• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Helges Älskling

Jag står i begrepp att gifta mig men känner en tveksamhet som tar bort lite av glädjen.
    Jag har varit gift en gång innan och ska nu eventuellt gifta mig med en ny man som inte tidigare varit gift, vi har ett barn tillsammans. Han vill gärna gifta sig i kyrkan men...jag känner mig lite mindre värd att göra det. Dels för att jag varit gift innan och är över 40 år dels för att vi redan har barn tillsammans. Är det ok?
    Det känns lite förljuget att en andra gång lova någon att jag ska älska och vara honom trogen tills döden skiljer oss åt, när jag misslyckats en gång innan.
    Måste det där med "tills döden skiljer oss åt" vara med?
    Helt ärligt, hur ser kyrkan på vigslar där någon redan tidigare varit gift och där det redan finns barn? 

• Kjell Präst

Helges Älskling skrev 2010-06-21 21:51:55 följande:
    Jag står i begrepp att gifta mig men känner en tveksamhet som tar bort lite av glädjen.Jag har varit gift en gång innan och ska nu eventuellt gifta mig med en ny man som inte tidigare varit gift, vi har ett barn tillsammans. Han vill gärna gifta sig i kyrkan men...jag känner mig lite mindre värd att göra det. Dels för att jag varit gift innan och är över 40 år dels för att vi redan har barn tillsammans. Är det ok?Det känns lite förljuget att en andra gång lova någon att jag ska älska och vara honom trogen tills döden skiljer oss åt, när jag misslyckats en gång innan.Måste det där med "tills döden skiljer oss åt" vara med?Helt ärligt, hur ser kyrkan på vigslar där någon redan tidigare varit gift och där det redan finns barn? 

Det finns säkert en och annan präst som tycker att det är fel att viga frånskilda människor - men de allra flesta av oss tycker med största säkerhet att det är helt okay. Vi är människor, och därmed mänskliga, dvs ofullkomliga. Vi planerar och gör vårt bästa - i olika sammanhang - men ibland blir det fel. I kyrkan säger vi att eftersom Gud själv varit människa så vet Gud vilka förhållanden vi lever under, vilka förutsättningar vi har. Löftena som brudparet ger varandra i vigselgudstjänsten är förstås uppriktigt menade, men ibland klarar vi inte av att hålla dem eftersom livet utvecklar sig på sätt som vi inte kunde förutse. Det är alltså min bestämda uppfattning att ingen människa diskvalificerar sig från möjligheten att fira kyrklig vigsel för att människan ifråga varit gift tidigare. Jag är övertygad om att jag har Gud på min sida i detta Rent praktikst så måste inte formuleringen "Tills döden skiljer oss åt" vara med, men den måste ersättas av något som har samma innebörd, tex "Så länge vi båda lever", "Livet ut" eller liknande. Lycka till!

• Jämntjock

När min svåger gifte sig bytte de ut "Tills döden skiljer oss åt" till "Tills livet skiljer oss åt"

• sun moon

När vi var och pratade med vår präst så hade han lite frågor om mitt efternamn och då berättade jag att det inte var mitt utan tillhör min ex make. Han reagerade inte alls på det. Ställde inga frågor alls.. 

• Uppsalabrud2010

Tack, för ditt svar ang sommarpsalm nyss. Vi undrar om det finns någon sida där man kan lyssna på olika psalmer.

• sun moon

tills livet skiljer oss åt.. låter inte riktigt bra tycker jag.. lite som jaja det är ok nu men i morgon vet jag inte..

• Duchess
    Jämntjock skrev 2010-06-21 22:26:55 följande:
    När min svåger gifte sig bytte de ut "Tills döden skiljer oss åt" till "Tills livet skiljer oss åt"
    Min personliga åsikt är att den präst som godkänner den formuleringen begår ett tjänstefel. "Tills livet skiljer oss åt" innebär väl ungefär "så länge jag har lust" eller "tills jag hittar någon bättre"...

Det är stor skillnad på "tills livet skiljer oss åt" och "så länge vi båda lever" 

• Kjell Präst

Jämntjock skrev 2010-06-21 22:26:55 följande:

Det skulle jag inte tillåta, och det är, som Duchess skriver, närmast tjänstefel att tillåta det. Det har en helt annan innebörd än "Tills döden skilker oss åt" och reglerna är tydliga: Löftena ska uttrycka brudparets vilja att leva tillsammans resten av livet

• Kjell Präst

sun moon skrev 2010-06-21 22:40:01 följande:
    När vi var och pratade med vår präst så hade han lite frågor om mitt efternamn och då berättade jag att det inte var mitt utan tillhör min ex make. Han reagerade inte alls på det. Ställde inga frågor alls.. 

Nä, som sagt, de flesta präster nuförtiden är helt normala människor

Svar på tråden Fråga prästerna 12