• passionsblomman

Tantvarning 4

Dags att möbla ett nytt tantrum, såhär i vårtid.
    Behöver du kolla i första tråden om du är en tant eller inte?
    Ja, gör det då:www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

: - D
    : - )
    : - (
    : - o
    : - ?
    : - [

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:19
    När tanter ska länka blir det visst inte alltid rätt, här är tråd 1:

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:20
    Och så tråd 2:

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:20
    Och så tråd 3 :

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3207221.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 08:22
    Ooooh, jag glömde -Att vara tant är en attityd och en inställning, och den här tanten är en underbar inspirationskälla:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-20 20:39
    : - p
    PUSS!!!

• Svar på tråden Tantvarning 4
  • Sonja68

Mulle: Men varför gråter du på jobbet? Har det hänt nåt?

Blommis: Om det är NÅT som kan göra en förbannad så är det BILAR och BILVERKSTÄDER. Vi lagade en bil en gång för 12000 kr, för ett fel som de trodde att de hittat, men inte kunde garantera. Efter ett år, när vi kämpat med att betala av bilrepräkningen, så visade det sig att det inte var det som var felet Vi borde väl ha reklamerat men ibland så orkar man bara inte...
    Bilar ska bara fungera! De ska ta mig från punkt A till punkt B och man ska kunna LITA på dem. Att de startar när det är minus 35 grader. Att de inte stannar när man gör en omkörning.
    Gud, det låter ju livsfarligt det där!! Var försiktiga hörni!

Fick veta att min mamma ska in och undersöka brösten. Hon har hittat flera knölar. Min mor hade bröstcancer,tumörer i bröst, på halsen och i lymfan för 15 år sedan. De fick bort det och hon har gått på regelbundna kontroller efter det och allt har varit okej. Förutom lymfödem och andra hemska följdproblem.
    Men nu har de hittat knölar.
    Hu... Jag blir så orolig. Dels för mamma, hon är 75 år och har jättedålig hälsa. Men så börjar jag oroa mig; tänk om jag också får bröstcancer?! Och min mormor hade nån cancer i magen. Har hört att särskilt bröstcancer är ärftligt.
    Tänker på mina barn främst; jag måste ju finnas där för dem, jag får inte drabbas av något sådant här.
    Min man och mina barn är fruktansvärt beroende av mig.
    Om det skulle hända mig något så tror jag att min man inte skulle fixa att bo kvar i Sverige utan flytta tillbaka till Ryssland. Vad händer med barnen då?! Jag vill förstås att de ska vara med sin pappa, att de håller ihop, men vad för liv skulle de få därborta?!

Usch, nu måste jag försöka skjuta dessa tankar åt sidan. Nu har jag skrivit av mig lite. Bara det gör att det känns lättare. Ursäkta att ni blev drabbade av dessa mörka tankar

• didis

Sonja 68 - jag förstår dina tankar fullt o fast. Cancer är fortfarande en mycket skrämmande sjukdom trots att den är botbar i betydligt större utsträckning än för bara 10 år sedan.

Långt i från all bröstcancer är ärftlig men jag förstår din oro. Makens lillebror drabbades av hjärntumör när han var 10 år (vår äldsta dotter var då 1 år) och oavsett vad som drabbar barnen är vår första tanke att de också fått hjärntumör. Sedan må det vara migrän eller synfel, tanken om hjärntumör finns där ändå.

Ha det bra idag, trots allt!

• passionsblomman

Åh Sonja! Fy för bövelen vad skitläskigt!

Jag har ingen svårighet att leva mig in i den oron!

Gräsligt!

Nu får vi hålla tummarna för din mamma här.
    Dessutom tycker jag nog att du borde kunna få prata med behandlande läkare om hur det egentligen är med det där med ärftligheten.
    För som didis sa;allt är ju inte det, men amna vill ju veta hur det ligger till.

