• sarahkka76

Bröllop 2010 nr 6

Äntligen är vi inne på 2009 och vår sista år som ogifta är kommen Snart är det vår tur!

Så nu ska vi fylla på tråden med en hel del diskussioner kring våra bröllop och en massa tips

Bridezillas, here we go!

Våra tidigare trådar:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-69/m2661995.htm...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2981596.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3097930.html
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3197178.html

• Svar på tråden Bröllop 2010 nr 6
  • Sundance

Jag rekommenderar alla starkt att boka plats/kyrka/lokal. Vi har inte gjort det ännu men jag känner redan nu vilken lättnads känsla och hur härligt det kommer vara när vi bestämt oss. Tror att det gör mycket på sig att få den biten klar. Då kan man lättare skapa sig en bild av dagen.

• Zavannah

Vi har haft semester nu ett par veckor o det är så sköööönt Vi har hunnit planera massa inför bröllopet.

Bland annat har vi bestämt oss för vilken ring jag ska ha Den känns så rätt och är helt underbart vacker.
    Vi har inte köpt den än, men funderar på att göra det idag eller imorn.
    Men samtidigt tvekar man lite, det är ju ändå 13 månader kvar till bröllopet - tänk om det dyker upp en annan ring i december och så ångrar man sig.

Men samtidigt, jag har provat ringar i alla möjliga varianter och jag VET att dom andra inte passar lika bra på mitt finger och till förlovningsringen.

Tänk vilken beslutsångest man ska ha med allt

• Zavannah

Förresten, jag har en fråga oxå. Vi funderar på att ha festen på en restaurang där dom står för allting. Priset blir såklart lite högre än att ha det i en lokal o fixa maten själv.
    Det gör ingenting, men en sak som känns trist är alkoholen. Vi räknade lite på vad öl o vin till maten skulle kosta på restaurangen, o det skulle bli nästan 7000:- och det är 2000:- mer än vad vi hade tänkt lägga på ALL sprit genom att åka till Tyskland o handla.

Hur gör ni med alkohol? Är det snålt att "bara" bjuda på ett eller två glas vin/öl till maten, och att gästerna själva får handla mer vin/drinkar etc i baren? (välkomstdrink i form av champagne kommer vi ju oxå att bjuda på såklart).

När jag tänker mig mitt drömbröllop vill jag hellre lägga pengar på festlokal, miljö (vid havet), mat, tårta o såna saker - än sprit. Supa sig full kan man ju göra vid andra tillfällen... Men samtidigt är det ju roligt när det bjuds på drinkar på fest o så.

Hur skulle ni reagera om ni bjöds på ett bröllop där man får betala drinkarna själv?

• Marie6891
    Zavannah skrev 2009-04-29 16:03:03 följande:
    När jag tänker mig mitt drömbröllop vill jag hellre lägga pengar på festlokal, miljö (vid havet), mat, tårta o såna saker - än sprit. Supa sig full kan man ju göra vid andra tillfällen... Men samtidigt är det ju roligt när det bjuds på drinkar på fest o så.Hur skulle ni reagera om ni bjöds på ett bröllop där man får betala drinkarna själv?
    Vi tänkte faktiskt inte ha någon sprit vid vårt bröllop. Varken jag eller min m2b dricker så det känns som alkoholen är bara till för andra, det är faktiskt vårt bröllop. Vi tänkte bjuda på gott alkoholfritt i stället. Vi har fått en del funderingar kring det här men vi tycker att det är meningslöst att lägga ut jätte mycket pengar på alkohol när vi själva inte tycker det varken är roligt eller gott att dricka. Lägger helre ut mer pengar på god mat och fin bröllopstårta. Men smaken är som baken
  • Hjartafró

Min blivande man friade till mig den 18 apriloch nu planerar vi bröllop den 10 oktober (om typ fem månader).

Alla vi pratar med tycker att vi är galna och antyder att vi aaaaaldrig kommer att fixa det tidsmässigt, trots att vi på tio dagar spikat festlokal med personal och mat, toastmaster, sång i kyrkan, egen präst och egen kantor.

Planen nu är att formge och trycka inbjudningskort i början av maj samt beställa en klänning från Kina i helgen. Om Kinaklänningen är "skräp" har jag hittat "min" klänning på Kik:s men två veckors leveranstid. Blommor, hår och smink kommer jag att fixa med hjälp av släkt och vänner.

Frågan till er som planerar liite långt i förväg är såklart, vad är det som tar så lång tid, och som behöver fixas långt i förväg?

Kram
    Lycklig tidsoptimist

• Sussii

Antagligen är det budgeten till bröllopet! dom flästa sparar i månaden (när det väl är bestämt att det ska gifta sig)och köper pö om pö istället för att slänga ut alla pengar på en gång typ månaden innan.
    skulle jag sitta med 0ver flera 100 tusen så skulle jag nog med slå till men pengar som sitter sparat är och ska kunna gå till oförväntade saker som går sönder. tex våran bil och ny behövdes köpas, så spara till både och ha lång "planering" är då kanske bra i mitt tycke. och tror inte många vill ta lån till sina bröllop eller en del kanske inte har stora inkomster att dom kan lägga undan massa i månaden eller så.

Hjartafró skrev 2009-04-29 16:29:45 följande:
    Min blivande man friade till mig den 18 apriloch nu planerar vi bröllop den 10 oktober (om typ fem månader).Alla vi pratar med tycker att vi är galna och antyder att vi aaaaaldrig kommer att fixa det tidsmässigt, trots att vi på tio dagar spikat festlokal med personal och mat, toastmaster, sång i kyrkan, egen präst och egen kantor.Planen nu är att formge och trycka inbjudningskort i början av maj samt beställa en klänning från Kina i helgen. Om Kinaklänningen är "skräp" har jag hittat "min" klänning på Kik:s men två veckors leveranstid. Blommor, hår och smink kommer jag att fixa med hjälp av släkt och vänner. Frågan till er som planerar liite långt i förväg är såklart, vad är det som tar så lång tid, och som behöver fixas långt i förväg? KramLycklig tidsoptimist
  • Fenixx

vi bjuder på vin/öl och sånt till maten, sen efteråt på festen så får folk köpa sin egen sprit.
    vet jag många som har.

• MV85
    Hjartafró skrev 2009-04-29 16:29:45 följande:
    Frågan till er som planerar liite långt i förväg är såklart, vad är det som tar så lång tid, och som behöver fixas långt i förväg? KramLycklig tidsoptimist
    Först Grattis till förlovningen!

Det som tar tid är att få det man vill ha i vårt fall.
    Lokalen vi vill ha t.ex är nu uppbokad för halva nästa år, och i år är det helt kört att få tider där eller i vårt andrahandsval då det andra stället är uppbokat upp mot 1½ år i förväg...

Sen som Sussii säger så är det i vissa fall mycket pengar som ska ut. I vårt fall handlar det om hundra tusen + pengar till en resa och pengar att göra av med där.
    Inte alla förunnat att ha de pengarna undanlagda, o även om man har det så är de i de flesta fall i så fall tänkta till något särskilt (som vi som har bosparande sen innan) o då vill man kanske inte ta av de pengarna utan spara ihop nya till bröllopet.

Jag har en kompis som planerar deras bröllop från mars till september o en annan från december till juli...
    Själv hade jag inte hunnit då jag sedan i december tittat på klänningar o fortfarande inte hittat en som känns helt rätt.. Ska dessutom beställa från kina, vilket gör att jag om jag skulle planerat på ett halvår skulle beställt för ett par månader sedan. Ingen aning om hur det skulle gått till!
    Mat har vi tittat på sen i januari men menyn är inte klar för det. Bara förrätt och tårta som är klart på den fronten, så fattas huvudrätt och dessert...

Lycka till med planeringen, även om den blir kortare än vår!
  • Zavannah

Marie6891: Precis Nu dricker vi iofs själva oxå. Men om man inte gör det, så förstår jag verkligen att man inte vill lägga pengar på att andra ska dricka!

Fenixx: Ja, men det låter bra. Det lär bli att vi oxå gör så

• MV85
    Zavannah skrev 2009-04-29 16:03:03 följande:
    Men samtidigt är det ju roligt när det bjuds på drinkar på fest o så.Hur skulle ni reagera om ni bjöds på ett bröllop där man får betala drinkarna själv?
    Vi kommer bjuda på välkomstskål, vin(öl för dem som absolut måste) och alkoholfritt till maten, och avec till kaffet men annars kommer de få betala själva i baren då vi känner att det blir för mycket pengar. Vi kommer ändå lägga ca 50'000 på mat med dryck till... Att bjuda på alkohol hela kvällen känns bara som overkill som det ser ut nu när man har festen i den typen av lokaler.
    Kan man ta med alkohol själva ser jag det där emot som en självklarhet att göra det... Dock inte ett tvång och förstår verkligen dem som inte har råd med det.
Svar på tråden Bröllop 2010 nr 6