• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Piggelin1

Jeeeesus, PB! Du behöver checka in på vilohem i en månad efter detta!!!
    Låter som min syrra, som nyss flyttat hem till Svedala efter tre år i Frankfurt. Ny stad (=Sthlm - barnen har rest runt halva jordklotet men aldrig varit i Sthlm!), nytt kontor (men samma firma) att jobba på, maken hennes har börjat jobba igen efter tre års tjänstledghet & alla barnen på nya skolor. ..och så en aupair på det. Halleluja!

Hur gick det på mannens intervju förresten?!?!

• passionsblomman

Ja, jag kaanske borde ta dit en massör och någon mer, typ hudterapeut eller nåt till mitt hus och en kock också förresten! Och bara bli omskött och sova och äta...

Intervjun gick bra och han hoppade på det jobbet, trots att det vare sig är riktigt heltid eller en fast tjänst, för hon förklarade att hela systemet därnere visst är att många är behovare och att det brukar bli heltid och mer därtill iallafall. Och att en fast tjänst kommer.

Så nu behöver jag bara vara kvar själv därnere med sonen mellan de 15 och den sista september. Det känns väldigt skönt.

• Izzie

Gomorron i tråden!

Ja, då väntar en alldeles ny dag på jobbet... Kul att ni skrivit lite under tiden så jag har nåt kul att sysselsätta mig med

PB - Klart att man inte kan ta sina föräldrar för givna på det sättet tycker jag. Jag kan förstå mamman som vill vara med på sin dotters bröllop och faktiskt bara njuta. Det skulle jag vilja om Matilda gifter sig en dag. Att fixa fram en barnvakt kan ju knappast vara så farligt om man har god tid på sig. En jobbarkompis, någon kompis syskon, kompis till föräldrarna? Det finns ju massor av lösningar... Tröttsamt. Vad jobbigt det måste vara att oroa sig på det viset redan - det är ju ett helt år kvar :-O

Vickan - Man fåt tänka att det måste ändå vara värst för dem själva. Att hetsa upp sig så och vara så rädd hela tiden måste vara väldigt slitsamt...

Frejis - Låter som ni hade en skön dag iaf! Det känns verkligen som hon ska komma när som nu lilla Bumsis!
    Bricanyl fick jag under min förlossning efter man bestämt sig för göra ett akutsnitt för att mildra värkarna. Funkade verkligen inte alls. Gjorde snarare faktiskt bara saken värre. Bara ordet bricanyl skapar obehagskänslor hos mig

Liten - Jag vet inte hur många gånger det har tagit mig en bra stund att ens förstå att Matilda har varit sjuk. Många gånger är hon bara lite lugnare än normalt, och helt plötsligt märker jag att hon faktiskt är varm och när jag sen tagit tempen kan hon ha 39 grader. Jag får verkligen dåligt samvete då, men små barn blir ju inte alls påverkade på samma sätt som vuxna vid hög feber. Jag tror inte Mindre for så illa av att komma ut en sväng. Hon sov ju ändå mest. Febern går ju ofta upp på kvällen, så det hade den säkert gjort även om ni inte varit utomhus.
    Jobbigt med din mormor! Hoppas hon blir bättre under dagen och att hon repar sig igen. Kram!

• Izzie

Piggelin - Vilka fynd du verkar ha gjort! Kul! Du måste känt dig lite som jultomten när du kom hem en massa presenter igår!
    Åh, tar jättegärna emot lite praktiska tips ang kök!
    Kul att Mugglan verkar ha det bra!
    Jag gillade broderiet

PB - Jag blev helt matt när jag läste om era senaste dagar! Hoppas det lugnar ner sig snart & att ni får villavagnen såld!

• viktualia

PB - *pustar och stönar* Det där lät tungt.. men tröttsamt nog väldigt välbekant.... Jag har flyttat för många gånger i mitt liv (17 gånger på 13 år) och flera av dem har varit på det där temat. Dock utan ungar inblandat i det hela...

Ego - maken har gått och blivit familjig av sig. Kära NÅN!! Vi hade en infekterad diskussion om julfirandet. Snart har han och jag varit ett par i 9 år med fortfarande aldrig firat jul ihop. Detta beror på att det råkar vara 50 mil mellan våra föräldrar och att den smidigaste lösningen är att åka åt varsitt håll. Men i år propagerar maken väldigt för att vi ska fira jul tillsammans... Han kunde till och med erkänna att han (om jag inte följer med till hans föräldrar) skulle vara avis på hans brorsa som ska dit med sambo och 5 mån unge. Själv tycker jag att det vore enklare och mer vilsamt att jag åkte hem till mig som vanligt och att projekt "fira jul ihop" får börja först nästa år.

Slutklämmen blir nog att för att både maken och jag ska vara nöjda blir den kommande julen ett enda stort kajkande mellan våra resp hemorter. För nånstans inser jag samtidigt att det kanske inte är läge att vara 50 mil ifrån varandra när jag är i vecka 30 eller nåt sånt...

Så dagens utbrott handlar om att jag är [img]fc03.deviantart.com/fs17/f/2007/158/9/b/Angry_emoticon_by_smiekie.gif[/img] över att våra familjer bor så långt ifrån varandra och oss!! (Att låta folket åka hit är inte nån lösning eftersom poängen med att åka till resp hemort är att träffa även andra som bor där dvs kompisar och släkt. Det handlar alltså inte om själva julfirande utan om möjligheten att träffa folk när alla är lediga. )

• Frejis

Liten - vad jobbigt med Mindre som plötsligt har blivit sjuk, men jag hoppas att febern går ner snabbt och att hon blir bra igen.
    Stackars din mormor som har brutit lårbenet men hon kan kanske återhämta sig och blir rätt bra igen. Jobbigt att kastas mellan hopp och förtvivlan utan att kunna göra någonting. Stora stödkramar!

Ore - det är ju jättebra att maken trots allt följer med. Rätt som det är kommer han att behöva den kunskapen som han nu får gratis och som finns någonstans i bakhuvudet.

Passionsblomman - var tvungen att läsa genom tråden för att förstå vad det hela handlar om Håller helt med dig om att sådana kommentarer fäller man inte om sina föräldrar och man kan inte heller anta att de kommer att agera på det sättet man själv vill. Jag skulle verkligen se till att hjälpa till så mycket jag kan om det handlade om mitt barn, men om jag märkte en sådan otrevlig attityd skulle jag nog boka in en liten resa utomlands eller en vistelse på spa Förstår att du blir irriterad för att det blir jag också.

Hm, skulle skriva någonting mer, men har glömt bort det

• viktualia

hm... det skulle vara en ARG gubbe där det blev en konstig länk till en bild...

Izzie - precis.. stackars satar...

Frejis - *vinkar*

• Frejis

Izzie - när du säger att du fick Bricanyl i en sådan situation blir jag fundersam om denna medicin är tillräckligt stark Däremot kan den ge andra känningar som inte är så trevliga...

Piggelin - trevliga fynd! Roligt med broderiet, he he

Passionsblomman igen - skönt att det också verkar ordna sig med makens jobb Det händer verkligen mycket i era liv just nu, härligt när det går bra

Viktualia - julhelgen ser ut att bli allt annat än vila för er. 50 mil, då får man hoppas på bra väglag om man kör själv

• Izzie

Nästa helg är det dags för mig och maken att vara med på en cykelfest! Den går ut på att man anmäler sig, och sen får man en adress som man ska befinna sig på vid ett specifikt klockslag. Där väntar en välkomstdrink, förrätt och 4-6 andra gäster. Väl på plats får man ett nytt kuvert med info om var man ska befinna sig till huvudrätten. Då är det dags att ta cykeln och cykla till nästa ställe och möta en ny uppsättning människor. Sen gör man likadant med desserten och slutligen träffas alla sällskap på ett gemensamt ställe och har stor fest. Någon av rätterna är man själv värd för. Ett lite kul sätt att lära känna människor på orten där man bor! Vad jag vet så är 116 personer anmälda. Jag och maken ska bjuda på dessert, har ni några tips? Givetvis bra om det går att förbereda innan eftersom man lär anlända samtidigt som sina gäster. Desserten är ju iaf det enklaste att fixa.

• viktualia

Izzie - ååå vilken COOL idé med cykelfest!!! Låter ju precis HUR skoj som helst!

Mitt förslag på efterrätt är att du gör nån variant på pannacotta i dricksglas som bara är att ta fram ur kylen när det är dags. Kanelpannacotta med äppelkompott kanske så här på höstkanten?

Frejis - japp vi får satsa på bra väglag i jul...

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor