• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-07-07 06:22:28 följande:
      Jajjamen, för tionde året i rad

Oh, jubilium! (som en gammal chef sa)

• tågjäntan

Oj, jag som tyckte det var alldeles nyss som vi samtalade om Ullared och Gekås förra gången du var där .

• Andreas flicka

Hej Burre Präst

Jag undrar hur du tolkar och vad du känner inför denna text?

(P) I Höga visan står skrivet:
    Kärleken är stark som döden,
    dess längtan obetvinglig som dödsriket,
    dess glöd är som eldens glöd,
    en Herrens låga är den.
    De största vatten förmår ej utsläcka kärleken,
    strömmar kan inte dränka den.
    (Höga V 8:6--7)

Igår när vi träffade vår präst verkade han lite förvånad över att vi ville ha denna.

Vi ska ha två till också

(P) Er kärlek skall vara uppriktig.
    Avsky det onda, håll fast vid det goda.
    Visa varandra tillgivenhet.
    Överträffa varandra i ömsesidig aktning.
    Gläd er med dem som gläder sig
    och gråt med dem som gråter.
    (Rom 12:9--10, 15)

samt

(P) Kärleken är tålmodig och god.
    Kärleken är inte stridslysten,
    inte skrytsam och inte uppblåst.
    Den är inte utmanande, inte självisk,
    den brusar inte upp,
    den vill ingen något ont.
    Den finner inte glädje i orätten,
    men gläds med sanningen.
    Allt bär den, allt tror den,
    allt hoppas den, allt uthärdar den.
    Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre,
    och störst av dem är kärleken.
    (1 Kor 13:4--7, 13)

• Burre Präst
    Andreas flicka skrev 2010-07-08 08:46:53 följande:
    Hej Burre Präst Jag undrar hur du tolkar och vad du känner inför denna text?   (P) I Höga visan står skrivet: Kärleken är stark som döden, dess längtan obetvinglig som dödsriket, dess glöd är som eldens glöd, en Herrens låga är den. De största vatten förmår ej utsläcka kärleken, strömmar kan inte dränka den. (Höga V 8:6--7) Igår när vi träffade vår präst verkade han lite förvånad över att vi ville ha denna. Vi ska ha två till också (P) Er kärlek skall vara uppriktig. Avsky det onda, håll fast vid det goda. Visa varandra tillgivenhet. Överträffa varandra i ömsesidig aktning. Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter. (Rom 12:9--10, 15) samt (P) Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken. (1 Kor 13:4--7, 13)
    Alla tre texterna du nämner står ju med i handboken över förslag på bibeltexter att läsa i en vigselgudstjänst. Men texten från Höga Visan väljs inte av så många, kanske det är därför er präst blev förvånad. Jag har alltid tyckt om den texten, det är passion uttryckt i korthuggna satser.

Och eftersom ett äktenskap inte enbart handlar om passion så tycker jag det blir en bra balans med de andra texterna ni har valt.

• Andreas flicka

Haha, ja jag tänkte väl att den handlade om passion...

Grattis på namnsdagen!

• Lissie84

Hej Prästerna!

Undrar lite över det här med bibelläsningen, är det prästen som bestämmer texterna eller får man komma med önskningar? Är stycket från Ruts bok vanligt? Har aldrig hört det på en vigsel men skulle gärna ha med den.

Tusen tack! 

• Lissie84

Rut sade till Noomi:
    Dit du går, går också jag,
    och där du stannar, stannar jag.
    Ditt folk är mitt folk,
    och din Gud är min Gud.
    Där du dör, vill jag dö,
    och där vill jag bli begraven.
    Herren må göra mig vad som helst –
    endast döden skall skilja oss åt.
    (Rut 1:16b–17)

Tyckte att de var så fint

• Andreas flicka

Oj så vackert! Det finns så underbara texter i bibeln har jag märkt.

Hur hittade du den?

Svar på tråden Fråga prästerna 12