• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • wiicky
    Fru Indosaurie skrev 2010-07-06 13:07:02 följande:
    min präst undrar vart han kan hitta texten till psalm 181 som jag skrev nedan Tänk att få vakna tidigt en morgon Höra ett vårregn sjunga sin sång! Jag älskar regnet som väcker jorden Tack käre Far för regnet du gav!   Tänk att få vakna tidigt en morgon Höra en koltrast sjunga sin sång! Jag älskar sången koltrasten sjunger Tack käre Far för sången du gav!   Tänk att få vakna tidigt en morgon Se hur vår sol gör allting så skönt Jag älskar solen som värmer jorden Tack käre Far för solen du gav!   Tänk att få vakna tidigt en morgon Utan att sakna natten som var Jag älskar livet som du har skapat Tack käre Far för allt som du gav!
    Jag vet inte, men vad jag förstår så är texten du skrev den som kom först, det är den gamla texten till psalm 181. Det kanske finns någon gammal psalmbok där den kan finnas....
  • Fru Indosaurie

Aleta skrev 2010-07-06 13:19:42 följande:
    Fru Indosaurie, löste det sig med marscherna? 

nae alltså.. det är HYSTERISKT svårt att få tag på både präst och musiker. Musikern skulle kolla sin mail på onsdag (!) den informationen jag har skickat.
    Jag ringde honom i 3 dagar och lämnade ett meddelande och ingen ringde upp.
    Prästen har varit precis lika svår att få tag på.
    Känns riktigt jobbigt.

• Fru Indosaurie

wiicky skrev 2010-07-06 13:23:35 följande:
    Jag vet inte, men vad jag förstår så är texten du skrev den som kom först, det är den gamla texten till psalm 181. Det kanske finns någon gammal psalmbok där den kan finnas....

Tack!

Det löste sig. Jag hittade vem som skrivit den och prästen godkände.

Lite jobbigt att göra allt från jobbet, blir lite lätt småstressigt

• Burre Präst
    Brallis2010 skrev 2010-07-06 14:10:02 följande:
    Måste man ha 2 psalmer eller räcker det med en?
    Ja, man måste ha 2 psalmer. Poängen är att psalmsång är något församlingen gör gemensamt i gudstjänsten. Man kan ha 3 psalmer också.
  • Linaz

Hej hoppar in här igen hoppas det är ok?
    har frågor om psalmer om jag kan få tips, har fått tips av en nära vän om lite ord och tänkte kolla om det finns någon bra psalm som är knutet till dessa orden:

Tycker att det är bra och börja med skapelsen som ni är en del av i form av en sommarpsalm

sedan en annan psalm som tack för det fina ni fått och kommer att få??

Som sagt tips mottages gärna

Mvh Lina

• elisabettan

Jag blev överlycklig när jag såg denna tråd, men orkar desssvärre inte läsa genom alla inlägg för att kolla om min fråga redan har ställts.....

Finns det några särskilda "vinterpsalmer"? VI gifter oss i mars och har lite bekymmer med att hitta passande psalmer.

Vad tycker du skulle passa?

Tack på förhand!

• Kjell Präst

elisabettan skrev 2010-07-06 18:54:33 följande:
    Jag blev överlycklig när jag såg denna tråd, men orkar desssvärre inte läsa genom alla inlägg för att kolla om min fråga redan har ställts.....Finns det några särskilda "vinterpsalmer"? VI gifter oss i mars och har lite bekymmer med att hitta passande psalmer.Vad tycker du skulle passa?Tack på förhand!

Det finns ett par vackra vinterpsalmer som sjungs på samma melodier som ett par välkända sommarpsalmer... Dock sitter jag just nu på parkeringen utanför Gekås i Ullared och saknar därför psalmbok Antingen kanske någon annan kan tipsa om vilka psalmer det är, eller också återkommer jag när jag är i närheten av psalmboken...

• elisabettan

Kjell Präst skrev 2010-07-06 19:09:52 följande:
      Det finns ett par vackra vinterpsalmer som sjungs på samma melodier som ett par välkända sommarpsalmer... Dock sitter jag just nu på parkeringen utanför Gekås i Ullared och saknar därför psalmbok Antingen kanske någon annan kan tipsa om vilka psalmer det är, eller också återkommer jag när jag är i närheten av psalmboken...

Gekås av alla ställen! ;)

Det brinner ju inte i knutarna direkt, jag kan tålmodigt vänt tills efter din semester! Tack på förhand!

• wiicky
    Kjell Präst skrev 2010-07-06 19:09:52 följande:
    Jaså, du är där nu igen.
  • Kjell Präst

wiicky skrev 2010-07-06 20:19:47 följande:
    Jaså, du är där nu igen.

Jajjamen, för tionde året i rad

Svar på tråden Fråga prästerna 12