• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Frejis

Muggles - frågade min mamma som är hudläkare och hon sade att det kan vara en allergisk reaktion och att utslagen kan smörjas med fuktgivande oljig kräm för att lindra irritationen (och att hon inte kliar sönder dem). Fast det är svårt att bedöma vad det är utan att se det. Ni har kanske någon bra doktor på BVC som kan titta på Moa?

• Frejis

EA - hoppas att det inte är tant och att det finns en annan anledning till de ömmande brösten

Mer eller mindre tänd, vad är det? Tror nog att jag återkommer nästa år med mer handfasta kommentarer i den frågan.

Dags för min bantarlunch måste gå tillbaka till de mer sunda matvanorna, mest för att inte spricka. Adjö dubbla portioner med grillat kött och potatissallad samt äppelpaj

• Ore

Glad att jag kan roa er såhär en varm onsdag

Frejis: Tror att jag förstår precis hur du känner dig... Visserligen är min mage inte så jättestor än, men den hindrar mig ändå från att leva mitt vanliga liv. Jag kan inte träna som vanligt, begränsningar i vad jag får äta och dricka m.m. Och så är jag ego nog att haja till och tänka "hjälp, är jag så tjock" när jag ser mig i spegeln. Jag VILL ju det här, men det är mycket som småirriterar mig litet ibland. Så det är inte direkt jätteskoj att vara gravid i min mening, den stora bonusen blir när bebisen är född - helt klart. Trodde nog att jag skulle tycka det var litet mysigt att vara gravid, men faktiskt inte...

Stackars lilla Moa med utslag

EA: Håller tummarna för att ömma bröst har en helt annan orsak den här gången

Lunchdags, med litet pappersöverlämning på vägen!!!

• Fru E

Nenne-jag tog vaggisarna mellan dag 18 och 26.......är alldeles underbart att slippa allt kladd nu!!

Maken har inte kommit och lagt sig vid den tiden som jag gjort de senaste dagarna så då har han inte fått komma till eftersom jag pluggat igen med vaggisen

• nennesjuttioåtta

men då var det några dagar sen du slutade? Vilken dag är du på nu? Vill inte verka neggo men jag fick ju jättesen mens (40 dagars cykel) efter att jag provade vaggisar första gången (nej, crinone var det) och det hade blivit en cysta. Men jag hoppas, hoppas att den inte skjutit upp mensen utan att det fastnat något pyttilutt därinne!!!

• Fru E

jag tog sista i måndags kväll och det är dag 28 idag. När brösten väl börjar ömma brukar tanten komma inom några dagar men har inte fått spottings än så vet inget alls. I och med att jag tog Pergon så borde tanten komma hyfsat kring det vanliga kanske 30-32 men jag vet varken ut eller in denna gången när den kommer. För kommer lär den göra vilket fall som..........har noll och nada symtom så hoppas inte för mycket

• Fru E

Borde med ta tag i att börja träna eller äta lite nyttigare.
    Sen jag började med akun har jag inte gått på några pass eftersom akun är samma dagar som passen jag brukar gå på *mutter mutter* och sen har det varit möhippeplanering för två tjejkompisar, fix här hemma och mycket på jobbet. Försöker komma igång med att "powerwalka" varannan kväll men nu ikväll ska vi grilla hos ett par kompisar och innan sju lär jag inte komma iväg för då smälter man bort!
    Mår oftast bättre när jag rör på mig regelbundet (nog mest psykiskt) så just nu är benämningen allmänt plöfsig

• Liten med Mindre

BS - magen är faktiskt rejält putig, maken var tvungen att känna på den för att se om det inte var nåt annat där - typ extra valkar eller nåt.

Muggles - kliar prickarna? Kan det inte vara värmeutslag annars? Mindre är jätteprickig, först kom det på ryggen, nu flyttat till armarna. brukar bli så. Eller är hon kanske allergisk mot solkrämen? Jag blir prickig på underarmarna av vissa solkrämer.

BS o MrsB - jobbigt med gräl. Jag tror säkert värmen bidrar till att den irritation som är rinner över. Ibland behöver man sitta ner o prata om att vi nog är irriterade lite för ofta, och fundera ut konstruktiva sätt att inte vara det. Vi föröker med jämna mellanrum för att inte bli för tjuriga på varandra...

Och vad gäller Minst i magen - är både glad och panikslagen samtidigt. vi har det ju så bra med Mindre och fullt upp med att beundra hennes framsteg, och det var ju nyss jag var gravid etc. Samtidigt vill jag ju ha ett barn till, och tror det är bra för Mindre med, och inte blir vi yngre. Men tänk om vi sabbar alltihop istället...

Ungefär så var jag förra gången med. Blev glad initialt, för att sen känna mig låg de första 12 veckorna. Hoppas det går uppåt igen.

Både maken o jag var ju ganska övertygade om att det nog var något redan innan jag åkte från dem i måndags morse. Men jag är ju inte gravid innan testet genomförts - så ni må gissa att jag njöt långsamt av mitt vinglas i söndagskväll, när sista dagen som tanten borde komma passerat utan spår. Lååååååångsamt! Synd att de inte hade mögelost.

Idag har vi annars varit på en skogspromenad i våtvarmt omslag. mindre åt omogna blåbär som tydligen var godis. Sen fick stackarn sin 18 månaders spruta och deppade ihop helt. Tror värmen tar på henne med. Skruttungen!

• Liten med Mindre

Mindre är ju prickig på magen och inte armarna - läs vad jag tänker och inte vad jag skriver...

Hade oxå tänkt försöka äta nyttigare för att minska svullnaden på magen och bli lite piggare - men attans vad kaksugen jag är nu när vi bakade cookies igår.
Svar på tråden Livets stora och små frågor