• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • BrudSommar2006

Telis, jag hade satsat på overall och varm åkpåse i täckmaterial nu när det är så här kallt, den här kylan måste väl gå rätt igenom fleece. Hur tänkte ni åka hem från BB? Om ni ska åka bil måste ni ju ändå ha en varm overall, nyfödda är väldigt känsliga för kyla.

• BrudSommar2006

Grattis M & M härifrån också förresten!

• Parnassia

Det där med bilen tex tänkte jag inte ens på, men det var ju ett bra argument för overall till Televinken. Om vi nu ska argumentera om det.

• Parnassia

Åh, jag är också så sugen på att ta fram bebiskläderna och packa väska. *längtar* Måste nog resa mig härifrån och ta tag i nåt annat så att jag inte tar tag i det...

• muggles
    Parnassia skrev 2010-01-05 15:11:31 följande:
    Ang tapetseringVi fick lära oss att man ska börja vid fönster om det finns sådana, för att ljuset ska falla bäst på skarvar. Och att man inte ska tapetsera "över" eller "igenom" ett hörn, då blir det världens bubbla och det är lätt att det drar sig. Tapetvåden som man kommer till hörnet med ska fortsätta någon cm in på nästa vägg bara, sedan börjar man med ny våd. Gick det att förstå eller blev det för konstigt formulerat?
    Japp, har läst och fått samma råd.

Vi fick en suverän overall från PoP i present till Moa. Den var i stl 62 och räckte hela vintern och vi använde den nog också fram till mars/april. Det som var bra med den var de två dragkedjorna som gjorde att man kunde öppna den helt och lägga ner barnet och bara dra upp dragkedjorna. Billigare overaller är ofta att man kan knäppa upp hela ena barnbenet men det andra ska bökas ner i overallbenet JAg hade köpt en overall faktiskt för jag tycker också att det är mkt vinter kvar. Och ju fler lager man har på bebisen - desto fler lager är det som ska av och på (du kommer att förstå vad jag menar snaaart )
  • fru AM

Fleeceutstyrsel + en gosig filt TROR jag räcker utmärkt för Televínkens hemfärd, samt även för korta promenader i vagnen (då med åkpåse). Som sagt - när det är SÅ HÄR kallt så ska nyfödingar inte vara ute längre stunder alls.

Jag tror att spädbarn i vagnar i allmänhet har för mycket kläder på sig. Men det är jag det. Alla tror och tycker olika.

• muggles

Nej nu blev det fel i mitt inlägg. "Man kan knäppa upp hela ena overallbenet ..."

• Ore

Ikappläsning verkar roligare än att vika tvätt

Mugglan: Skit att det inte tagit sig än, men jag tror inte att det är kört. *hoppas inte*

Häftigt med huspyssel! Längtar tills jag kommer dit med vårt hus... Enda fördelen med att det tar lång tid att bygga, är att jag i ganska många årstider nu har hunnit tänka mig in i att bo i nya huset, har varit där mycket osv. Det minskar nog av att det är främmande.

Det blev nästan villervallashopping för mig med, men sedan insåg jag att lillkillen hade alla de kläder som jag tyckte var snyggast, och dubletter verkade inte vara så skoj

AM: Livia är helskön!!!

• muggles

AM: jag tycker väldigt synd om de bebisar som ligger i overall + mössa + filt + åkpåse/vagnöverdrag inne i köpcenter. Att inte folk knäpper upp lite, drar ifrån filtar/överdrag, tar av mössa osv. De ska ju inte bli för varma! Tro fasen att de små liven blir irriterade... Själv knäpper man ju ofta upp jackan när man går in i affärer/köpcenter men folk verkar glömma av sina bebbar.

• fru AM

PoP har en mkt bra fleeceoverall med trikåfoder (det kanske var den du menade Muggles - den har 2 dragkedjor) som räcker utmärkt som babyoverall. Livia hade den + åkpåse under vår första fjällsemester när vi var ute och promenerade i kanske 5 minusgrader (då var hon 3 månader). Men PoP är stora i storlekarna - det måste man tänka på

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter