• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Kjell Präst

Astro skrev 2010-06-30 22:47:18 följande:
    Hej! Jag undrar om den gröna psalmboken, Psalmer i 90-talet är ok att plocka ut till en vigsel? Jag har en favorit där nämligen.

Ja, jag tror att de flesta församlingar (utifrån mitt Stockholmsperspektiv i alla fall)fortfarande har den. Men den enda som kan svara säkert på det är din vigselförsamling.

• Astro
    Kjell Präst skrev 2010-07-01 04:58:51 följande:
      Ja, jag tror att de flesta församlingar (utifrån mitt Stockholmsperspektiv i alla fall)fortfarande har den. Men den enda som kan svara säkert på det är din vigselförsamling.
    Det låter lovande! Jag vet att de har själva böckerna, det var mer en fråga om psalmernas giltighet . Men det låter ju bra, det finns ju otroligt många vackra där i.
  • Kjell Präst

Astro skrev 2010-07-01 11:12:57 följande:
    Det låter lovande! Jag vet att de har själva böckerna, det var mer en fråga om psalmernas giltighet . Men det låter ju bra, det finns ju otroligt många vackra där i.

Finns de så går det säkert bra, det finns ju inget "Bäst före-datum" på psalmer...eller det gör det nog förresten, på vissa.. Men psalmerna i 90-talet är ju fortfarande aktuella.

• bröllop 101009

Hej alla vänliga präster!

Av vad jag har läst här verkar det som att de flesta brudpar väntar på att bli kontaktade av prästen för vigselsamtal.
    Vi har rätt mycket för oss inför bröllopet och redan nu börjar det bli tjockt i schemat innan bröllopet, dessutom bor vi på annan ort än den där vi gifter oss.

Kan vi ta kontakt med prästen redan nu (vigsel 9/10) och boka in en tid för samtal. Samtalet behöer vi inte ha redan nu men det är såklart bra om det finns tid för det sen. :)

Skulle ni som präster uppleva det som påträngande med brudpar som hör av sig så här tidigt? Föredrar ni personligen mail eller telefonkontakt? Jag gillar att ringa men jag vet ju inte hur prästen i fråga jobbar och det här känns inte direkt som något han måste springa upp ur hängmattan för.

Tacksam för input från er som hanterar sånt här dagligen!

• Kjell Präst

bröllop 101009 skrev 2010-07-02 10:14:16 följande:
    Hej alla vänliga präster!Av vad jag har läst här verkar det som att de flesta brudpar väntar på att bli kontaktade av prästen för vigselsamtal.Vi har rätt mycket för oss inför bröllopet och redan nu börjar det bli tjockt i schemat innan bröllopet, dessutom bor vi på annan ort än den där vi gifter oss.Kan vi ta kontakt med prästen redan nu (vigsel 9/10) och boka in en tid för samtal. Samtalet behöer vi inte ha redan nu men det är såklart bra om det finns tid för det sen. :)Skulle ni som präster uppleva det som påträngande med brudpar som hör av sig så här tidigt? Föredrar ni personligen mail eller telefonkontakt? Jag gillar att ringa men jag vet ju inte hur prästen i fråga jobbar och det här känns inte direkt som något han måste springa upp ur hängmattan för.Tacksam för input från er som hanterar sånt här dagligen!

Jag skulle inte uppleva det påträngande. Personligen föredrar jag, om katten själv får välja, mail och är överlycklig när det går att kommunicera med dopfamiljer/brudpar/sorgehus via mail.

• Soldemor

bröllop 101009 skrev 2010-07-02 10:14:16 följande:
    Hej alla vänliga präster!Av vad jag har läst här verkar det som att de flesta brudpar väntar på att bli kontaktade av prästen för vigselsamtal.Vi har rätt mycket för oss inför bröllopet och redan nu börjar det bli tjockt i schemat innan bröllopet, dessutom bor vi på annan ort än den där vi gifter oss.Kan vi ta kontakt med prästen redan nu (vigsel 9/10) och boka in en tid för samtal. Samtalet behöer vi inte ha redan nu men det är såklart bra om det finns tid för det sen. :)Skulle ni som präster uppleva det som påträngande med brudpar som hör av sig så här tidigt? Föredrar ni personligen mail eller telefonkontakt? Jag gillar att ringa men jag vet ju inte hur prästen i fråga jobbar och det här känns inte direkt som något han måste springa upp ur hängmattan för.Tacksam för input från er som hanterar sånt här dagligen!

Jag hade absolut inte upplevt det om påträngande, det är ju en del av tjänst att ha kontakt med brudpar och bara trevligt om brudparet hör av sig själva! Det bästa måste väl vara per telefon, så kan ni bestämma tid längre fram för en träff! Du kan ju alltid kolla på församlingens hemsida eller i församlingsblad om prästen har tjänstemobil. Ring på den, han eller hon svarar om det finns möjlighet, annars kan du säkert tala in ett meddelande eller skicka sms, att ni vill bli kontaktade!

• Jämntjock

Jag har en fråga angående att välja en annan präst en den som tjänstgör den dagen vi gifter oss. Vi (jag) vill gärna ha en präst från en annan församling, men är rädd att den "ordinarie" prästen ska ta illa upp. Hur tänker/känner ni präster angående detta?

• sun moon

Vi har egen präst, vi berättade när vi ringde till den församlingen som vår kyrka tillhör att vi skulle ha en egen präst. De sa inget speciellt om det och vi har ingen kontakt med prästen som "tillhör" kyrkan. 

• Astro

Vi har också valt "egen" präst, det kändes viktigt för oss att ha någon som känner oss lite sedan tidigare. Men hur känns det för prästen i församlingen när man gör så?

• wiicky
    Astro skrev 2010-07-02 23:29:57 följande:
    Vi har också valt "egen" präst, det kändes viktigt för oss att ha någon som känner oss lite sedan tidigare. Men hur känns det för prästen i församlingen när man gör så?
    Om jag ska se från mina egna erfarenheter så tycker de nog inget särskilt. Tolka det inte fel, men det blir ju ett brudpar mindre att hålla koll på, träffa och skriva vigseltal åt.
Svar på tråden Fråga prästerna 12