har tryckt in en "extra" sång i början kan man väl säga.

Vad tror ni om det här upplägget, kommer prästen godkänna det?

• Kjell Präst

Junebug skrev 2010-07-24 10:23:39 följande:
    Hej!  Jag har en fråga om ordningen i vigseln, har gjort ett vigselprogram men vet inte om det funkar, och vår präst är på semester ända fram till bröllopet. Ingång till musik Psalm Lovord och inledningsord Musik - en vän till oss uppträder Bibelläsning  Vigselakten Solosång Psalm Utgång till musik Det blir ju väldigt mycket musik... men vi har två vänner som gärna ville uppträda i kyrkan och insåg inte då att man också måste ha två psalmer. Så vi har tryckt in en "extra" sång i början kan man väl säga. Vad tror ni om det här upplägget, kommer prästen godkänna det?

Det är inte särskilt mycket musik - in och utgång sker ju alltid till musik och två solosånger är inte ovanligt. Så jag tror inte att prästen har några problem med att godkänna detta.

• Orsakullan

Kjell Präst skrev 2010-07-23 21:18:45 följande:
    Det handlar föstås inte om teologiska skäl om man är skeptisk till utomhusvigslar, det är som Burre och Duchess skriver praktiska skäl - det är också ofta svårare att fokusera utomhus än i en kyrka eftersom det alltid finns "störande" saker i omgivningen. Jag hade ett dop i hemmiljö för ett tag sedan, det var inte ens utomhus utan i en villa, men redan där brast koncentrationen (det blev trevligt ändå, dock). Det betyder inte att jag skulle säga nej till en utomhusvigsel.

Vi ska gifta oss utomhus, i ett partytält på gården :) Ceremonin blir jättekort, inspelad musik först och sist samt en solosång a capella. Min far är präst så han viger oss - har haft massor med utomhusvigslar, bl.a på savannen i Afrika med zebror och giraffer som "vittnen", haha! Vi har själva fixat allt praktiskt så det är bara att köra - hoppas jag... Min sambo är inte särskilt religiös så detta är en kompromiss - en kyrklig ceremoni men inte i kyrkan och så är båda nöjda opch glada!

• Hoppe

hej kjell!
    jag har bokat kyrka för vigsel, men skulle gärna vilja ta med mig en 'egen' präst dit, han som konfirmerade mig.
    han är dessutom pensionerad sen i januari och jag hörde att det kanske var några nya regler som gjorde att en pensionerad präst inte fick viga..?

vet du hur det funkar?
    och är det okej att ta med sig en präst eller ser kyrkan man viger sig i helst att man använder sig av någon av deras präster?

Svar på tråden Fråga prästerna 12