• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Telis

Avdraget gör man i deklarationen sen, det finns en sån ruta för omkostnader man har haft (förbättringar, mäklararvode osv.

• passionsblomman

Jag känner mig som en klottrare!

jag har just städat av och sopat rent i källaren för att vi hela tiden sagt att sonen ska kunna vara där och träna med sina bollar. Han fick en handboll i julklapp och tränarna har givit hioónom en läxa som krävde kryss på väggen. Nu har jag således sprayat svarta kryss här och där på väggen/dörren därnere samt en streckad linje på golvet. Gud vad den där färgen luktar!!!

Köp förresten inte silke via blomsterhandeln. Vi får betala svindyrt för allt emballage så det blir knappast billigt. Jag är helt säker på att flytt/lagerfirmor har bättre deal på sina inköp.

• Telis

Ah, bra att du gav mig lite dåligt samvete där, PB. Jag måste gå och måla väggarna i gästrummet nu, kan inte sitta här och slappa hela dagen.

så länge!

• Piggelin1
    muggles skrev 2010-01-04 13:34:25 följande:
    Ngn som vet ett bra ställe att köpa silkespapper till flytten? Fick tips om Shurgard - ngt mer ställe? Tidigare har jag alltid använt tidningspapper att slå in porslin med men man blir ju så svart...
    Vi fick en hel hög med papper gratis från flyttfirman - ingick typ i priset när man hyrde flyttkartonger. tror faktist inte att vi betalade ngt alls för pappret, eller iaf var det mariginellt med pengar.

Måste jobba vidare - totalt oinspirerad idag... TUR att jag är ledig igen imorgon! Jobbar tor-fre, men sen är jag ledig igen nästa tors-fredag - såååå himla skönt! Drabbats av allvarlig PHD idag - Post Holiday Depression. ...och ändå var jag inte ledig så himla länge Vill ha nytt jobb, ny firma - nytt allt, typ
  • fru AM

Telis: Du ska inte måla några väggar!!! Du är höggravid och ska vila! *pekar med hela handen mot divanen och pralinerna* Om det är någon gång i livet som men verkligen "får" slappa så är det när man är typ i tionde månaden!

Har varit ute i pulkabacken med barnen, maken, Livias bästis + hennes syskon och mamma men smet för att gå och handla jordärtskockor till middagssoppan (tack Muggles för inspirationen - det var väl du som skrev om nyårssoppa med jordärtskockor?)

PB: jag förstår din sysselsättningsvånda - är själv relativt oförlöst karriärmässsigt. Men den tiden kommer!

Senast jag satte sprätt på några husförsäljarpengar så gick det åt skogen (köpte fonder år 99/00) så efter det åker allt in på ett tråkigt men safe bankkonto.

• viktualia

Och när jag läser om era sysselsättningsvåndor så inser jag att det är dags att inse att jag ska vara SJUKT tacksam över att ha kommit på vad jag vill bli, pluggat till det och sedan fått jobb inom exakt det. Det är en förmån, inget att ta för givet...

Lika lite som det här med barnkarusellen är nåt att ta för givet... grubblar Vickan... som just nu skulle kunna bo på dass pga krånglig mage...

Har kommit på att det är dags att plugga lite förlossning.... enligt planen ska vi gå profylaxkurs till helgen, men senaste budet var att det var för få anmälda. Få se hur det slutar. Läser i alla fall "Att föda" av Gudrun Abascal och har förklarat för maken att även han behöver plugga ikapp.

• passionsblomman

Åh, nu har hela den här dagen gått snart!
    jag fick en USEL början med starten att vakna av telefonen mitt i djupsömnen så jag inte fattade nånting alls på en lång stund. När jag väl begrep vad sambon svamlade om så insåg jag att jag måste ut i svinkylan och koppla batteriladdare på bilen som tydligen inte velat starta i arla morgonstunden. Alltså: leta skarvsladdar och laddare i källaren, rusa ut och svära över att jag inte ens vet hur man öppnar den förbannade huven (Jag kör ju vanligtvis en annan bil) och småningom lyckas knipsa dit de där klämmorna.

Sedan få sprutt i pannan så det blir värme i huset.

Allt detta INNAN mitt obligatoriska morgonkaffe. Och jag som avskyr att rusa upp! Jag är en lååångsam uppstigare med snoozeknappen som bästis.

Nu har jag ju lugnat ner mig, men strax är det dags att gå ut och se om bileländet svarat på mina omsorger och går att starta så sonen kommer iväg till sin handbollsträning.
    Sedan ska den helst inte ladda ur under tiden han tränar heller, för sedan ska vi hämta far i huset på jobbet eftersom han ju fick ta bussen i morse och bussar hem finns inte.

Duscha...kanske är det en bra idé om man ska ut bland folk.

• snaily

Apropå att flytta och sånt... (Hej förresten! )
    Det ÄR läskigt att flytta, särskilt om det är till en helt ny ort. Fast jag tycker att man kan bo in sig rätt snabbt i en ny lägenhet/nytt hus, ju trevligare bostad desto snabbare går det tycker jag. Fast jag är något av en "wherever-I-lay-my-hat"-person... tur är väl det, så ofta som jag flyttar! Och på tal om det så har jag precis sänt iväg en jobbansökan - iiiiiii vad läbbigt!!! Tänk om jag får jobbet! Fast risken är nog rätt liten, för eftersom dumma jag haft så himla dålig koll var det redan rätt många som sökt, och även som varit på intervju redan, fick jag veta när jag ringde dit idag. Hon tyckte i alla fall att jag skulle skicka en ansökan, så hoppas det inte är HELT kört.

Telis, grattis till försäljningen! Och håller med AM om att du borde vila Jag har förresten jobbat idag också, vanlig dag, åtminstone inte jour vilket är sååå skönt!! Är hemma nu, fast jobbar forfarande kan man väl säga, leker lite it-support åt mig själv. Installerade Handelsbankens BankID säkerhetsprogram på datorn igår, och efter det vill inte ett viktigt jobbrelaterat säkerhetsprogram funka, typiskt!

Men snaaaart ska jag ta ledigt från jobbtankarna... kanske dricka ett litet glas vin ikväll!

• fru AM

Vickan: kom ihåg att även läsa "Innan du föder". Det är den bästa boken man kan läsa inför förlossning! (av Anna Wilsby)

• fru AM

JAg lärde mig andas utmärkt profylaxandning tack vare den (gick ingen kurs) inför Liviaförlossningen

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter