• JosieJose

Får man ha åsikter om svensexan??

Nu är det så att min fästman är engelsk och där går man ofta på strippklubb som del av svensexan och självklart kommer ju då brudgummen bli bjuden på en privat dans..
    (Han går inte på såna ställen vanligtvis)
    Jag har väldigt svårt för just såna ställen. Inte för att jag är orolig att han ska göra något dumt men jag tycker verkligen inte om ideén att han ska sitta där och titta på någon halvnaken tjej som dansar framför honom... (jag menar ska han se en tjej naken, eller näst intill, ska det väl ändå vara mig)

Nu undrar jag vad ni tjejer tycker. Kan man som mannens blivande fru säga att man inte är bekväm med att de går på ett sånt ställe och verkligen inte vill att de gör det? (det är inte så att han verkligen vill göra det ändå, men jag vet att de som kommer anordna svensexan skulle planera in det)
    Eller är det bara att gilla läget och hålla tyst?

• Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 09:45:15 följande:
    Uppenbarligen blir folk kära i människor som inte alls delar deras syn på vad som är acceptabelt och inte. Det händer nog ganska ofta och jag gissar att det i alla fall delvis beror på att man romantiserar förhållanden så till den milda grad att man jagar känslor och inte använder något förnuft alls. ....
    Och detta är sunt bara för att det blivit normalt? Och något för omgivningen att respektera?
  • Emmet99
    Pugsley skrev 2009-01-16 10:29:58 följande:
    Fast det är ju som MolsonCanadian säger att det är inte alla gånger en sida hos en människa visar sig förräns man lärt känna dom riktigt väl. Och om diskussionen aldrig har kommit upp förut så måste man ju kan säga vad man tycker är ok i ett förhållande och inte. Förhållanden handlar ju om att lära känna den andra personen och självklart inte om att förändra honom/henne men man måste ju faktiskt få komma överens om vad som är ok och inte. Tex så tycker du ju att det är minst lika hemskt att vara otrogen som att vilja vara det fast man avstår. Tycker du det är ok att förbjuda sin partner att vara otrogen? Om nu någon drar gränsen vid att se/uppleva en stripptease (inte alltid så oskyldiga som all vill tro) är otrohet så är det alltså inte ok att förbjuda detta beteende hos sin partner? Personligen anser jag att det är kvinnosynen som gör mig mest förbannad med strippor men jag vet att många tycker att det är gränsfall för otrohet. Har du eller jag då rätt att diktera var gränsen går för detta och istället anse att dessa tjejer/killar är kontrollerande? Hmm, ibland måste man utforska gråzonerna också eftersom verkligheten inte alltid är svart och vit och mycket beror på situationen. Vet att du påpekade att du överdrev i ditt senaste inlägg men ingenting med kärlek är ju aldrig så enkelt att vi fullkomligen älskar vår partners alla sidor eller är så ödmjuka att vi accepterar saker som sårar oss bara för att inte "förespråka inskränkning av andras frihet". Just därför är det så viktigt med ömsesidig respekt och att man faktiskt lyssnar på varandra. Man kan ju inte helt avstå från förpliktelser bara för att man ska kunna bestämma helt över sig själv. Både måsten och förbud går hand i hand, och jag skulle inte tycka att det var ok att han hellre ville köpa saker till sin coola hobby än att betala hyran. Men kan jag verkligen tvinga honom till det, eller är det också ett förbud att han inte får använda sina pengar till sig själv?
    Nej jag tycker det är fullkomligt meningslöst att förbjuda sin partner att vara otrogen. Jag tycker det är totalt meningslöst att förbjuda honom något över huvudtaget. Men det innebär ju inte att jag skulle bli glad om han var det, utan det skulle nog leda till katastrof =) Men han är en vuxen människa och kan ta konsekvenser och föreställa sig konsekvenserna av sitt handlande utan att jag skall sätta upp regler.

Jag anser att ett förbud är när man uttalat talar om för någon att "jag bestämmer att du inte får göra detta" "du får inte göra si och så" Det handlar om att den ena parten sätter sig över den andra genom att bestämma saker. Som jag tidigare sagt är det en enorm skillnad att resonera fram saker tillsammans. Det är skillnad mellan att säga "jag vill inte att du gör så för att jag blir ledsen då" än att säga "du får inte". Det är klart man skall vara överens om vad som är ok och inte ok. Men i ÖVERENS ingår inte att den ena säger "du får inte jag bestämmer" och att den andra skall lyda. Förstår du vad jag menar?
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 10:42:23 följande:
    Angående inskränkning av andras frihet, så gör vi det dagligdags på många sätt som vi helt har accepterat, inte minst lagmässigt. Så det argumentet tycker inte jag håller alls. Dessutom tycker jag att det blir tokigt om man hänvisar till att man har åsiktsfrihet. Det har man givetvis. Men att ha rätt till sin åsikt är inte detsamma som att ha rätt till mig.
    Min frihet slutar där din börjar. Det är jätteenkelt! Och inget jag tänker kompromissa med.

Vem har försökt ta sig rätten till dig?
  • MolsonCanadian

Nej, det är sunt att kommunicera vad man tycker och tänker om olika saker. Det kommer alltid uppstå situationer under livets gång som man inte har förutsett. Då måste man få diskutera och bedöma vad man anser är acceptabelt och inte. Du blir ju inte sundare av att låta bli i rädsla för att verka "kontrollerande".

shakynose skrev 2009-01-16 10:54:29 följande:
    Och detta är sunt bara för att det blivit normalt? Och något för omgivningen att respektera?
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 09:31:00 följande:
    Det finns ingenting som du tycker är såpass viktigt för dig att du skulle säga till din man att för din del så får han inte göra det?Jag kan komma på flera saker. Han får t ex inte vara nazist, ägna sig åt pedofila eller kvinnoförnedrande beteenden, ljuga eller vara otrogen. Jag anser att det är viktigt att kommunicera vad man accepterar och inte. Om han därefter bedömer att det är viktigare för honom att ägna sig åt något som hon finner oacceptabelt, ja - då prioriterar han ju det. Inget mer med det. Att gå runt och hålla käft för att inte verka "kontrollerande" frambringar ju inte direkt ett sunt förhållande. Poängen med att nämna ditt motstånd till att han går på bröllop där inte du är bjuden är inte att starta en diskussion om det. Poängen var att det finns sådant som du inte accepterar och då blir det tämligen löjeväckande att gnälla över att andra finner saker oacceptabla.
    Nej jag skulle ALDRIG säga till min kille att han inte FÅR göra det ena eller andra.

Jag har fortfarande inte sagt att han inte FÅR gå på något bröllop om inte jag var bjuden. Om han gjorde det så skulle jag antagligen inte bli särskilt sårad heller. Men jag skulle tycka att det var tråkigt. Och han tycker likadant. Och det har jag förklarat i trådar som handlar om just detta för att visa på att det finns de som prioriterar umgänge med sin partner framför att åka iväg bröllop ensamma, och tackar nej till inbjudan enbart för att man inte är välkomna båda två.

Så du har ingen poäng och det är ganska löjeväckande!
  • MolsonCanadian

Okej. Då är det kanske ett integritetsbekymmer. Somliga har väl helt enkelt bara integritet nog att våga ta upp sådant som man faktiskt inte accepterar.

shakynose skrev 2009-01-16 11:06:28 följande:
    Nej jag skulle ALDRIG säga till min kille att han inte FÅR göra det ena eller andra.Jag har fortfarande inte sagt att han inte FÅR gå på något bröllop om inte jag var bjuden. Om han gjorde det så skulle jag antagligen inte bli särskilt sårad heller. Men jag skulle tycka att det var tråkigt. Och han tycker likadant. Och det har jag förklarat i trådar som handlar om just detta för att visa på att det finns de som prioriterar umgänge med sin partner framför att åka iväg bröllop ensamma, och tackar nej till inbjudan enbart för att man inte är välkomna båda två.Så du har ingen poäng och det är ganska löjeväckande!
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 11:04:53 följande:
    Nej, det är sunt att kommunicera vad man tycker och tänker om olika saker. Det kommer alltid uppstå situationer under livets gång som man inte har förutsett. Då måste man få diskutera och bedöma vad man anser är acceptabelt och inte. Du blir ju inte sundare av att låta bli i rädsla för att verka "kontrollerande".
    Det är en enorm skillnad på att resonera sig fram till en kompromiss och att bestämma över den andra. Jag tycker inte att du har tolkningsföreträde i stripp-frågan bara för att du är kvinna. Eller för att du har principer. Det är upp till dig och din respektive att komma fram till en lösning.
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 11:04:53 följande:
    Det beror på hur man kommunicerar det
  • MolsonCanadian

*suck*
    Det är det här med analogier igen. Att ha åsiktsfrihet är inte detsamma som att man kan kräva att andra människor ska vilja vara med en oavsett.

Vore det så enkelt så tycker jag att du ska ta dig till t ex Gaza på stört och lösa det.

shakynose skrev 2009-01-16 10:59:05 följande:
    Min frihet slutar där din börjar. Det är jätteenkelt! Och inget jag tänker kompromissa med.Vem har försökt ta sig rätten till dig?
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 11:07:55 följande:
    Okej. Då är det kanske ett integritetsbekymmer. Somliga har väl helt enkelt bara integritet nog att våga ta upp sådant som man faktiskt inte accepterar.
    Framstår jag som en konflikträdd typ?
Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??