• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • viktualia

Snaily - jag hör också till flyttnissarna... är inne på min åttonde kommun på 13 år... fast knasigt nog har jag bott sex år i just denna - dvs längre än i någon tidigare med undantag för "hemma". Ännu konstigare är att jag inte rotat mig på den här orten.. alls... har ju pendlat härifrån hela tiden och känslan för hålan är lika med noll. Det är som att bo i en sovstad där jag då och då gör några ärenden också.. Märkligt men så är det. Med Trollet antar jag att möjligheterna till förändring på den punkten är klart större. Samtidigt "vill" jag ju inte rota mig här, eftersom jag inte valt orten och inte vill bo här i framtiden. Himla snurrigt!

Och även om det troligen är joxigare att flytta med barn, så dröjer det ju innan Trollet är i samma ålder som PBs son... så vi har ju en stund på oss......

Så Snaily - det låter ju som att du jobbar väldigt mycket där du är nu. Kanske skulle jobbet i staden hemlig vara skonsammare i form av arbetstid? Och som sagt enklare för maken att få jobb? Och kanske att få till en barnvänlig familjetillvaro?

.... grubblar Vickan som gärna vill flytta.. men knöligt nog helst ta med sig huset..

• snaily

Telis
    Jag är ledig på onsdag, då det är helgdag! Och sen är jag ledig på fredag också, och måndag nästa vecka (för läkarbesök i och för sig). Lyx!
    Välkommen ut snart då Televinkis!

Vickan
    Ja, ja och ja! Fyyy vad jag vill ha det där jobbet nu! En stor nackdel är i och för sig att jag kommer få en sjukt stor lönesänkning i så fall, så det blir lite tufft om maken tänker vara arbetslös länge. Men som det känns nu så är jobbet nästan värt att leva lite fattigt ett tag.
    Klart du ska ta med huset om ni flyttar!

• viktualia

Snaily - men den lönesänkningen kanske motsvarar minskningen av tokig arbetstid?!?! Världen är ju så konstigt konstruerad att ju mer man tjänar, desto mindre tid har man att spendera pengarna.... i alla fall upplever jag att det är så....

Telis - kära NÅN!! Televinken kommer ju snart! Hur spännande som helst!

Och Snaily igen - jag håller med Telis. Vifta inte med barnfrågan förrän det finns nåt att vifta med! Det är ju en viss leveranstid även när du fått ditt plus!

• snaily

Håller med dig om lönefrågan Vickan! Fast det kan bli knepigt att försörja två på den lönen jag troligen i så fall får. Men som sagt - den dagen, den sorgen!
    Ok, jag är lydig och gör som ni säger - ingen viftning med barnfrågor i onödan! Rätt naturligt för mig då det känns osannolikt att det nånsin ska bli något litet knyte för oss. Samtidigt som jag är en sån som gärna vill vara ärlig in absurdum...

Nu - mat! Och ÖL!

• viktualia

Snaily - de som anställer en gift tjej på 30 plus MÅSTE ju fatta att familjebildning KAN finnas på dagordningen även om du inte säger något och de inte frågar. Jag gissar mer på att de kommer fråga om du tycker att det är ok att flytta och sånt. Själv fick jag svara på hur villig jag var till pendling.. hade hållt på i 4 år då och har inte gett mig än...

Och själva poängen med om du får jobb i nån ort där din make får större möjligheter är ju att han kan bidra till försörjningen!! jööööö!!

*ler glatt och vill också dricka öl....*

• Fru E

*frestar Vickan med en öl något lyxigt får vi ogravida unna oss*

Är lite smått irriterad eftersom kvinnan som ville köpa vår "garderob" i hallen ringde en timme innan de skulle hämta den och sa att nej vi vill inte ha den längre ehhhhhh!?!?! Varför ringer man och säger att man vill ha den och tom prutar om man sedan inte vill ha den precis innan den ska hämtas? *mutter mutter* så nu står det en stor koloss i vår hall och tar plats. Hoppas att någon annan snart ringer och vill ha den, har iofs bara legat ute i 5 dagar varav det varit nyår ett par dagar.....

Telis-nedräkningen har börjat

Snaily-vad är det läkaren ska kolla på måndag?

Vad gäller smygläsare så tror jag inte att jag lyckas locka fram kompisen på ett tag men vi får se de verkar vara i startgroparna iaf

Just nu tycker jag tiden går alldeles för långsamt för oss i barnverkstan.......tanten är slut och dag 10 på fredag vilket innebär hårdträning . Maken är iväg hela veckan men har lovat att komma hem till på fredag iaf
    Som tur är är det än så länge inte så många runt omkring oss som har en bulle i ugnen så man riskerar att bli en bitterfitta.........

Muggles-länk kommer

• Snorkfröken77

PB - Duscholja använder jag redan, det är ett måste för mig på vintern annars blir min hud som papper. Tack för tipset iaf

Nenne - Japp, har nu pratat med tre olika sköterskor och alla tror det beror på graviditeten.
    Gud vad olika det verkar vara, för vi ligger väl ganska lika i tiden? Vilken vecka är du i nu? Läser jag en gravididtetsbok så har jag typ alla symptom (det sista som anlände igår - gråtattacker, kan jag klara mig utan)

Snaily - Det känns som att det brinner i varsin armhåla, svider och hettar. Håller tummarna hårt för att du får ditt jobb (och plus!)

Tinga - Blev inget shoppat för mig på Mulberry-rean heller, tyckte den var jättedålig! Kompenserade dock detta genom att handla massa edge smycken på rea på accesora. Så stackars ekonomin fick veta att den levde iaf.

MSW - *tar sats* ok, BF för mig är 28/7.

I lördags inhandlades första mammabyxorna under mycket ångest, var livrädd att någon från jobbet skulle dyka upp. Kändes som om jag stod på porrfilmsavdelningen och smusslade så mycket jag kunde. Men vilken befrielse det var att få på sig ett par byxor som är skapta efter min numera ickeformliga kropp

Idag har vi haft samtal med en Freja-BM om fosterdiagnostik så nästa vecka väntar nog KUB! Spännande att se om det är nåt där inne eller om det bara är tre fisar på tvären!
    Hon upplyste förresten oss om att man i princip alltid såg vad det var för kön på RUL, det var tydligen inte så vanligt att de var tveksamma. Jag blev jätteförvånad, trodde det var precis tvärtom!

• Snorkfröken77

Hej EA! *vinkar* Vad drygt det är med struliga köpare!

• viktualia

Snorkis - även om man SER könet på RUL så fick i alla fall vi inte veta något när vi inte frågade... (eftersom maken inte ville veta). Så här lagom nära målgång så har jag fortfarande inte den minsta känsla av vilken sort Trollet kommer att vara...

• Snorkfröken77

Vickan - Nej, det sa hon också, var det en av oss som inte ville veta så fick ingen veta. Tur att vi båda är lika nyfikna
    Jag har svårt att förstå hur vissa bara känner på sig att det är ett visst kön, precis som att vissa känner direkt när de är gravida, jag har inte alls någon sådan koll på min kropp!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter