• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • snaily

HJÄLP!! (Har inte läst ikapp.)

Har problem!! Min jäkla kropp! Nu har jag en liten blödning igen, som spottings ungefär, kanske lite mer. Man ska fasen inte blöda när man är nedreglerad, väl?! Nu vet jag inte om jag vågar börja med Puregonsprutor på torsdag. Mailat både min gyn och Falun men båda har såklart stängt ända till den 11 januari! Och kvinnokliniken i närmsta stad är helt hopplösa att försöka komma i kontakt med, men får väl göra ett försök på torsdag om jag hinner.

Någon som vet någon ivf-klinik som har öppet som jag skulle kunna fråga??? Jäkla helger!

• Telis

snaily, vilken skit och så typiskt nu när det är helger! Jag kollade på Carl von Linnes hemsida och dom öppnar igen på torsdag men risken är ju förstås att det är svårt att komma fram där då.

Jag inboxar dig telefonnummer och mejladress till den gyn som Lappis och jag gick hos, även om det är en minimal chans att han jobbar idag.

• muggles

fru AM skrev 2010-01-05 11:09:22 följande:

Telis: Amningskudden kan man dessutom använda som "tippskydd" när bebisen ska lära sig sitta själv på golvet.
    Ja det gjorde jag också!

Telis: i början är de flesta bebisar rätt så närhetsberoende och vill inte ligga själva så lång tid. Jag kommer faktiskt inte ihåg om vi hade fullt liggläge på vår (fast det är en BB så det kanske vi hade) men jag har för mig att man ändå inte rekommenderar babysitter pga ryggen. Men jag är inte helt säker, alla rekommendationer ändras ju hela tiden dessutom. Det märker du om det funkar el ej!

Ang pyjamas så använde vi det inte förrän när hon blev lite större. Precis som du skriver är det rätt onödigt att byta till pyjamas - en body funkar lika bra. Ända är väl om de sparkar av sig täcket så ligger de barbenta i body - men det var inget problem med Moa för hon föddes ju på sommaren.

Grattis M + M!
  • muggles

Nu har vi handlat x antal saker för tapetsering: stege, penslar, golvskydd, linjal, större vattenpass, ... Shit pommes frites - det är inte bara tapeter som kostar! Men vi tänker nog tapetsera fler ggr så det var lika bra att investera (och stege behöver vi nog till fler grejer).

En bra sak med vår tapet är att blommorna på den är i mitten av varje våd, så inga halva blommor, så vi slipper eg mönsterpassning. Tur, eftersom det här är typ första ggn vi tapetserar (iaf för mig, maken har gjort det med den gamla sorten för 100 år sedan).

Telis: har du några bra tips el vanliga missar att berätta om? Ni har ju rätt nyligen tapetserat...

• viktualia

mugglan - det går åt en del borstar också när man ska borsta ut tapeten och se till att ha en rejäl dos med trasor (gärna uttjänta lakan el dyl) att torka bort överblivet lim med.

Visst skulle ni köra easy up - rolla ut lim så att det räcker till typ 1,5 våd i bredd - då hinner det inte torka för mycket.

Sen vet jag inte hur mycket underarbete ni behöver göra.. själv har jag just landat på datastolen efter en liten spacklingsinsats.... Hur ser underlaget ut? Vad är det på väggen nu?

• nennesjuttioåtta

Snaily
    har du fått din mens när du blvit nedreglerad? jag fick ju instruktionen att "mens" var tecken på att man var nedreglerad men jag kanske blandat ihop det?

• nennesjuttioåtta

min mens kom ju måndagen före jag skulle börja med sprutor på torsdagen, jag skulle inte börja med sprutor om jag fortfarande blödde mycket.

• Telis

Tyvärr inte, mugglan. Det var maken och svärfar som tapetserade här och jag var inte med. Maken och jag ska tapetsera en fondvägg i vardagsrummet så då tänkte jag också lära mig hur det ska gå till men vi har inte hunnit dit än.

Det enda jag kan komma på är att man kanske fundera på i vilken ände av en vägg man börjar om man ska ha en fondvägg. Om det är så att man måste dela på den sista våden på en vägg så blir det kanske mitt i mönstret och då är det snyggare att ha den våden i en väggände mer än i den andra? Sen är det ju lite sånt där finlir som om man ska ta bort golvlisterna och dra ner tapeten under listen eller om man ska ha kvar golvlisten och dra ut tapeten på listen så att det inte blir en springa mellan listen och väggen. Jag vet inte vilket som är bäst där, det är en smaksak kanske?

Sen är det ju förstås viktigt att våderna hamnar rakt. Om man sätter dom kant i kant och är extra noga med den första så borde det väl gå bra.

• start september

Vi hade Babaybjörns babysitter redan från dag korta stunder, men hon var ju ganska stark i kroppen och 4,4 kg. Vi läste på deras hemsida att det var ok vill jag minnas, men det är klart att BVC och andra tycker annorlunda.

Vi använde babysittern fram till 18 månader faktiskt, hon älskar den! Bara i badrummet, hon läste en bok eller drack moegonvälling medan vi duschade. Supersmidigt. Nu sitter hon hellre på golvet, men den har varit ovärdelig. Jag gick dessutom på regelbundna kontroller och behandling för en hudsjukdom när hon var kanske 4-6 månader och då hade jag med den så hon satt i den och gungade under tiden. Superbra, hon var trygg och jag kunde röra mig, bli undersökt, smord och duscha och klä om.

Den bästa prylen vi haft fakstikt, och vi ärvde den av kompisar också. Sicken reklam det blev - nu ska den bara få en ny invånare också ...

• nennesjuttioåtta

muggles
    snåla inte på limmet!!!! Fläska på!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter