• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Frejis

Stora stödkramar till Cicci, det låter jobbigt! Hoppas iaf att du hinner njuta av det fina vädret idag, det kan kanske skingra tankarna!

A M - skönt med en nystädad våning. Lycka till med de 140 muffins (*lätt rysning, vad många!*) och dopet imorgon.

Jag har ju haft lite kraftigare sammandragningar som kom för ett par dagar sedan. Ringde DS igår och fick komma in för en koll; livmodertappen har blivit lite kortare och sammandragningarna kommer var 7-10 minut. Fick Bricanyl, men jag tycker inte att det gör så stor skillnad, lite mindre ont bara. Det verkar bli en seg historia mao...

Ska kolla på en hyrfilm nu

• Ore

Cicci: Kram, och hoppas att deppigheten släpper snart. Gör det inte det tycker jag att du ska se till att få prata med någon (proffesionell)... Tyckte du inte att det kändes så bra med den du var hos senast, så prova någon annan. Men jag tror att om du hittar rätt person att prata med så kommer det vara guld värt för dig! Alla har vi ju känslomässigt bagage med oss, och just nu verkar ditt vara litet för tungt att bära med alla andra "krav"...

AM: Nystädad våning låter riktigt trevligt Både nystädat-biten och vånings-biten. 140 muffins Lycka till... (går säkert jättebra!) Kanske tur att du inte ska baka tårtan OCKSÅ...

Izzie: Kan tänka mig att det är litet segt att jobba två helger i rad, om man vanligtvis inte jobbar så många helger. Men förhoppningsvis blir det inte mer helgjobb på läääänge?

Glömde förresten kommentera igår, skönt att sömn-EEG:t inte visade på något. Om det "bara" är feberkramper så växer det förhoppningsvis bort.

Kängu: Härligt att både du och maken var nöjda med att du jobbade

Frejis: Vad ska bricanyl hjälpa till med? *okunnig*. Täta sammandragningar låter jobbigt, men betyder det att det startat igång litet smått? Hoppas filmen är distraherande och bra!

Ego: Föröldrakursen igår var litet seg... Eller ja, hon hade bra information. På slutet. Men av 2,5 timma så kändes 1,5 h som mest "småprat", och sista timman var den vettiga. Kändes litet snedfördelat, på något sätt, även om tanken säkert var god - vi skulle nog "lära känna" varandra litet i syfte att känna oss mer bekväma i gruppen.

På kvällen var svärföräldrarna här på middag, trevligt.

Idag har jag omformaterat hårddisken (jippi, har en fungerande dator igen!) och pysslat litet. Varvar virkning med pärlpyssel, riktigt skoj Varför har jag inte gjort det här på länge?

Syster med kille tittade in precis, nu har jag även hittat klänning att ha på bröllopet åt henne Vilket är litet lustigt, eftersom jag vid MINST tre tillfällen sagt att "det finns en massa snygga klänningar till rimligt pris på Halens hemsida". Men hon hade ändå inte tittat...? Så nu tvingade jag henne att kolla, och minsann så fanns det ju en riktigt bra klänning där. Nu är den beställd...

Och för att avsluta min långa egoharang så har pappa tagit sitt förnuft till fånga litet grann... Jag pratade dock aldrig med honom (strutsvariant, huvudet i sanden...), jag nämnde bara huvuddragen i mina argument för mamma, och det verkar ha haft samma effekt Pappa insåg att han var litet väl oresonligt, och vi har enats om att vi själva sätter upp taket på det sätt vi vill, och han sätter sedan in köket. Så nu är nog alla nöjda och glada, tror jag...

• MSW

Hej igen!

Frullan: jag skulle gärna få båda namnen inboxade till mig!

Ore: skönt att det verkar som att det löst sig "tillräckligt" med pappa, trots att du inte behövde ta tag i det!

Nenne: Lycka till med sprutorna, hoppas (som jag förvisso gör varje gång) att det ÄNTLIGEN ska vara eran tur! Vill ha en solskenshistoria nu!

Izzie: segt att jobba helg! Skönt att eeget var som det skulle, trots att det feberkramper inte heller låter roligt!

Am: Lycka till med dopet!

Cicci: Fy vad jobbigt du verkar ha det, men jag tycker att Eme- Lou var ett väldigt fint namn!
    Synd du inte fick reda på vad damen i fråga hette, frisören trodde inte att hon kunde ta reda på det?

Vickan: Skit med jobbet, du har inget jobb som gör att du åtminstone en dag i veckan kan jobba hemifrån? Eller ngn annan fiffig lösning?!

Ego: nu pendlar jag juh en dryg timme till och från skolan! Jag tycker verkligen det är skitsegt! Även om vi bara behöver vara där i två timmar, så får jag ändå vara borta en halv dag, och när jag kommit hem är jag så trött i huvudet för att jag åkt buss/kört bil att jag inte känner det minsta för att plugga!
    Dessutom har de lagt upp det så urbota korkat att vi har föreläsningar/seminarium varje dag (i stort sett) och bara korta stunder!
    Dessutom känns det ännu så länge som att jag inte har en aning om vad som krävs av mig, och har heller inte fått tag i några böcker, så hela situationen känns ganska jobbig! Men jag vill juh få min utbildning.. Jaja, efter denna vecka som kommer ska det väl kanske kunna lugna sig något, då maken kan vara hemma ordentligt från jobbet!
    Sen är det en jäkla massa tider runt omkring nu, som också ska passas in!
    Längtar så tills åtminstone första kursen är tentad och klar!

Nahe, nu lämnar jag datorn igen! Puss och kram!

• viktualia

MSW - stället jag jobbar på har anor från 1600-talet och sånt märks tydligt när det kommer till distansarbetsmöjligheter... mossigt värre. Så näpp...

...pendling är jobbigt! *beklagar att du drabbats* Själv har jag 1 h 40 min dörr till dörr om jag åker buss. 50 min om jag tar bilen. Gissa vem som funderar över att köpa en bränslesnål bil på sikt... Det är ju rätt magstarkt att jag sparar 80 min per dag om jag tar bilen...Synd bara att jag måste köra också... hade varit najs med privatchaufför!!! *fniss*

• viktualia

Dags för ett utbrott:

jag har två kollegor som är gravida. båda är lätt rabiata när det kommer till vad de stoppar i sig och hur farligt de tror att allt och inget är. *suck* Själv tycker jag att en balanserad inställning troligen räcker.

En av dem upprörde sig nåt alldeles när jag råkade säga att jag äter vitamintabletter. För hennes barnmorska hade minsann förklarat att överdos av A-vitamin var himla farligt. Och att även om det står på förpackningen från Apoteket att vitamintabletterna är till för gravida så är det fel.... *suck*

Jag måste tagit nåt lugnande piller för jag orkar INTE hetsa upp mig på det där viset. Fascinerande nog är det människans tredje unge hon väntar...

(i själva faktafrågan kan man med hjälp av vitaminburkens innehållsförteckning och livsmedelsverkets kostråd dra slutsatsen att det är helt ok att äta just de där....)

• Frejis

Hm, att bli ordinerad vila i v 36 när det är strålande sol ute är ingenting för mig hyrfilmen återlämnades utan att jag har sett den och vi kröp ut på stan bland annat för att sitta ute och fika. Sedan tog vi ut kaninen på en promenad i parken - skönt.

Ore - Bricanyl är en medicin som används t ex vid astma, men som också skrivs ut till gravida för att försöka stoppa oönskade sammandragningar. Jag tror att det är fler i tråden som har haft den.
    Min kropp håller definitivt på med något, men vad det är återstår att se.

Lite trist att föräldrakursen var lite seg, men det är nog lätt att sådana tillfällen blir småtråkiga, särskilt om man själv är någorlunda påläst. Vår kurs hade också kunnat avhandlas på betydligt kortare tid än de fyra timmarna det tog. Men men...
    Vad tyckte din make om kursen?
    Skönt med indirekt kommunikation som nådde fram till din pappa

MSW - det tar ju rätt mycket tid för dig att pendla till skolan, särskilt om du ska dit varje dag Hoppas att det lättar något senare och att du inte behöver åka dit så ofta. Jag tror nog att det snart kommer att bli mer klart vad som förväntas av dig, och glöm inte en viktig sak: dina kursare är minst lika osäkra på det hela som du är

Telis - hoppas att du har det fortsatt bra i Nice Lång semester, underbart!

• Liten med Mindre

Vickan - det finns kluriga läkare/barnmorskor. Tänker på den stackars amerikanskan som jag träffade förra helgen, som fick dåligt samvete för att hon längtade efter en kopp te - för det tyckte läkaren minsann inte att hon skulle dricka. Samma person hade tvärt slutat med löpning och vanligt kaffe till förmån för koffeinfritt så fort hon blev gravid. Stackaren!

Annars har jag yberdåligt samvete. Mindre hade hög feber både igårkväll och i morse. men hon är ju bara lite stillsam då, inte hängig eller gråtig som "vanligt folk", så jag tyckte det kändes ok att åka till en parklek där hon fick gå omkring en kort stund, äta lite och sen sova långlur i vagnen (dagmamman har gjort underverk). Men nu på kvällen är febern upp mot 40 grader och hon var riktigt ledsen efter badet. Usch vad hemskt av mig att dra iväg henne...

Sen var gårdagen rätt dramatisk med. Min pappa ringde på kvällen o berättade att mormor som i måndags bröt lårbenet, blivit sämre och nog inte skulle överleva natten. fy vad jag bölade igår kväll. hatar verkligen att gråta, och att inte veta utgången. Resultatet blev, fick vi veta i morse, att efter 2 påsar blod började värdena ta sig, och idag var mormor pratbar emellanåt, och hade till och med ätit mat. Snacka om att kastas mellan förtvivlan o hopp... Skickade iväg maken på bröllop som planerat och har, trots sjukdom, haft en mysig dag med Mindre.

• Liten med Mindre

Frejis - lycka till med sammandragningarna!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor