• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Flotten

Brallis2010 skrev 2010-07-18 12:49:07 följande:
      Ok vilket är vanligast att man skriver?Präst eller vigselförrättare?Organiast eller Kantor?

Gällande musikerna så finns inget som är vanligast det är ju två olika utbildningar, är det en kantor skriver du det men är människan utbildad organist så skriver du ju det.
    DÄRFÖR så är det enklare att skriva just kyrkomusiker.
    Det är som att jämföra körsbär och jordgubbar, båda är röda men det är inte samma smak.

• Kjell Präst

Det kan ju vara rätt känsligt att bli kallad kantor om man är organist...
    Vad som är vanligast när det gäller präst eller vigselförrättare vet jag inte, eftersom långt ifrån alla har viggselprogram, och jag normalt inte läser de program som finns.

• Orsakullan

Hur vanligt är det med inspelad musik under en vigsel? Är det OK med "vad som helst" som inte är stötande om man säger så? Vi ska vara utomhus och har inte tillgång till musik så in och utgång funderar vi på att ha inspelad (Intåg i sommarhagen och I do med ABBA)  och till psalmerna ska vi ha komp av akustisk gitarr. Är dock tveksam...

• Kjell Präst

Orsakullan skrev 2010-07-18 17:02:12 följande:
    Hur vanligt är det med inspelad musik under en vigsel? Är det OK med "vad som helst" som inte är stötande om man säger så? Vi ska vara utomhus och har inte tillgång till musik så in och utgång funderar vi på att ha inspelad (Intåg i sommarhagen och I do med ABBA)  och till psalmerna ska vi ha komp av akustisk gitarr. Är dock tveksam...

Inne i kyrkan är det inte alltid tillåtet med "burkad" musik, dessutom är det inte alla kyrkor som har ljudanläggning. Är man utomhus är ju saken annorlunda, väldigt få organister släpar med sig en orgel ut i naturen Intåg i sommarhagen och I do är musik som absolut skulle vara okay, tycker jag.
    När det gäller gitarrkomp till psalmer så har jag faktiskt själv erfarenhet av det, jag hade en vigsel på en herrgård där inget musikkomp fanns. Då tog jag med gitarren och spelade till psalmerna, och det blev klart godkänt.

• SueAnne

Jag undrar hur man går till väga för att hitta en "vettig" präst att prata filosofi/religion med?

Min sambo vill nämligen gärna gifta sig kyrkligt, och jag är väldigt tveksam till detta. Jag är inte troende på något vis, och även om jag skulle kunna tänka mig att gifta mig i kyrkan, så känns det lite respektlöst mot de som betraktar kyrkorummet som heligt.

Jag förnekar inte direkt att Gud existerar, även om jag är rätt osäker på Jesus, och jag är för ifrågasättande för att basera en tro på något som skrevs för 2000 år sedan, är baserat på hörsägen, och sedan beskurits och valts ut för att passa kyrkan innan det publicerades...

Hur hittar man en präst som kan tänka sig att diskutera lite sådant här utan att gå alldeles i spinn?

• Soldemor

SueAnne skrev 2010-07-20 12:31:57 följande:
    Jag undrar hur man går till väga för att hitta en "vettig" präst att prata filosofi/religion med?Min sambo vill nämligen gärna gifta sig kyrkligt, och jag är väldigt tveksam till detta. Jag är inte troende på något vis, och även om jag skulle kunna tänka mig att gifta mig i kyrkan, så känns det lite respektlöst mot de som betraktar kyrkorummet som heligt.Jag förnekar inte direkt att Gud existerar, även om jag är rätt osäker på Jesus, och jag är för ifrågasättande för att basera en tro på något som skrevs för 2000 år sedan, är baserat på hörsägen, och sedan beskurits och valts ut för att passa kyrkan innan det publicerades...Hur hittar man en präst som kan tänka sig att diskutera lite sådant här utan att gå alldeles i spinn?

Både Kjell och Burre är nog duktiga på sådant där.

• SueAnne

Soldemor skrev 2010-07-20 13:22:17 följande:
      Både Kjell och Burre är nog duktiga på sådant där.

Jag tänkte mer IRL, i Göteborg.

• Jeez

SueAnne skrev 2010-07-20 14:19:59 följande:
      Jag tänkte mer IRL, i Göteborg.

Kolla församlingarnas hemsidor! De flesta präster är bra samtalspartners. Skicka iväg ett mejl till någon eller ring upp!

• SueAnne

Jag har kanske lite dåliga erfarenheter då, bland annat min ena komfirmationspräst var bokstavstroende, och hävdade på allvar att dinosaurier och människor levde samtidigt. Han hade inte alls lust att diskutera saken.

Den andra prästen tyckte dock väldigt bra om mig, även om jag sade emot honom hela tiden...

Men jag kan ju höra mig för litegrann i den kyrka som ligger närmast.

Svar på tråden Fråga prästerna 12