Det är omöjligt att inte reflektera över sådana saker. En nära vän till mig dog i cancer 2 veckor innan sin 24-årsdag. Hon haade inte märkt ngt annat än huvudvärk, vilket hon inte kopplade till ngt annat än att hon studerade och väl fick ont av all läsning.
    Så ibland under migränattackerna har man ju hunnit tänka en del... Särskilt nu när man har barn.

• Sonja68

Jag var på min första mammografi i våras och då frågade jag om detta. De sa att det finns olika sorters bröstcancer, endel är ärftliga. Den typen som drabbar unga kvinnor är oftast ärftlig. MIn mor var ju 60 när hon fick det.
    Så de tyckte inte att jag skulle vara orolig. Men man är ju det ÄNDÅ!! Har ärvt endel av min mors krämpor. Migränen tex. Hon har lidit av svår migrän ända till hon kom i klimakteriet. Jag fick mitt första anfall när jag var 11. Värsta perioden var för mig i 16-22 årsåldern. Nu håller jag den i chack och har ett till två anfall per år.

Min kusins man dog 37 år gammal i malignt melanom.
    Fick ont i ryggen, tre månader senare var han död.
    Ett födelsemärke som han gick länge med, men som han tagit bort 3 år innan, hade tydligen hunnit skicka ut nå´ metastaser/cancercller vidare i kroppen och man upptäckte inte det inom sjukvården.

Huvva!

Nä, det gäller att ta vara på var dag man får och göra det bästa av den. Snusa på sina ungar medan man kan och pussa gubben fastän han är en riktig energivampyr.

Kram!

• passionsblomman

Huga!

Min karl hr en hel massa födelsemärken och jag VET att några av dem ändrat sig, men han blir så rädd av det att han stoppar huvet isanden och låtsas att om han inte tänker på dem är det ingen fara.

Pucko!

• Sonja68
    Sonja68 skrev 2009-06-02 11:16:37 följande:
    Den typen som drabbar unga kvinnor är oftast ärftlig.
    Det blev lite fel: Den KAN vara ärftlig, om tex flera generationer, mormor, mamma, syster osv drabbats i unga år av bröstcancer så KAN det vara fråga om en ärftlig typ. Så förstod jag det. Men när man sitter där så hör man liksom bara "kan" med små bokstäver och ÄRFTLIG med stora... om ni förstår hur jag menar!
  • Sonja68

Jag har också massor på ryggen och jag vet också att endel växt och ploppat upp på äldre dar. Värst är ett större som kliar när jag solar...
    VAr till vårdcentralen och bad läkaren kolla.
    Det ser bra ut, ingen fara sa han efter en snabb blick. Ingen grundligare undersökning.
    Jag känner mig fortfarande orolig.
    Skulle vilja få en mer "proffsig" bedömning så att jag känner att man verkligen kollat ordentligt, men vet inte hur och vart jag ska vända mig. Vårdcentralen på vår ort är som ett skämt!

• passionsblomman

Nu slog det mig just att en ritkig tantvrning är när man åratar om allehanda krämpor och alla dödsfall i omgivningen..

Jag tycker iofs att man ska kunna prata om det mesta, men lite kul var det iallafall!

Hörni, till ngt HELT annat: Ni har väl inte missat den här tråden?

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3434252-2.html

OCH i den tråden har ni väl inte missat den här?

Jag skrattar VARJE gång och SÅ kul är den kanske inte, men det skier jag i, jag garvar IHJÄL mig åt den här!

• didis

Många hudkliniker har "prickdagar" då man kan få sina födelsemärken undersökta utan remiss och tidsbokning. Annars är det privata mottagningar som gäller, VC prioriterar det lågt.

Någongång i tonåren läste jag att om man har fler än 50 "födelsemärken" så låg man i riskzonen för malignt melanom. Jag började räkna vid fötterna och slutade inan jag kommit till knäna...

"Utåtgående" märken som är välavgränsade är sällan malignt melanom och detsamma gäller om de är under 5mm i diameter. Ingen regel utan undantag, dock.

• Sonja68

KenLii är så rolig så jag pissar nästan på mig varje gång!!!
    Underbart...

Svar på tråden Tantvarning 4