• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Parnassia

Snorkis: Jag kan börja en lista åt dig, men utan att göra anspråk på att den är komplett.
    Blöjor har de fö inte i Ullared.

lakan, spjälskydd, täcke, kudde, filtar, plastad frotté, nappar, nappflaska, napphållare att fästa på tröjan, anmingsinlägg, amningsBH (jag har haft Trofés som säljs där), bindor, tvättlappar, babyolja till badet, bodysar, byxor, strumpor, mössor, ytterkläder, haklappar (både mjuka mot dreggel och kräks och hårda till när det ska ätas mat), hårborste, badbalja, handdukar att lägga på skötbordet (mycket smidigare än ev skötbordsöverdrag), regnskydd och myggnät till vagn, reflexer till vagn, amningskudde, febertermometer, bärsele, skötväska, matningsskedar, barnbestick och tallrikar, pipmugg

De har ju också en del mammakläder, om man hittar nåt där.

Som sagt bara en massa förslag som jag haft användning av, mer finns och allt kanske du inte ens tycker att du behöver ännu eller överhuvudtaget.

• Ore

Jag sitter helst i soffan och ammar, och ergonomiskt bäst är det då med en vanlig kudde bakom ryggen, och lillkillen liggandes på amningskudden. Guld värt när han började bli tyngre!!!

Fru Muffins: Jag hade också BF fredagen den 13:e, och konstaterade att OM jag fått bebis då så kan det ju inte vara annat än en turdag!!! Nu kom ju lillkillen fyra dagar efter...

• fru AM

Parnassia: Himmel vilken bra shoppinglista! OM man nu var så lycklig att man någonsin fick komma till Ullared!
    Min svägerska var där i helgen så jag bad henen köpa den där hett eftertraktade gallerfilen (stl 100x130) men hon påstod att de inte hade den. Jag tror att hon inte vet hur en gallerfilt ser ut.

• Parnassia

AM - jag var ju där för ett par veckor sedan och jag hittade ju ingen heller... De kanske har slutat med dem, för gott eller tillfälligt.

• fru AM

Ego: Kan upplysa om att jag tappat två kilo tack vare min LCHF-diet. Eftersom jag bara hållit på en vecka så är jag nöjd. JAg vägde mig i fredags och då hade jag inte gått ner något alls. Så två kilo på fyra dagar! Känner mig smalare och ser även lite smalare ut runt byxlinningen. Precis som jag ville!

• Parnassia

Mjuka haklappar var vi storkonsumenter på när E började få tänder, då rann dregglet. IKEA har för bra sådana också.

• Ore

Snorkis: Beror ju litet på vad man tycker är nödvändigt, och vilket tidsperspektiv man har på det... Jag var i Ullared i somras (början på sjätte månaden), men min man tyckte det var väääldigt onödigt att handla på sig massa grejer så tidigt, så jag var ganska återhållsam i bebisshoppandet...

Då handlade jag lakan till vagn/vagga, badlakan med "huva", några bodies, strumpor, pyjamas, hjälmmössa... Var inte så imponerad av det neutrala klädutbudet, lättare att köpa mer kläder om man vet vilket kön det blir. Någon nappflaska, babyborste, vetekudde (skönt att ha i svanken i slutet av graviditeten)

Saker jag kunde köpt om jag vågat shoppa litet mer: filtar (inkl gallerfilt, har för mig att den kostade 30 kr!), babysitter, vagnsleksak, skötbädd, bitring, amnings-BH, amningskupor...

Blev avrådd av Piggelin från att köpa spjälskydd där, de var mjuka och vek sig lätt fick jag höra. (Ska nu sy ett eget, 30 cm högt med rejält stabil skumgummi i)

Ska antagligen till Ullared nästa vecka, på inköpslistan då finns: nappflaskor, nappar, tallrikar och skedar, lakan till spjälsäng, diverse kläder om jag hittar, småburkar att ha mat i (om man lagar egen, eller vill dela upp köpta burkar), istärningsfack och muffinsformar i silikon att frysa smakisar i, en uppblåsbar liten barnpool, hoppgunga, flaskställ, flaskborste, nattlampa, hörselkåpor, myggnät vagn, regnskydd vagn (teutonias eget är väääldigt plastigt), vällingdoserarburk, haklappar, napphållare, stolskydd till bilen (så att de inte sparkar direkt på klädseln), mockasiner.

Har haft alldeles för mycket internettid och kollat FL en del, om vad man kan köpa på Ullared, och funderar nu på om denna stolen kan funka lika bra som en tripp trapp original: gekasullaredbloggen.blogspot.com/2010/03/stolen-som-vaxer-med-barnet.html

De har tydligen också en vagga, som liknar denna (fast vit), men kostar ungefär hälften så mycket... www.troll.lv/eng/product_catalogue/cribs/stonda-crib.html

• Ore

AM: Lovar att köpa en gallerfilt i den storleken åt dig, om jag kommer ner dit och den finns Vet ju att jag såg gallerfilt där förra gången jag var där, men köpte inte av någon outgrundlig anledning. Tyckte nog att den såg litet "tunn" ut, men den var väldigt lik minimundus-filten...

Hittade ett kort på Ullaredsvaggan i ett FL-galleri...
    www.familjeliv.se/hem/livet_fran_ljusa_sidan/galleri.php

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge