BMTS skrev 2009-01-26 14:23:57 följande:
Känns inte som att jag har fått särskilt många råd angående min fråga men nu vet jag att:1. ALLA killar älskar porr och porrsurfar regelbundet och de som inte medger det öppet ljuger. 2. De flesta tjejer älskar också porr. 3. Människor som inte älskar porr är antingen frigida eller onormala på annat sätt. 4. 40 tradare på en storbank tycker detta är skitkul. Bra, tack för infon... Det här är nog bland det sorgligaste jag har läst.
BMTS, som i alla andra diskussioner där folk har både bestämda åsikter och starka känslor för ämnet så kan diskussionen bli ganska hätsk tyvärr.
Jag skrev ett inlägg i tråden igår och sedan dess har jag funderat en hel del på det här.
Till att börja med: Min kommentar om att killar bör lära sig mer om datasäkerhet var oseriös. BMTS, förlåt mig! Jag borde inte ha skrivit det jag skrev!
Ska jag försöka se sakligt på det hela så har du och din sambo en kris på gång och ska ni kunna lösa den konstruktivt så kommer det att krävas en hel del av er. Det viktiga är att veta att krisen KAN lösas och att ni har alla chanser att bli lyckligare tillsammans när ni väl har gjort det.
Nyckeln till krislösning är, som alltid, kommunikation. Och det kan inte påpekas nog ofta att den måste gå åt båda hållen. Blir det bara envägs så är risken stor att det hela förvärras istället. Ni måste båda ge tid att både förklara och att lyssna. Du behöver förklara för din sambo vad som händer inom dig när du vet att han tittar på porr och sedan behöver du lyssna på vad det är för behov porren fyller inom honom.
Om ni båda undviker att gå till angrepp eller försvar så finns det goda chanser att lyckas, men ni behöver också tid; tid för dig att först fundera igenom ordentligt varför du reagerar på porrsurfandet, och tid för honom att fundera igenom ordentligt varför han gör det.
Att kräva snabba svar är, enligt min erfarenhet, att skapa konflikt och då är risken stor att det blir ett skyttegravskrig: "Du litar aldrig på mig", "Du bryr dig aldrig om vad jag känner".
Behöver du hjälp att lösa krisen så tveka inte att söka hjälp; familjerådgivare finns i de flesta kommuner och vill ni så kan man även söka hjälp hos präster eller diakoner som i många fall har erfarenhet av liknande saker.
Lycka till!
P.S. Statistik eller vad andra tycker om porr som sådant har ju egentligen ingen bäring på er två, eller hur?