• BrudSommar2006

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.

Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 

Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.

Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.

Välkomna!

Här finns förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

• Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • passionsblomman

Jag är här och lever.
    Fast bara nätt och jämnt.

Jag VET att det är förbjudet att önska annat än evig värmebölja över det här landet och att "bra väder" stavas S-O-L.
    Men jag hör till det lilla fåtal som klarar värme väldigt dåligt.
    och i kombination med halsinfektionen jag fick vid midsommar så blir det inte bara olidligt utan fruktansvärt. Jag hoppas verkligen att det kommer både åska och regn. Då skulle jag nästan kunna kuta ut naken i trädgården...

Vi håller på att städa av här, eftersom vi får BT-besök snart. Det är hon från andra bebistråden som haft flera MF/MA men nu väntar tvillingar!
    Och nej, vi har inte pratat någe vidarevärst, för sambon jobbade dubbla pass igår, så vi har knappt träffats. Han har kommit med blommor och jag vet att han är jätteledsen över att "allt blir så fel". Fast jag vill inte ha blommor när allt redan är skit. Jag vill hellre ha kramar och närhet -och gärna en liten blomma nu och då-ISTÄLLET för att allt ska bli skit.

Jaja. Jag hoppas vi får en trevlig kväll iallafall. Det är ju rätt speciellt att ingen setts IRL och att det bara är vi två tjejer som känner varandra, trådledes så att säga. Fast vi två har å andra sidan pratat desto mer under ganska lång tid...

• BrudSommar2006

PB, här är så olidligt hett så jag sitter inomhus! Men har du inte blivit av med halsinfektionen än? Är du säker på att du inte behöver antibiotika? Tycker ändå att det verkar lovande att han kommer med blommor även om jag förstår vad du menar. Hoppas nu att ni får riktigt roligt när besöket kommer!

• passionsblomman

BrudSommar2006 skrev 2010-07-10 14:27:37 följande:
    PB, här är så olidligt hett så jag sitter inomhus! Men har du inte blivit av med halsinfektionen än? Är du säker på att du inte behöver antibiotika? Tycker ändå att det verkar lovande att han kommer med blommor även om jag förstår vad du menar. Hoppas nu att ni får riktigt roligt när besöket kommer!

Jag har suttit inomhus hela dagarna hela den här perioden utom när jag varit på starnden (och suttit i skuggan) eller varit iväg till stan eller så. Jag avskyr när det är för varmt! Vi har haft mellan 28 och 30 grader i sovrummet (och alla andra rum) hela tiden och jag mår bara bra på kvällen, när gasset är över och man kan gå ut och slippa själva solen. eller ha bara kvällssol. DÅ tycker jag det är skönt. Som när jag stod ute och vattnade rabatten igår.

Mitt halsont är en TYPISK Passionsblomman-får sommarförkylning-av bacill, AC, drag och att bada. Den kan mycket väl hålla i sig resten av sommaren.

• viktualia

Telis - det är väldigt lätt att komma med "käcka tillrop" när nån beklagar sig. Hoppas att du känner att det, som Ore är inne på, mest handlar om kanske lite missriktad (?!?) omsorg....  plus att allt blir lagom kantigt när man skriver några korta rader här...KRAM!

Ore - Diskbänksfrågan: Infälld diskho är ju som sagt vad vi har. Och givetvis behöver man ett diskställ också. Vårt diskställ står på en bricka som samlar upp vattnet. Nackdelen med den lösningen är att man måste städa båda bricka och bänk lagom ofta. Fördelen är att det är snyggare....
    Heltäckande diskbänk är enklare att underhålla/städa skulle jag säga. Då kan man ju ha diskstället direkt på diskbänken och behöver inte extrabricka.

Vi har för övrigt en stor diskmaskin och det är väldigt sällan vi behöver ha disk nån annanstans än i den. *mkt nöjd*

Passionsblomman - att sambon kommit med blommor är ju ett steg, om än inte åt det håll som du vill. Som Oupsie var inne på tidigare så handlar det här ju ofta om att vi människor upplever kärlek och omsorg på olika sätt. Och även om man talat om att "jag känner att jag får kärlek och omsorg från dig genom metod X, Y och Z" så verkar en del ha otroligt svårt att få in det.

Själv funderar jag mycket på det här med relationen med maken just nu, och jag har kommit fram till att det beror på att jag inte jobbar. Trollet är så pass snäll att min tillvaro inte tagits över till 100%. Alltså är jag lite lagom understimulerad. (det är bättre nu än för nån månad sedan). Och därför hinner jag fundera mycket på makens och min relation, hur och om den påverkats av att Trollet dykt upp och om vi egentligen har samma syn på barn och barnuppfostran. På gott och ont grubblar jag mycket på detta. Och ibland kan jag önska att jag fick gå till jobbet och tänka på annat, mest för att inte sönderanalysera allt.

