• JosieJose

Får man ha åsikter om svensexan??

Nu är det så att min fästman är engelsk och där går man ofta på strippklubb som del av svensexan och självklart kommer ju då brudgummen bli bjuden på en privat dans..
    (Han går inte på såna ställen vanligtvis)
    Jag har väldigt svårt för just såna ställen. Inte för att jag är orolig att han ska göra något dumt men jag tycker verkligen inte om ideén att han ska sitta där och titta på någon halvnaken tjej som dansar framför honom... (jag menar ska han se en tjej naken, eller näst intill, ska det väl ändå vara mig)

Nu undrar jag vad ni tjejer tycker. Kan man som mannens blivande fru säga att man inte är bekväm med att de går på ett sånt ställe och verkligen inte vill att de gör det? (det är inte så att han verkligen vill göra det ändå, men jag vet att de som kommer anordna svensexan skulle planera in det)
    Eller är det bara att gilla läget och hålla tyst?

• Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??
  • Scalibregma

Eftersom så många här drar slutsatsen att de tjejer som inte tycker att det är OK att killen kollar på strippor är kontrollerande, inte litar på sina killar, har dålig självkänsla, är egoistiska osv osv, kan man då även dra slutsatsen att de tjejer som inte lägger sig i svensexan inte kommunicerar med sin kille? Inte bryr sig om att killens svensexa blir över hans förväntan eftersom han inte trodde att killkompisarna visste om vad han tänkt? Killen har aldrig nämnt för er tex när det är svensexor på film hur han skulle vilja ha det? Eller sagt i förbifarten att "det där hade jag velat pröva någon gång"?? Han muttrar aldrig att "hoppas att inte min svensexa blir så"?? På vilket sätt är man då egoistisk och kontrollerande om man nämner för den som anordnar svensexan vad killen sagt, allt för att optimera hans svensexa så att han tycker att det är det roligaste han någonsin gjort?

Och Shakynose, visst kan man anse sig tror vad som är bäst för förhållandet just vid specifika omständigheter. Nästa gång kanske det skiftar, och killen säger att han inte vill att jag ska göra en speciell sak, för att HAN inte mår bra av det. Och då vet HAN vad som är bäst för förhållandet eftersom det då är något som han mår dåligt av. När det rör sig om en handling där den ena parten i ett förhållande berörs negativt, så är detta viktigt!

Och om min kille hade ringt runt till mina kompisar för att berätta för dem vad de kan göra, så hade jag varit TACKSAM, för när det gäller möhippor och svensexor, så pratar man inte med de som anordnar dem om hur man vill ha det. Man bara hoppas att de vet. Och hade inte han velat att jag skulle göra en viss sak på min möhippa så hade det varit mer än OK för mig att han sa det till anordnaren, så att hon förstår HANS känslor. Och då även förhindra att det blir en tråkig stämning bara för att jag väljer att inte genomföra momentet på möhippan.

• Emmet99

det är väl inte så jättekonstruktivt att säga vad han inte får göra. Komma med förslag på vad de KAN göra är ju en helt annan sak.

Vem har dragit slutsatsen att tjejer som inte gillar när de kollar på strippor är kontrollerande??

• MolsonCanadian

Det gjorde jag just. Jag ifrågasatte att man börjar gnälla om "inskränkande av andras frihet".

shakynose skrev 2009-01-16 11:23:57 följande:
    Kan du inte hålla dig till sak istället?
  • Vill nu

Jag tycker det är skillnad på att ge tips om någon frågar, och att ringa runt och förbjuda saker!
    Självklart skulle jag svara och dela med mig av mina idéer om någon av hans vänner ringde och frågade. Men eftersom det inte är JAG som ordnar svennsexan tycker jag inte att jag har rättigheten att ringa runt och diktera villkor för den, om jag inte ens blivit tillfrågad!

Scalibregma skrev 2009-01-16 16:46:36 följande:
    Eftersom så många här drar slutsatsen att de tjejer som inte tycker att det är OK att killen kollar på strippor är kontrollerande, inte litar på sina killar, har dålig självkänsla, är egoistiska osv osv, kan man då även dra slutsatsen att de tjejer som inte lägger sig i svensexan inte kommunicerar med sin kille? Inte bryr sig om att killens svensexa blir över hans förväntan eftersom han inte trodde att killkompisarna visste om vad han tänkt? Killen har aldrig nämnt för er tex när det är svensexor på film hur han skulle vilja ha det? Eller sagt i förbifarten att "det där hade jag velat pröva någon gång"?? Han muttrar aldrig att "hoppas att inte min svensexa blir så"?? På vilket sätt är man då egoistisk och kontrollerande om man nämner för den som anordnar svensexan vad killen sagt, allt för att optimera hans svensexa så att han tycker att det är det roligaste han någonsin gjort? Och
  • shakynose
    Scalibregma skrev 2009-01-16 16:46:36 följande:
    Eftersom så många här drar slutsatsen att de tjejer som inte tycker att det är OK att killen kollar på strippor är kontrollerande, inte litar på sina killar, har dålig självkänsla, är egoistiska osv osv, kan man då även dra slutsatsen att de tjejer som inte lägger sig i svensexan inte kommunicerar med sin kille? Inte bryr sig om att killens svensexa blir över hans förväntan eftersom han inte trodde att killkompisarna visste om vad han tänkt? Killen har aldrig nämnt för er tex när det är svensexor på film hur han skulle vilja ha det? Eller sagt i förbifarten att "det där hade jag velat pröva någon gång"?? Han muttrar aldrig att "hoppas att inte min svensexa blir så"?? På vilket sätt är man då egoistisk och kontrollerande om man nämner för den som anordnar svensexan vad killen sagt, allt för att optimera hans svensexa så att han tycker att det är det roligaste han någonsin gjort? Och Shakynose, visst kan man anse sig tror vad som är bäst för förhållandet just vid specifika omständigheter. Nästa gång kanske det skiftar, och killen säger att han inte vill att jag ska göra en speciell sak, för att HAN inte mår bra av det. Och då vet HAN vad som är bäst för förhållandet eftersom det då är något som han mår dåligt av. När det rör sig om en handling där den ena parten i ett förhållande berörs negativt, så är detta viktigt! Och om min kille hade ringt runt till mina kompisar för att berätta för dem vad de kan göra, så hade jag varit TACKSAM, för när det gäller möhippor och svensexor, så pratar man inte med de som anordnar dem om hur man vill ha det. Man bara hoppas att de vet. Och hade inte han velat att jag skulle göra en viss sak på min möhippa så hade det varit mer än OK för mig att han sa det till anordnaren, så att hon förstår HANS känslor. Och då även förhindra att det blir en tråkig stämning bara för att jag väljer att inte genomföra momentet på möhippan.
    Men nu handlade det ju inte om att pojkvännen sagt något om att han inte ville ha en strippa! Det var tjejen som inte ville att han skulle titta på strippor. Det är väl ändå en viss skillnad på att vidarebefordra pojkvännens önskemål och att diktera sina egna? Så jag tycker att din långa utläggning om detta var rätt onödig...

Självklart vill jag visa all tänkbar omtanke mot min man och hans vänner och försöka göra allt för att de ska få en bra kväll! Om jag hade åsikter så hade jag tagit upp dem med mannen (utan ultimatum eller förbud), men vi är liksom förbi det stadiet nu så det känns rätt avlägset.

Jag berörs negativt när någon försöker säga åt mig vad jag ska tycka och göra och säga. Tycker det är vidrigt beteende och inget som hör hemma i en jämlik relation.
    Men som sagt: Tur att alla är olika!
  • Linmad

Nu handlar det inte om huruvida det är pinsamt eller inte, utan om att ts skulle bli sårad. Det om något vore väl korkat, att ens partner gör något som sårar en för att fira att man ska gifta sig?

Karl1970 skrev 2009-01-14 17:33:30 följande:
    Jag önskar din make Lycka till, känns lite som om han kan behöva det. Strippa på en svensexa ar og ganska ovanligt, blir de som har det sämre makar? Med största sannorlikhet inte... Är de som arrangerar strippa till en svensexa Puckon? Troligtvis inte...En Svensexa eller möhippa går ofta ut på att man gör eller ser helt idiotiska saker, jag tror nog att en strippa på en svensexa är en av de mindre farliga, pinsama saker som kan hända på en sexa..
  • Linmad

Det är nog inte det som är jobbigt, att man tror att ens partner ska göra något eller få en personlighetsförändring för att det anordnas en manlig eller kvinnlig strippa. Det är nog det att ett bröllop är något fint för en, ett tecken på att man älskar varandra. Jag kan tycka att det är lite konstigt att fira att man ska gifta sig genom att titta på folk som klär av sig kläderna för en. Det måste ju finnas bättre sätt ;)

Vill nu skrev 2009-01-15 09:43:47 följande:

Jag tycker så här - självklart får du ha åsikter, men dessa håller du för dig själv! Din m2bs kompisar har nog koll på vad han vill och inte vill göra, och i ärlighetens namn, det är inte upp till varken dig eller din m2b att planera svensexan! Det är något hans kompisar ska fixa, och man får helt enkelt lite på att de har så pass omdöme att inte utsätta honom för något han är obekväm i.jag skulle, som tidigare skrivits, skämmas ihjäl om min sambo ringde runt och dikterade villkor för min möhippa! Tycker inte heller att det är så farligt med strippor på svensexor/möhippor. Är ju inte direkt som att det är något som ligger några som helst värderingar i, och om det påverkar framtida samliv som någon nämde tidigare i tråden, så tror jag att man gifter sig med fel karl...Men men, alla får tycka som de vill, och bara du kan veta hur det uppfattas i ditt umgänge, om du kommer med riktlinjer.Min sambos vänner skulle asgarva och kalla honom för toffel...
  • Vill nu

Fast den ursprungliga meningen med svennsexan, var ju just "sista natten som fri man", och har ju egentligen inget med att göra med att fira kärleken...

