• Soon2BmrsGroth

Det här om barn på bröllop...

Vi har valt att ha en barnfri fest när vi gifter oss.
    Skrev in versen " Vi älskar barn, de är en gåva...osv" i inbjudan för att förtydliga detta.

Igår ringde min M2B´s storebror som har 2 småbarn och skulle fråga om de där angående barn som stod i inbjudan.
    Han säger att äldsta dottern på 4 år har sett fram emot detta, är i prinsessåldern och vill så gärna komma till bröllopet.
    Min M2B säger att vi får lösa detta på något sätt.

Hans storebror fortsätter och säger att barnen inte kommer att störa och att mamman kan åka hem och sova med barnen när det är dags för fest.

Då känner vi så här: är det inte bättre då att lämna barnen hos mammans föräldrar och så kommer bara dom två utan barn och kan fira utan att någon behöver försvinna från festen.

Nu har vi inga egna barn men kommer en 4 åring få ut mer av vårt bröllop än mamman som troligtvis inte kommer vara med om vi inte går med på att barnen inte får komma.

Tillslut blev det bara värre och då sa han tillslut att endast han skulle komma i så fall.

Vi kom även på att mammans föräldrar kan ju följa med till bröllopet som sedan åker hem med barnen när det är dags för festen. ( M2B´s bror med familj bor 2 timmar ifrån oss)
    Då sa han att han inte såg någon mening i det.

Vad ska vi göra, känner mig jätteledsen över att vi inte får välja över våran stora dag och att dom överväger att inte ens fira detta med oss.

De är fler som har småbarn som kommer lämna barnen hemma framför allt för deras egen skull men även för att de just är för vuxna.
    Om vi nu låter dom ta med barnen, då kommer ju alla andra tycka det är orättvist.

Varför ska det behöva bli så här....
    Vet att de är ett väldigt känsligt ämne och många tycker olika om detta men vi vill ha en barnfri fest.

• Svar på tråden Det här om barn på bröllop...
  • ZandraQ

Har ni valt att ha ett barnfritt böllop ska man ju uppfylla era önskningar och inte ha med barn. Det är ju er dag!

• MV85

Jag förstår fullständigt att det är jobbigt för er, och tackar gudarna att jag inte är i samma sits själv. Det "problembarn" vi har är m2b's systers son som kommer behöva vara hemma med någon annan än mormor o morfar.. vet inte alls var hans farmor och farfar bor, men det får de lösa helt enkelt.
    Ni har gjort tydligt att ni vill ha en barnfri fest och det tycker jag de ska respektera utan tjafs och fixa barnvakt.
    Att dottern är i "prinsessåldern" har inte med saken att göra. Jag har vänner vars barn är i samma ålder, men de kommer inte få komma för det! Det är barfritt, o då gäller det samtliga barn - även syskons.

• zeddy

Ja du, det är som sagt ett känsligt ämne..
    Vi har haft liknande problem och har tillslut löst det genom att säga att de hellre får ta med barnen om de nu absolut inte kan ordna barnvakt än att de inte kommer alls.

Jag tycker att det är trist att det är din m2bs storebror som beter sig på detta viset, men jag vet förstås inte om ni är nära och kommer överrens..

Kan ni inte lösa det genom att barnen får vara med på vigseln så får hon känna sig som en princessa då? Klart att det kanske är lite jobbigt då det är 2 timmar hem för dom...

Jag vet inte om jag tycker att ni behöver lägga en massa energi på detta egentligen, ni har gett era önskemål när ni skickade inbjudan. Folk får försöka så gott det går att respektera det. Men som sagt, går det absolut inte att ordna barnvakt så ser jag och min m2b att barnen följer med istället för att de inte kommer alls..

oj va långt det blev

• didis

Varför är det så viktigt för er att ha en barnfri fest att det är bättre att riskera att inte brodern kommer än att ni ger med er och låter barnen vara med?

Missförstå mig inte nu, jag tycker också det var ofint av brodern att fråga när ni uttryckligen sagt ifrån. Men - varför göra det till en prestigefråga?

Det synes mig vara lika mycket känslor från er sida som från broderns. Och frågan är om det är viktigare att ni får festen precis om ni planerat eller om det är viktigare att era närmaste kan (vill) komma.

Vad jag menar är - gör det inte till en större grej än det är. Brodern vill ta med resten av familjen eftersom han vill ha dem med sig. Och spelar det egentligen någon roll för er?

• 20090725

jag kan inte riktigt förstå hur du känner då vi kommer att ha massor med barn på vårat bröllop!

men jag kan förstå hur du känner, jag tycker att man faktist får respektera brudparets önskan om att ha ett barnfritt bröllop! Och som vi har förstått så lämna nästan alla våra vänner och släktingar barnen hemma av eget val, utam mina små kusiner som kommer följa med å min blivandes 3 barn och några vänner som kommer från växsjö. men det är ju vårat val, vi har ju valt att vi inte har något emot att barnen följer med! men jag hade absolut respekterat det om jag va bjuden på bröllop och det skulle vara barnfritt. det måste ju faktist finnas någon som man kan lämna barnen till?

å som du säger att ni erbjöd dem att barnens mormor å morfar fick följa med för att sedan åka med barnen, så hade det ju inte varit någon snack om saken!

jag vet att alla inte tyckar att det är den största dagen i sitt liv när någon annan gifter sig, men är man bjuden på bröllop, så förstår man ju att man har såpass mycket betydelse för brudparet, att de faktist VILL att man skall närvara, med eller utan barn, och det får man faktist respektera!!!

• Soon2BmrsGroth

Grejen är ju den att dom kan fixa barnvakt, så vi förstår inte riktigt vad deras problem är.
    Vi får nog fråga dom rätt ut vad som är problemet helt enkelt.

Min M2B är inte nära sin storebror

• zeddy
    Soon2BmrsGroth skrev 2009-04-21 16:22:09 följande:
    Grejen är ju den att dom kan fixa barnvakt, så vi förstår inte riktigt vad deras problem är.Vi får nog fråga dom rätt ut vad som är problemet helt enkelt.Min M2B är inte nära sin storebror
    Skumt då tycker jag. Är det endast för att dottern vill vara princessa så kan de faktiskt se till att hon får vara princessa någon annanstans! Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer, hoppas att de kan respektera och att ni slipper ha huvudbry pga detta! Ni har ju massor med annat att tänka på!
  • Soon2BmrsGroth

Ja han försökte ge oss dåligt samvete för det första och såg mycket hellre att de skulle bli kul för dottern att gå på bröllop

• Jessica72

Jag förstår verkligen problemet. Vi har barn själva men ville ha ett delvis barnfritt bröllop. Med delvis menar jag att våra 3 barn plus 4 kusiner var medbjudna. På våra inbjudningar skrev vi ingenting om barn utan namnen på de som var bjudna.

Vi fick inte frågan om att ta med sig sina barn från någon av våra vänner utom en och deras barn är 20 och 21 år. Hon erbjöd sig betala för deras mat och tillochmed ställa sin plats till förfogande för sin dotter. Hon sa att hon kunde lika gärna gå och jobba för hennes dotter hade sett fram emot detta så mycket och hade aldrig vrit på bröllop förut samt ifrågasatte vilka som var bjudna. Jag trodde inte mina öron. Vi sa till vänligt men bestämt att vi inte tänkte ändra på gästlistan. Sedan togs aldrig diskutionen upp igen. Tack och lov.

Alla gäster som var bjudna kom och festen blev precis som vi ville ha det.

Stå på er. Det är ert bröllop och er dag. Ni gör precis så som ni vill ha det. Sedan får man väga in vad som är viktigast för er.

• zeddy
    Jessica72 skrev 2009-04-21 16:33:05 följande:
    J Vi fick inte frågan om att ta med sig sina barn från någon av våra vänner utom en och deras barn är 20 och 21 år. Hon erbjöd sig betala för deras mat och tillochmed ställa sin plats till förfogande för sin dotter. Hon sa att hon kunde lika gärna gå och jobba för hennes dotter hade sett fram emot detta så mycket och hade aldrig vrit på bröllop förut samt ifrågasatte vilka som var bjudna. Jag trodde inte mina öron. Vi sa till vänligt men bestämt att vi inte tänkte ändra på gästlistan.
    Jäklar va fräckt!!
Svar på tråden Det här om barn på bröllop...