• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Kjell Präst

Kerbaros skrev 2010-06-09 20:52:08 följande:
    När det gäller att stå på knä i kyrkan, gör man det? :PÄr det ett måste eller kan man eventuellt undvika det? Jag känner mig så nervös för själva vigseln i sig så jag kommer bli ännu mer nervös om jag ska stå på knä. Har dessutom en väldigt fluffig kjol på klänningen och är rädd för att visa mer än tänkt om jag ska stå på knä *rodnar*

Vid förbönsmomentet, dvs när prästen och församlingen ber för de nygifta, knäfaller brudparet vid altaret. Har man starka skäl att inte göra det (alltså inte bara för att man "inte har lust")så kan paret få ta emot förbönen stående. Men det är ett starkt ögonblick (som är över relativt snabbt) när paret knäfaller så jag rekommenderar verkligen att ni gör det om det går.

• Innie
    Kjell Präst skrev 2010-06-10 04:06:24 följande:
      Vid förbönsmomentet, dvs när prästen och församlingen ber för de nygifta, knäfaller brudparet vid altaret. Har man starka skäl att inte göra det (alltså inte bara för att man "inte har lust")så kan paret få ta emot förbönen stående. Men det är ett starkt ögonblick (som är över relativt snabbt) när paret knäfaller så jag rekommenderar verkligen att ni gör det om det går.
    Precis så här har vi också uppfattat förbönsmomentet - att det är ett starkt ögonblick som vi ogärna vill vara utan. Vår kyrka har enligt uppgift dock inga knäfall - och vi snackar om Lunds Domkyrka! :O Jag och min fästman blev erbjudna att knäfalla i stentrappan nedanför altaret. Tack men nejtack sa jag som har en kropp som en åttioåring och omöjligt kommer upp från en sån gymnastisk övning utan något att ta stöd från. Vårt toastpar kan tack och lov låna knäfall i sin församling och ta med till domkyrkan, men det känns riktigt konstigt att en domkyrka inte har några att erbjuda...
  • Soldemor

Innie skrev 2010-06-10 10:03:06 följande:
    Precis så här har vi också uppfattat förbönsmomentet - att det är ett starkt ögonblick som vi ogärna vill vara utan. Vår kyrka har enligt uppgift dock inga knäfall - och vi snackar om Lunds Domkyrka! :O Jag och min fästman blev erbjudna att knäfalla i stentrappan nedanför altaret. Tack men nejtack sa jag som har en kropp som en åttioåring och omöjligt kommer upp från en sån gymnastisk övning utan något att ta stöd från. Vårt toastpar kan tack och lov låna knäfall i sin församling och ta med till domkyrkan, men det känns riktigt konstigt att en domkyrka inte har några att erbjuda...

Domkyrkan har knäfall, lösa, flyttbara sådana! Två får lagom plats på en sådan sektion! Har du möjlighet så gå på prästvigningen på söndag i Domkyrkan, Innie. Då kan du se på dem där! Det är kl 11.

• Blivande präst

Visst har domkyrkan knäfall! De står bara inte framme hela tiden... Brukar dock komma fram till prästvigningar, samt även fredagsmorgonens mässa (brukade de i alla fall).

Prata med vaktmästrarna, de har koll!

Ska ni vara uppe i högkoret eller nere vid mittskeppsaltaret?
    Vid högaltaret borde det absolut inte vara något problem, och det borde väl gå även vid mittskeppsaltaret kan jag tycka...

• Innie

Soldemor: Tyvärr funkar inte de, vi är på prästvigning i Stockholm på söndag - vår vigselpräst prästvigs

Blivande präst: Vi har pratat med vaktmästarna och de vidmakthåller att de inte har några knäfall som används vid vigsel Vi var in där senast idag och det verkade som att de knäfallen som används vid prästvigning inte används vid bröllop. Knepigt.

Vi ska vara nere vid mottskeppsaltaret, vi får inte plats uppe i högkoret. Och jo, även om det kanske blir en smula trångt så borde det gå.

• JosefinH

Vad glad jag blev när jag såg denna tråd . Vi skall gofta oss den 31 juli i Härnösands Stift och har föregående helg varit och "tränat " i kyrkan med prästen och kantorn.
    Vi glömde dock att fråga en sak....
    Brukar prästen vara med på bröllopsmiddagen ? Jag vet att visa haft det så och visa inte, men vad är kotym ?

• Kjell Präst

JosefinH skrev 2010-06-11 07:14:24 följande:
    Vad glad jag blev när jag såg denna tråd . Vi skall gofta oss den 31 juli i Härnösands Stift och har föregående helg varit och "tränat " i kyrkan med prästen och kantorn. Vi glömde dock att fråga en sak....Brukar prästen vara med på bröllopsmiddagen ? Jag vet att visa haft det så och visa inte, men vad är kotym ?

Det finns egentligen ingen kutym längre när det gäller detta. Förr var det självklart att prästen deltog, nu skulle jag säga att det är vanligare (utifrån mitt stockholmsperspektiv) att prästen inte är med. Vissa präster tackar gärna ja om de får frågan, själv tackar jag alltid nej. Man blir (normalt) inte ledsen om amn som präst inte frå frågan.

• Duchess

Vi hade vår vigselpräst med på middagen, men det berodde på att han också är min svärfar

Hade vi vigts av en präst som vi inte kände så hade vi inte bjudit henne/honom på festen.

• sun moon

Ang. knäfall så ska inte vi göra det. Vår präst tyckte att det var onödigt, om vi nu inte tvunget ville. Vi träffade vår präst igår och det är ganska sknt att ha gått igenom hur det hela ska gå till. Vi kommer också att träffas i slutet av aug. (gifter oss 4 sept)

Svar på tråden Fråga prästerna 12