Linmad skrev 2009-01-29 00:13:23 följande:
    Det är nog inte det som är jobbigt, att man tror att ens partner ska göra något eller få en personlighetsförändring för att det anordnas en manlig eller kvinnlig strippa. Det är nog det att ett bröllop är något fint för en, ett tecken på att man älskar varandra. Jag kan tycka att det är lite konstigt att fira att man ska gifta sig genom att titta på folk som klär av sig kläderna för en. Det måste ju finnas bättre sätt ;)Vill nu skrev 2009-01-15 09:43:47 följande:
  • Vill nu

Kan lägga till så att alla förstår, att jag skulle inte föredra att min m2b fick en strippa på sin svennsexa, men jag skulle inte heller gå i taket om han fick det!

• purjopillan

Får nog faktiskt lov att säga att vi som blivande fruar inte har med att gör vad som händer på svensexan. Det är manens sista natt i "frihet". Min blivande har ju inte med att göra vad som händer på min möhippa så varför skulle jag ha åsikter om han svensexa, NÄ det tycker jag bara är löjligt

• bongen80

det jag tycker är löjligt är att det överhuvudtaget måste förekomma strippor överhuvudtaget. Som TS skriver är hennes blivande från england o både där o usa (vad jag vet) är det vanligt med strippor på både möhippor o svensexor. Jag skulle bli skitarg om det dök upp en halvnaken karl som gnuggade arslet i ansiktet på mig. Jag motsätter mig även förnedrande utstyrslar o ett fullständigt hutlöst spritintag bara i syfte att göra sig rolig på någon annans bekostnad.

Jag tycker (obsevera att det är min åsikt) att svensexa o möhippa ska vara nåt fantastiskt att komma ihåg, en jättefin dag/kväll med mina närmaste. En heldag på spa, bubbelbad med skumpa, massage, sjunga karaoke,painballmatch killar vs tjejer, gokart, "busa till det lite" men under ordnade former. Spela in en skiva i studio som sen spelas upp på mottagningen mm.

Spritorgier o strippor hör inte hemma i vuxenkretsar. Inte i min värld.

Sen får alla andra tycka vad dom vill.

• Linmad

Vill nu skrev 2009-01-29 07:15:07 följande:

Fast den ursprungliga meningen med svennsexan, var ju just "sista natten som fri man", och har ju egentligen inget med att göra med att fira kärleken...
    Den betydelsen bygger på att man just var fri, singel, innan bröllopet. Så är det inte idag, vi lever i monogama förhållanden innan vi gifter oss. Men visst, vill min blivande att vi ska vara singlar får han det. Men när jag är singel stannar jag inte vid att titta ;)
  • Linmad

Jag håller med dig, men kan tillägga att jag skulle vägra göra något som skulle såra min m2b. Han skulle aldrig säga till mig att han inte vill att jag ska kolla på strippor, men eftersom jag vet att han skulle ta illa upp skulle jag inte göra det, om jag nu hade haft ett behov av det. Att jag ska gifta mig är inte en ursäkt att få den jag älskar att känna obehag.

purjopillan skrev 2009-01-29 10:36:41 följande:
    Får nog faktiskt lov att säga att vi som blivande fruar inte har med att gör vad som händer på svensexan. Det är manens sista natt i "frihet". Min blivande har ju inte med att göra vad som händer på min möhippa så varför skulle jag ha åsikter om han svensexa, NÄ det tycker jag bara är löjligt
  • purjopillan

Det jag menar är att älskar man varandra så litar man på varandra och då ska det inte finnas några tveksamheter och då behöver jag inte heller vara orolig över vad som händer på svensexan.
    bara för att någon strippar behöver det för den skull inte vara totalt osmakligt, det kan faktiskt vara snyggt gjort.
    Har varit på möhippa med manlig strippa och det var riktigt snyggt gjort inte osakligt överhuvudtaget, det var íaf ingen naken rumpa rätt upp i snyllet på bruden

• Troll1

Tycker personligen att privat strippdans är över gränsen. Svensexa eller ej.

OBS, har inte läst hela tråden.

• MolsonCanadian

Fast om man uppfattar äktenskapet som "ofrihet" så är man nog inte redo att gifta sig.

purjopillan skrev 2009-01-29 10:36:41 följande:
  • lecaroline

Jag tycker att det är synd att killar inte alltid har mer fantasi än att dra iväg på en strippklubb.
    Jag kommer inte lägga mig i vad de ska göra, men jag har gett små tipps om vad jag vet att han tycker om att göra och tror att han uppskattar.
    Jag tror inte heller att jag behöver vara så orolig för han vill inte ha någon svensexa. Och det vill jag att han har!!

Men jag skulle bli skit sur om jag får reda på att de varit och på en strippklubb!! Att han gått med på det, för det är inte den killen jag blev förälskad i.

Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??