• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • tågjäntan

Brallis2010 skrev 2010-07-18 12:49:07 följande:
      Ok vilket är vanligast att man skriver?Präst eller vigselförrättare?Organiast eller Kantor?

På frågan om musiker hade jag en kompis som kompade solisten och sedan den "frilansande" musikern som jobbade den lördagen och spelade piano och orgel.
    Där skrev ajg
    Piano coh orgel: Max Maxsson
    Piano: Maxima Svensson

• Soldemor

SueAnne skrev 2010-07-20 14:19:59 följande:
      Jag tänkte mer IRL, i Göteborg.

Om du inboxar mig vid tillfälle så har jag namn på två bra präster i Gbg som jag känner och minst en av dem är mycket intresserad av att diskutera!

• Happypuppy

Tänkte höra om man måste ha vigsel i kyrkan för att vigas av en präst? Vi funderar på att vara ute på någon trevlig plats.

• Soldemor

Happypuppy skrev 2010-07-22 10:43:07 följande:
    Tänkte höra om man måste ha vigsel i kyrkan för att vigas av en präst? Vi funderar på att vara ute på någon trevlig plats.

Nej, det behöver man inte, det är ofta fint med vigslar utomhus. Man kan väl knappast komma närmare Guds skapelse än ute i naturen? Tänk bara på, att en vigselgudstjäns alltid är offentlig. Folk som går förbi kan stanna och titta, eller om man har det i en trdägård, att någon kanske tittar över häcken.

• Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-07-22 10:58:39 följande:
      Happypuppy skrev 2010-07-22 10:43:07 följande: Tänkte höra om man måste ha vigsel i kyrkan för att vigas av en präst? Vi funderar på att vara ute på någon trevlig plats. Nej, det behöver man inte, det är ofta fint med vigslar utomhus. Man kan väl knappast komma närmare Guds skapelse än ute i naturen? Tänk bara på, att en vigselgudstjäns alltid är offentlig. Folk som går förbi kan stanna och titta, eller om man har det i en trdägård, att någon kanske tittar över häcken.
    Man måste också komma ihåg att inte alla präster ställer upp på utomhusvigslar
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-07-22 11:30:07 följande:

Jag vet, jag har haft en kollega som med alla medel i världen försökte avstyra sådana vigslar!

• MonsterSmulan

Hej Kjell!

Jag är en troende kristen, som bor i ett stort europeiskt katolskt land. Min blivande make är katolik (han anser dock att protestantismen och katolicismen endast skiljs åt i oväsentligheter). Nu har jag några frågor:

1) Jag vill väldigt gärna gifta mig i en protestantisk kyrka (och min blivande är med på noterna!) Det finns ett fåtal prot. kyrkor häromkring, men dessvärre ser de flesta rysligt trista ut (tänk grå lagerlokal). En idé vore att helt enkelt ta en av de vackra kat. kyrkorna och ha en prot. präst som viger oss - vad är din åsikt om en sådan lösning? (Ev. måste man ha BÅDE en kat. och en prot. vigselförrättare, dvs en ekumenisk vigsel.) Vill inte att det ska verka som att jag har konverterat! 

Och så en teologisk fråga...

2) Här måste man först vigas borgerligt för att få gifta sig i kyrkan (då den kyrkliga vigseln inte är lagligt gällande). Av vissa praktiska skäl äger den borgerliga cermonin rum flera månader innan kyrkbröllopet. När anser du att man är gift?

/MonsterSmulan

• Kjell Präst

MonsterSmulan skrev 2010-07-22 13:32:52 följande:
    Hej Kjell! Jag är en troende kristen, som bor i ett stort europeiskt katolskt land. Min blivande make är katolik (han anser dock att protestantismen och katolicismen endast skiljs åt i oväsentligheter). Nu har jag några frågor: 1) Jag vill väldigt gärna gifta mig i en protestantisk kyrka (och min blivande är med på noterna!) Det finns ett fåtal prot. kyrkor häromkring, men dessvärre ser de flesta rysligt trista ut (tänk grå lagerlokal). En idé vore att helt enkelt ta en av de vackra kat. kyrkorna och ha en prot. präst som viger oss - vad är din åsikt om en sådan lösning? (Ev. måste man ha BÅDE en kat. och en prot. vigselförrättare, dvs en ekumenisk vigsel.) Vill inte att det ska verka som att jag har konverterat!  Och så en teologisk fråga... 2) Här måste man först vigas borgerligt för att få gifta sig i kyrkan (då den kyrkliga vigseln inte är lagligt gällande). Av vissa praktiska skäl äger den borgerliga cermonin rum flera månader innan kyrkbröllopet. När anser du att man är gift? /MonsterSmulan

Intressanta frågor!  Den första har jag ganska svårt att svara på eftersom mina utlandsvistelser i princip inskränker sig till sammanlagt två veckor på Gran Canaria.Rent principiellt skulle jag inte ha något emot att som protestantisk präst förrätta en vigsel i en katolsk kyrka, men fördomsfull som jag är misstänker jag att katolska kyrkan kanske kan ha en annan uppfattning Mina mer utlands -och ekumeniskt erfarna kolleger härpå BT vet säkert bättre besked.

Den teologiska frågan kan jag göra ett försök att besvara. Eftersom vigseln i den protestantiska kyrkan inte är ett sakrament så anser jag att du är gift när du genomfört den borgerliga vigseln. Jag tror att Gud gläds åt att två människor vill leva tillsammans, och det är det viktiga. Jag tycker inte att en borgerlig vigsel är något slags andrarangsvigsel, utan en manifestation av kärleken.

• Orsakullan

Kjell Präst skrev 2010-07-22 11:30:07 följande:

Varför?? Ute i Guds fria natur måste väl vara den ultimata platsen för en vigsel! Vi ska gifta oss utomhus just för att min bm inte känner sig bekväm i kyrkan. Han kan tänka sig en kristen ceremoni men inte i kyrkan - alltså blev det en kompromiss. Förstår inte varför en präst INTE skulle gå med på detta!

• MonsterSmulan
    Kjell Präst skrev 2010-07-22 18:47:09 följande:
      Intressanta frågor!  Den första har jag ganska svårt att svara på eftersom mina utlandsvistelser i princip inskränker sig till sammanlagt två veckor på Gran Canaria.Rent principiellt skulle jag inte ha något emot att som protestantisk präst förrätta en vigsel i en katolsk kyrka, men fördomsfull som jag är misstänker jag att katolska kyrkan kanske kan ha en annan uppfattning Mina mer utlands -och ekumeniskt erfarna kolleger härpå BT vet säkert bättre besked.Den teologiska frågan kan jag göra ett försök att besvara. Eftersom vigseln i den protestantiska kyrkan inte är ett sakrament så anser jag att du är gift när du genomfört den borgerliga vigseln. Jag tror att Gud gläds åt att två människor vill leva tillsammans, och det är det viktiga. Jag tycker inte att en borgerlig vigsel är något slags andrarangsvigsel, utan en manifestation av kärleken.
    TACK Kjell för bra svar! Jag återkommer säkert här allteftersom det närmar sig (bröllopet är ju först om 11 månader, så jag har gott om tid att klura ut fler frågor)!

Trevlig helg!

/MonsterSmulan

Svar på tråden Fråga prästerna 12