• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • nennesjuttioåtta
    Telis skrev 2010-01-05 11:15:50 följande:
    Okej, en fråga till från en babynovis, sen kan jag allt. Många skriver upp bodysar+byxor och pyjamas på BB-listorna. Vad är egentligen skillnaden mellan en body och en pyjamas (förutom att pyjamasen kanske har långa ben?)? Nyfödda sover ju rätt mycket och när som helst på dygnet, varför behöver man då skilja på pyjamas och bodysar? Det verkar ju lite fånigt att skilja på "dagkläder" och "nattkläder" på någon som sover på dagarna och är vaken på nätterna.
    Cheesus, vilken bra fråga!
  • Izzie
    nennesjuttioåtta skrev 2010-01-05 11:14:37 följande:
    Izzieheheheh, blev du godissugen?
    Jaaaa, din skrutt!

Telis - I början bytte vi inte på Matilda inför natten. Hade hon sköna kläder som inte var nerspydda fick hon ha på sig dom på natten oxå, så bytte vi på morgonen sen. Det var först lite senare sen som vi började ha en liten nattprocedur där pyjamas ingick. Ex fick det vara ljust när hon sov på dagen och mörkt på natten för att hon skulle se att det var skillnad. Det är lätt att man kör på i en dimma annars där man själv knappt har koll på om det är natt eller dag.
  • fru AM

JAg är inte så noga med pyjamasar - spec. inte till småbebisar. Men när de blir lite äldre - säg tre-fyra månader kan det vara bra att markera att natten börjar genom en rutin - typ byta blöja, sätta på pyjamas, borsta ev. tand, mata

Men Hektor får inte alltid en pyjamas på sig - hnder ofta att han får sova i dagens body (om den har överlevt matkladd) och så byter jag till ett par tunnare byxor bara.

Men det är jag det.

Telis skrev 2010-01-05 11:15:50 följande:
    Okej, en fråga till från en babynovis, sen kan jag allt. Många skriver upp bodysar+byxor och pyjamas på BB-listorna. Vad är egentligen skillnaden mellan en body och en pyjamas (förutom att pyjamasen kanske har långa ben?)? Nyfödda sover ju rätt mycket och när som helst på dygnet, varför behöver man då skilja på pyjamas och bodysar? Det verkar ju lite fånigt att skilja på "dagkläder" och "nattkläder" på någon som sover på dagarna och är vaken på nätterna.
  • Telis

Nenne, iihihi, ja det är en stor och viktig fråga.

Izzie, jo, jag förstår att det är viktigt att ha en nattningsprocedur lite senare för att få dom att förstå att nu är det natt och då ska man sova liksom. Har bara lite svårt att se det behovet när det gäller kläder i storlek 50 som man ska ta med till BB.

• Telis

Okej, så då slipper man alltså väcka dom kl 22.00 varje kväll för att det ska bytas om till pyjamas. Vilken tur.

• Telis

Nej, nu måste jag packa upp lite flyttkartonger. så länge!

• Telis

Och tack för all hjälp - ni är världsbäst!

• viktualia

Jag håller med Telis - ni är världsbäst!!! (noterar alla viktigheter i en textfil vid sidan om)

24 minusgrader och strålande solsken.... som gjort för inomhusrenovering - eller hur?!?! Lite spackling, takmålning, väggmålning osv...

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter