• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

Piggelin, jag å andra sidan älskade huset! Visst, lite ändring i inredningen men annars så.

Vad det gäller förlossningen så är det enda jag känner att om barnet ligger rätt och allt annat är som det ska så vill jag inte planera in ett snitt i förväg bara för att jag är lite nervöst lagd. Annars så får det ju bli som det blir utan att jag blir upprörd för det.

Telis, det var ju några år sedan vi sålde vår lägenhet nu så jag minns faktiskt inte men mycket pengar till mäklaren var det. Har för mig att vi fick välja mellan en fast procentsats och en stege där vi fick betala mer över ett visst pris. Vi valde stegen för att vi tänkte att lyckas hon få ut så mycket så är hon värd lite extra och vi var nöjda med det.

Vi har gjort en fotobok på Iris från födsel till ett och ett halvt år, är väl snart dags för nästa.

Liten, ni fick väl en jättefin med bröllopsbilder?

• muggles

Telis: vår mäklare som vi föredrog föreslog också en stege när vi förhandlande om procentsatsen. Tror han tog 2% upp till 2.2 och sedan 11% på överskjutande el ngt sådant. Vi tyckte det var en bra morot för honom att sälja den så dyrt som möjligt istället för att ha en fast procentsats.

Det finns ju nätmäklare där man kan göra mkt själv men man ändå kan få ut den via hemnet, men det orkar man ju sällan. Nä det är hiskeliga pengar för de flesta mäklare gör ju verkligen inte mkt jobb tycker man.

Den som vi har valt har dock redan jobbat en del för oss. Tex hörde han av sig när en 5:a i vår förening var på gång ut på hemnet så att vi kunde ha lite koll på vad den gick för. Dessutom har han hört av sig med jämna mellanrum för att höra hur det går med husköp (han är väl sugen på att få affären dvs att sälja vår lgh ) och han berättade att han redan marknadsfört vår lgh till några som väntar på en 4-5:a i vårt område, han sa att det finns flera intresserade som bara väntar på att den ska komma ut. Så jag tycker att han har skött sig bra!

BS: ang förlossning var det nog det jag menade, att man är beredd på att allt kan hända och då blir mindre upprörd. Man kan föreställa sig sin "drömförlossning" men man ska nog vara beredd på att det inte blir så. Jag har mött mammor som varit riktigt ledsna över att de tvingades till akutsnitt - ngt de absolut inte hade räknat med och de hade en "sorg" över att inte ha fått föda vaginalt.

• muggles

Är det bara hos mig som BT är extremt instabilt nu igen?!

• fru AM

Cicci: ett jättefint hus med intressant historia och helt unikt vardagsrum! Vilken takhöjd och vilket ljus!!! Kan ni tänka er att bo där på sikt så KÖP för sjutton!

Släpar mig fram som en grottmäsnniska - lille Nattuglans sovvanor (eller snarare brist på sovande) får mig att gå på knäna ... har flyttat in i gästrummet med honom för att övriga familjen ska få en chans till nattsömn. Önskar jag hade en mamma att åka hem till och bli omhändertagen av ett slag. Maken erbjöd sin mamma som substitut ... Spontant kändes det konstigt, men å andra sidan kanske det är det jag ska göra - åka hem till svärmor och bli lite gullad med ... Får se hur vår nya taktik med Hektor utfaller (= så mycket sömn-mat-lek dagtid som det bara är möjligt).

• muggles

Telis: ni ska inte acceptera det första budet ni får från mäklarna, precis som med banker kan man förhandla (men det vet ni säkert redan). Jag tror man har större möjlighet att förhandla ner arvodet om man har ett dyrt objekt att sälja för då får de ju ändå ganska mkt pengar i arvode.

• muggles

AM: jobbigt! Jag har nog glömt lite hur jobbigt det var... Vår lösning som funkade var mat, mat, mat (gissa vilken guru ).

• fru AM

jo jag vet men han har inte riktigt hajat tjusningen med puréer, gröt och ersättning. Amningen verkar inte räcka till heller ...

muggles skrev 2009-10-07 16:09:27 följande:
    AM: jobbigt! Jag har nog glömt lite hur jobbigt det var... Vår lösning som funkade var mat, mat, mat (gissa vilken guru ).
  • BrudSommar2006

Jag har tyvärr inte glömt hur det var när Iris var liten och man inte fick sova, fy sjutton vilket helvete, och det tänker jag strax utsätta mig för igen, man är nog inte riktigt klok.

Cicci, jag håller med AM angående huset, definitivt! Sedan vill jag komma på besök!!!

Nehej, nu måste jag hämta det lilla monstret på dagis.

• FruCicci

BS och AM, mäklaren har ringt, vi ska titta på huset igen om en vecka
    Jag älskar (vilket tydligen inte Piggis gjorde ) hus med pelare, jag tycker det är skitsnyggt. maffigt, pampigt och mycket.
    Vardagsrummet är ju hela grejen, jag har redan möblerat det med mina möbler i tanken
    Sen håller jag med om att kök, badrum och lite annat var gräsligt, men jag hade inte tänkt ha det som det är om det blir mitt, då kommer jag renovera lite och måla och lägga nya golv på vissa ställen. Men i det stora hela är det ett riktigt fint läge och väldigt fin historia bakom huset.
    Ett Cicci hus

I dag har jag tvingat i Lillan aprikospure, men hon gillar inte heller, likt Hektor något annat än tutte. Har inte lyckats ge flaska med ersättning heller.
    Sover gör hon på nätterna, men sämre nu än innan. hon vaknar nog 3 ggr nu mellan 21-08 för mat. Men jag är ju inte bortskämd med sovande barn innan heller
    Victor vaknar 2 ggr per natt minst!

BS måste bara säga att andra barnet är mycket enklare!
    Allt går på rutin, så se det positivt nu i stället. Det kommer inte alls bli ett helvete, tror du kommer bli glatt överaskad

Har letat overall till Lillan idag, men hittar inte ngt jag gillar. Fula ugglor eller annan skit på dem, och sen dessa öron på luvan retar mig, jag tycker inte det är gulligt alls... vill ha något "rent" utan rutor och tryck till lämpligt pris, tips ngn?

• snaily

Kraftig ikappläsning avklarad! *torkar svetten ur pannan*

Åååååå vill också bruncha!! Men vi var ju nere alldeles nyligen, tror jag maken tycker. Firar bröllopsdag i helgen också. Var det lördag eller söndag ni skulle ses nu igen?

Nenne
    Två vaccinationer med ca en månads mellanrum när de är små räcker fint, nästa blir efter ca ett år. Om huden och pälsen ser ok ut där hon brukar skrubba sig, så låter det troligt att det bara är någon idé hon har. Fast helt säker kan man ju aldrig riktigt vara...
    Ja, vägen till jobbet är rätt trevlig faktiskt!

På tal om underställ och sånt, jag har en superskön ullsilketröja: www.magazindunord.com/tuotteet.cfm Mycket barnkläder där!
    En annan favorit är www.woolpower.se/se/asp/produkter.asp
    Deras ullfrottékläder kliar inte, tycker jag. Tänker ta en sväng till deras fabriksförsäljning (BILLIGT!) nästa vecka när vi ska till doktorn.

Tog alla konstiga blodprover i förrgår, både jag och maken. Syfilis och HIV och gud vet allt!

Igår till idag hade vi typ kickoff med alla kollegor från samma län (årlig tradition). Vi åkte till Bydalsfjällen och bodde i supermysiga stugor, hade fyrkamp med yxkastning, lerduveskytte, lassokastning och skoteråkning - första gången i mitt liv som jag körde skoter! Och ja, det gick fint att åka skoter där eftersom det var ca en halvmeter snö! Och sen snöade det intensivt hela kvällen och natten, det kändes som jul och var sååå fint!! Här hemma har det också snöat men inte alls lika mycket, men det är lite vitt på tomten. Här är det underställ, vinterjacka, vinterkängor, mössa och hela kitet som gäller.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor