• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Telis

September, åh jag är hemskt ledsen för er skull!! Jag avskyr såna där magkänslor eftersom dom så ofta har rätt.

gosnosen, jag säger samma sak som till september, jag är så hemskt ledsen för er skull också. Fy vad orättvist livet är.

Jag har faktiskt inte känt skuld över att felet ligger hos mig, utan bara att det är skönt att veta var felet ligger. Däremot har jag ibland tyckt synd om maken som har satsat på fel "häst".

muggles, tjohoo för att ni har fått in lite bud nu! Skönt med åtminstone en positiv grej idag!

Här är ett pannacottrecept till:

Vaniljpannacotta med limemarinerade jordgubbar
    4 portioner
    Ingredienser:
    1 vaniljstång (urskrapad)
    3 dl grädde
    1/2 dl socker
    2 gelatinblad
    1 dl turkisk yoghurt

Blanda grädde, vanilj och socker. Låt det försiktigt koka 1 minut. Lägg i de två blötlagda gelatinbladen. Låt svalna till rumstemperatur.
    Tillsätt yoghurten pressa igenom en finmaskig sil och häll upp i portionsskålar.
    Sätt in i kylen minst 4 timmar.

Marinera 4 dl jordgubbar, sköljda och skurna i klyftor med skal och saft från en lime och 2 msk socker.

• start september

Stor, stor kram till Gosnosen. Det finns faktiskt inga ord, så här skulle det ju inte vara. Det är fantastiskt att ni har donator iallfall, kram till henne också.

Att din man får information från källan är nog jättebra, informationsunderläge är inte den bästa grunden. Sen är sorg så personligt, fast man delar den så är den egna reaktionen ens egen och måste få vara.

• start september

Tjoho för Muggles bud - nu vänder det med elände för er!!

Dagens positiva händelse - den här dagen var bra för något iallafall!

• fru AM

JAg tackar Parnassia och Telis för recepten!

Nu har jag en hel pannacottaskatt att ösa ur! Puss på er allihop!

Och en groumpffff-kram!

• Snorkfröken77

gosnosen - H-e oxå, jag är så ledsen för er skull *kram*

• Liten med Mindre

Åh - hoppas Muggles lägenhet forsätter uppåt!!!

Har varit o investerat i godis för att hålla ångan uppe. Igen... Ångar bara på med en massa ovidkommande saker, ur jobbperspektiv.

Är det någon här inne som använt bärsjal och kan tipsa om modell och märke? Vi funderar på att prova till Grynet. Baby Björn är enkel att använda, men inte särskilt skön och stabil tycker jag.

• passionsblomman

Men NEEEEEEJ!!!!!

Vilken otroligt ledsam läsning det var att ta ikapp den här dagen!

Mina varmaste kramar till både September och Gosnosen!!!!

• passionsblomman

Och som vanligt blandas sorg med glädje i tråden precis som i hela livet: HURRAAAA Mugglan för att det dragit igång med lägenheten!

Jag satt och tänkte på dig igårnatt och undrade hur du mådde. Det är så otroligt påfrestande ed sådana här stora saker som hus och lägenhetsaffärer. Hejja hejja, mera bud!

• passionsblomman

Lappis, när det gäller Astrid Lindgrens böker så tycker jag helt ärligt att man kan ge dem i vilken ålder som helst och att det är att ge en skatt till den som får dem. Det är böcker som håller att läsa högt, läsa själv, läsa om och spara och en dag läsa för sina egna barn. Det är helt tidlösa och fukllständigt underbara böcker.

Hur mycket och vad man klarar att läsa är ju så himla individuellt. Själv plöjde jag med lätthet alla hennes böcker väldigt tidigt, medan min son som ju är 8 nog inte skulle ta sig an att läsa någon av dem själv helst.

Jag läste Mio min Mio och hela Emilsviten och Ronja för honom redan för ett par år sedan. Alla de andra som Bröderna Lejonhjärta har vi för länge sedan sett på film. Alla funkar på sitt vis. Glöm inte Saltkråkan och Rasmus på luffen.

Tack Gud för att du skapade Astrid Lindgren! Min enda idol någonsin!
    Jag grät när hon dog och det är en skam att hon inte fått Nobelpriset tycker jag.

Oj, vilken utläggning...

Du har ju Nils Karlsson Pyssling också som inte är så lång.

• Ore

Instämmer i NEEEEEJ-kören... Tråkigt med minus, gosnosen. KRAM till er!

Ett minus och ett MA - fy fasen vilken dag...

Tur att budgivningen kommit igång för Mugglan, så att det är något positivt som händer iaf.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter