• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • start september

Tack för kramar. Nä, statistiken gällande MA ser inte bra här inne just nu. Håller med Liten om att det är mycket elände i omgivningen här också, kanske är det åldern som sagt.

Jag tycker det verkar lite läskigt att vara hemma och ta tabletter och vänta på att det kommer ut, men gissar att det lär bli i helgen när maken är hemma och kan ta hand om liten tjej och mig. Det löser sig.

Jag blöder ju inte men jag tar ju prog, vilket kan hindra en spontan utstötning lite grann. Jag slutar med dem ikväll så kanske kroppen sätter igång det hela själv.

Jag tänker på att jag har en fantastisk liten tjej hemma vilket är en stor tröst, men jag hoppas såklart att hon hon en gång ska få bli storasyster också.

• Lapinette

AM - hon har Pippi och jag vet inte exakt vilken bok samt att jag tror (det var lite diffust) att hon har Lotta. Madicken blir nog perfekt.

• Lapinette

Tycker det är lite skoj att ge svenska författare till fransmännen. De kan och vet lite redan då föräldrarna gärna (liksom min make) läser Mankell samt har läst de tre Stieg Larsson böckerna. Funderar på att köpa Läckber till dem.

• Liten med Mindre

Något helt OT - tittade just på hus och noterade ett kedjehus som inte haft officiell visning ännu, och ändå har budgivning igång på nätet. Upp 600 000 på några dagar. Hugaligen! Tur att det inte var nåt för oss.

Lappis - kul att pusha svenska författare lite.

Standardpresenten till syrrans sambo är presentkort på Akademibokhandeln. Tråkigt, men det vill hon verkligen ha så då blir det så.

• fru AM

Oupsie: gärna ett till recept! J>ag håller på och jämför och planerar fortfarande!

Ore: enda gången jag gjort pannacotta var det med just gelésocker ... det blev väldigt hårt. Förmodligen gjorde jag ngt fel men jag har blivit misstänksam mot produkten. Men tack för tipset om en liter åt gången ... det blir ju några liter detta ... Fast å andra sidan har vi induktionshäll så det kokar på ett ögonblick. Hmmm

• BrudSommar2006

September, vilket skräp, det borde inte vara möjligt med ett till här i tråden ju. "Vanliga" MF hör man ju tyvärr talas om ibland men MA-statistiken borde vi verkligen ha passerat. Ta i vart fall inga tabletter innan maken kan vara hemma för säkerhets skull.

Jag hade en gravidförsäkring förra gången men har skippat det den här gången. För mig kändes det viktigt att man hade en försäkring redan från början som man fick fortsätta att ha till barnet även om det skulle visa sig vara något fel eller att barnet är för tidigt fött men så var ju inte fallet. Det är bara att hoppas att barnet föds fullt frisk och inte för tidigt tydligen annars är det bara att glömma försäkring sedan.

Min bekant och dotter sitter hemma och försöker bli av med löss, det verkar inte lätt. Måtte vi inte drabbas av det innan Iris blir lite äldre. Man kanske skulle slå till på AMs tips med lavendel i alla fall.

• fru AM

Lappis: hon blir säkert glad för Madicken (undrar just vad hon heter på franska)!

• Lapinette

Ja du AM där blir det att leta. Kanske Madicken inte finns på Fnac. Däremot vet jag att Pippi heter Fifi och Karlsson heter just Karlsson.

• fru AM

BS: jag vet inte om lavendelshampoo funkar men lössen ska enligt uppgift inte gilla den doften. Annars så är det ett bra tips att örsöka sätta upp håret (så stramt och 'inhållet' som det går) på flickor (eller pojkar med långt hår ... för att vara könsneutral ) alternativt klippa håret riktigt kort. I det förra fallet har lössen lite svårare att ta sig över, i det senare fallet är det lättare att se lössen samt behandla eländet ...

Om någon skulle råka ut för löss (been there, done that) så fins det en olja på apoteket som tar död på de "vuxna", kläckta lössen. Den använde jag på Storsonen på dagen (eftersom jag inte stod ut med att veta att han hade löss hela dagen tills nattbehandlingen kunde göras) OCH sedan gjorde jag en inpackning över natten med ett annat starkare preparat som tog kål på äggen. Usch nu börjar det klia i hårbotten bara av tanken på löss!

• fru AM

Och på itelienska heter Pippi "Anna di capelli rossi" - det vet jag eftersom min sicilienska semesterflört hävdade att jag var rödhårig, alternativt blond (i relation till hans landsmaninnor då)

Lapinette skrev 2009-11-11 10:35:31 följande:
    Ja du AM där blir det att leta. Kanske Madicken inte finns på Fnac. Däremot vet jag att Pippi heter Fifi och Karlsson heter just Karlsson.
Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter