• sarahkka76

Bröllop 2010 nr 6

Äntligen är vi inne på 2009 och vår sista år som ogifta är kommen Snart är det vår tur!

Så nu ska vi fylla på tråden med en hel del diskussioner kring våra bröllop och en massa tips

Bridezillas, here we go!

Våra tidigare trådar:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-69/m2661995.htm...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2981596.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3097930.html
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3197178.html

• Svar på tråden Bröllop 2010 nr 6
  • rosesarered
    Hjartafró skrev 2009-04-29 16:29:45 följande:
    Min blivande man friade till mig den 18 apriloch nu planerar vi bröllop den 10 oktober (om typ fem månader).Alla vi pratar med tycker att vi är galna och antyder att vi aaaaaldrig kommer att fixa det tidsmässigt, trots att vi på tio dagar spikat festlokal med personal och mat, toastmaster, sång i kyrkan, egen präst och egen kantor.Planen nu är att formge och trycka inbjudningskort i början av maj samt beställa en klänning från Kina i helgen. Om Kinaklänningen är "skräp" har jag hittat "min" klänning på Kik:s men två veckors leveranstid. Blommor, hår och smink kommer jag att fixa med hjälp av släkt och vänner. Frågan till er som planerar liite långt i förväg är såklart, vad är det som tar så lång tid, och som behöver fixas långt i förväg? KramLycklig tidsoptimist
    Grattis till förlovningen!

Det som tar lång tid för oss att skaffa är pengarna till ett bröllop. Därav den långa framförhållningen. 

Zavannah,

jag har inte varit på så många bröllop men jag reagerar snarare på att all dricka bjuds, iallafall om det är restaurang man är på. Var på ett sånt bröllop i höstat där all sprit var gratis och detta för 1200 gäster. Det måste ha kostat huuur mycket somhelst! Folk beställde ju drinkar och vin och allt möjligt i baren på kvällen/natten.

Så mitt svar är att nej det är inte snålt! enligt min åsikt då.

• rosesarered

oj hoppsan! det slank in en extra nolla! menar 120 gäster annars hade det ju blivit rysligt dyrt

• yatzy86

Vi ska ha på en lokal där de står för alkoholen, vi räknar på en budget på 20 000 på alkoholen men då står min mamma för maten så vi känner vi kan räkna lite mer till alkoholbudgeten, men vi har räknat på 5 öl var plus vin men det känns också mkt, men man vill ju inte folk ska tycka att man var snål. Men vi får se vart vi hamnar.

Zavannah skrev 2009-04-29 16:03:03 följande:
    Förresten, jag har en fråga oxå. Vi funderar på att ha festen på en restaurang där dom står för allting. Priset blir såklart lite högre än att ha det i en lokal o fixa maten själv. Det gör ingenting, men en sak som känns trist är alkoholen. Vi räknade lite på vad öl o vin till maten skulle kosta på restaurangen, o det skulle bli nästan 7000:- och det är 2000:- mer än vad vi hade tänkt lägga på ALL sprit genom att åka till Tyskland o handla.Hur gör ni med alkohol? Är det snålt att "bara" bjuda på ett eller två glas vin/öl till maten, och att gästerna själva får handla mer vin/drinkar etc i baren? (välkomstdrink i form av champagne kommer vi ju oxå att bjuda på såklart).När jag tänker mig mitt drömbröllop vill jag hellre lägga pengar på festlokal, miljö (vid havet), mat, tårta o såna saker - än sprit. Supa sig full kan man ju göra vid andra tillfällen... Men samtidigt är det ju roligt när det bjuds på drinkar på fest o så.Hur skulle ni reagera om ni bjöds på ett bröllop där man får betala drinkarna själv?
  • Sundance

Vi kommer att bjuda på brudskål, välkomstdrink, öl/vin/cider/alkoholfritt till maten och avec till kaffet. Någon som har bra tips på avecer förresten? Tycker att typ Baileys kan kännas lite tråkigt, eller?

Vi funderar också på att bjuda på öl/vin/cider under resten av kvällen/natten men ta betalt (lite) för drinkar och wiskey.

Min m2b ville absolut ha helt fri bar men jag har faktiskt sagt ifrån. Det funkar inte ekonomiskt.

Det som känns tråkigt nu är att jag mer och mer börjar befara att vi inte kommer kunna ha vår fest i tält som vi drömt om. Det kostar så sjukt mycket att hyra dem :(

Vi får se...

• pandis81

Anledningen till att vi ska ha vårat bröllop nästa år har inte så mycket med att det är mycket som ska planeras eller tar lång tid utan vi vill ha det speciella datumet. Och därför har vi satt ett datum lite längre fram.

Men sen har vi småbarn och jag vill inte ta för mycket av min lediga tid från henne och därför lägger jag planeringen längre fram.
    Det är den enkla orsaken.

Hjartafró skrev 2009-04-29 16:29:45 följande:
    Min blivande man friade till mig den 18 apriloch nu planerar vi bröllop den 10 oktober (om typ fem månader).Alla vi pratar med tycker att vi är galna och antyder att vi aaaaaldrig kommer att fixa det tidsmässigt, trots att vi på tio dagar spikat festlokal med personal och mat, toastmaster, sång i kyrkan, egen präst och egen kantor.Planen nu är att formge och trycka inbjudningskort i början av maj samt beställa en klänning från Kina i helgen. Om Kinaklänningen är "skräp" har jag hittat "min" klänning på Kik:s men två veckors leveranstid. Blommor, hår och smink kommer jag att fixa med hjälp av släkt och vänner. Frågan till er som planerar liite långt i förväg är såklart, vad är det som tar så lång tid, och som behöver fixas långt i förväg? KramLycklig tidsoptimist
  • Bluebride
    Marie6891 skrev 2009-04-29 16:09:51 följande:
    Vi tänkte faktiskt inte ha någon sprit vid vårt bröllop. Varken jag eller min m2b dricker så det känns som alkoholen är bara till för andra, det är faktiskt vårt bröllop. Vi tänkte bjuda på gott alkoholfritt i stället. Vi har fått en del funderingar kring det här men vi tycker att det är meningslöst att lägga ut jätte mycket pengar på alkohol när vi själva inte tycker det varken är roligt eller gott att dricka. Lägger helre ut mer pengar på god mat och fin bröllopstårta. Men smaken är som baken
    så vill jag ha det, just för att jag inte får dricka alkohol för då blir jag sjuk.
  • molnis

MV85 - Jag var på Åhléns idag och såg en söt bolero, har ingen koll på vilken stil du tänker dig, men sökte snabbt på nätet och hittade den där också.

www.ahlens.se/opencms/mode/frk_var09/

Den är några rader ner och det står nyhet..mycket spets och den är tunn.

• molnis

den är kanske lite längre än vad du tänkt ioförsej

• makupala

hmm.. är det bara jag, eller har det inte försvunnit lite människor i tråden?? tycker vi saknar en hel del i vanliga fall flitiga skribenter..

Svar på tråden Bröllop 2010 nr 6