Vad jag är på väg till är alltså att sambon och du ju också befinner sig i olika sitauationer. Dels jobbar han och inte du. Dels har du ett språk för känslor och tankar, på ett sätt som han (och min make) verkar sakna. För min del stör jag mig otroligt mycket mindre på detta när maken och jag jobbar var för sig och vardagen rullar på. Nu när jag är hemma och maken har semester så blir allt mycket tydligare. Hur detta ska kunna kommuniceras med maken är en bra fråga. Önskar verkligen att jag kunde skriva som Mugglan att "vi pratar mycket". För så är det nog inte, inte om det jag grubblar över i alla fall. För egen del är jag inte särskilt orolig, känner mest att maken och jag är rätt långt ifrån varandra i dagligt fokus, men så blir det väl när en är hemma på heltid. Fast jag kan bli lite trött av att jag känner Trollet så mycket bättre än maken.... och sen är jag ju som ni vet LAGOM trött på helamningen....

• Tinga

Telis - kram! Du vet, det finns många här som är duktiga både på analyser och problemlösning, så om man bara vill gnälla av sig, utan att få råd, får man vara tydlig med det. Alla råd var ju med välmening.

PB - skönt att höra att du iallafall lever, om än med nöd och näppe. Kram!

Idag har jag haft en riktig heldag i Tokyo; har rört mig ute på stan i över 14 timmar! Det är ambitiös Tinga-sightseeing, det. Jag har varit i flera olika stadsdelar, och det har också inneburit en offentliga toaletter-studie, dock helt ovetenskaplig. För det första är alla offentliga toaletter väldigt fräscha här, och för det andra är de alltid gratis. Sen finns här en del finesser som inte finns hemma, t ex kan man trycka på en knapp för att det ska spelas upp ett brusljud, så att eventuella "plopp" och kissljud inte ska höras in till grannen. På andra ställen sköts detta automatiskt; bara man sätter sig på sitsen börjar störningsljudet. Shit, jag har garvat högt för mig själv flera gånger idag.

Jag passade på att kolla in Tokyos skyline från hamnen också. Där fanns ett jättestort pariserhjul, 115 m i diameter, som jag åkte, så kunde man se hela centrala Tokyo. Häftigt. Lite shopping har det också blivit, bl a ett par solglasögon och lite fint japanskt papper till kortpyssel. Dessutom har jag sett fler Louis Vuitton- och Hermés-butiker än jag trodde var möjligt i en enda stad. Tjänar alla människor storkovan här, eller? Fast det finns andrahandsbutiker också, så alla handlar väl inte nya grejer.

Nu ska jag ta en dusch och sen är det dags att packa väskan. Imorgon bitti är det dags att bege sig till flygplatsen. Jag har haft en superbra vecka, både på jobb- och upplevelsefronten, så jag är fantastiskt nöjd. Tidigt söndag kväll är jag hemma, sen blir det till att packa upp, tvätta och packa igen, för på onsdag åker hela familjen till Normandie. Pratade förresten lite med Piff & Puff i telefon idag (först Piffs ena öra, sen Puffs ena öra, därefter Piffs andra öra och till sist Puffs andra öra ), och det var ju inte utan att jag kände lite hemlängtan då. Fast innan dess har det gått väldigt bra; jag har haft så fullt upp med jobb och upplevelser att jag knappt hunnit tänka på dem därhemma.

• Lapinette

Tinga - låter som du har haft det toppen i Japan. Härligt med brus på toaletten . Själv fick jag nöja mig med att prata med pappa idag i ca 1 timma (tack Skype).

Telis - förstod nästan att du ville ha råd. Sa nämligen till maken igår att jag trodde att du reagerade precis som jag brukar göra när jag beklagar mig för maken. Jag vill bara slänga ur mig hur arg eller frustrerad jag är och that's it! Men alltid så börjar han komma med olika råd ... jag vill ju för fasen inte ha råd jag vill bara att någon ska lyssna och stryka mig lätt över huvudet. Iallafall, jag hoppas det vänder snart för er så att ni får ordentlig sömn. Kan inte i min vildaste fantasi tänka mig hur det är att inte få sova ordentlige månad ut och månad in. Jag blir helt knäckt om en natts sömn blir rubbad. Kram på er!

pb - jobbigt med halsont och att du lider av värmen! Gå och ta kalla duschar med jämna mellanrum. Själv satte jag mig här (precis vid balkongdörren på rätt sida om lägenheten ... skugga) för att jag inte pallade att dammsuga längre. Tog en kall cola (vilket jag normalt aldrig dricker) med massor av is och citron. Ska ta de sista rummen och sen hoppa in i en kall dusch ... för sen måste jag ställa mig och stryka all tvätt. Inga bra aktiviteter i den här värmen men vad fasen imorgon åker vi.

• BrudSommar2006

Lapinette, som sagt, Jocke är en liten kanin!

• BrudSommar2006

Heter det det svenska kungahuset även när vi bara har en drottning sedan?? Undrar jag.

• muggles

Tinga: tänk vad japaner måste tycka att vi är "efter" när det gäller toa-kultur!!! Den där spolknappen som sprutar upp vatten i musen - har du sett den också? Har förstått att den finns där så att man ska slippa torka sig där nere (fast måste man inte det efter en vattendusch också?)

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen