• JosieJose

Får man ha åsikter om svensexan??

Nu är det så att min fästman är engelsk och där går man ofta på strippklubb som del av svensexan och självklart kommer ju då brudgummen bli bjuden på en privat dans..
    (Han går inte på såna ställen vanligtvis)
    Jag har väldigt svårt för just såna ställen. Inte för att jag är orolig att han ska göra något dumt men jag tycker verkligen inte om ideén att han ska sitta där och titta på någon halvnaken tjej som dansar framför honom... (jag menar ska han se en tjej naken, eller näst intill, ska det väl ändå vara mig)

Nu undrar jag vad ni tjejer tycker. Kan man som mannens blivande fru säga att man inte är bekväm med att de går på ett sånt ställe och verkligen inte vill att de gör det? (det är inte så att han verkligen vill göra det ändå, men jag vet att de som kommer anordna svensexan skulle planera in det)
    Eller är det bara att gilla läget och hålla tyst?

• Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2009-01-15 23:58:14 följande:
    Jag anser inte att det är ett "överdrivet kontrollbehov/överbeskyddande" att av ideologiska skäl inte acceptera att ens partner stödjer en sådan industri. Du kan förmodligen komma på företeelser som du inte skulle acceptera att din partner stödde och som då följaktligen innebär att du skulle välja bort vederbörande som partner.
    Precis! Välja bort! Inte försöka kontrollera eller förändra.
  • MolsonCanadian

Vad är det du menar är att "kontrollera"?

shakynose skrev 2009-01-16 00:05:24 följande:
    Precis! Välja bort! Inte försöka kontrollera eller förändra.
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 00:09:00 följande:
    Vad är det du menar är att "kontrollera"?
    Att ringa runt till kompisarna och säga vad de inte får göra på svensexan. Att säga till killen vad han inte får göra på svensexan. Att kräva att killen säger till sina kompisar vad han inte får göra på svensexan.
  • Pugsley

Du har absolut rätt till din åsikt och det är ju jättebra om du är en helt underbar fru som aldrig har konflikter med din man. Men det flesta av oss har det vad det än kan handla om. Jag skulle heller aldrig ringa runt och säga till hans kompisar vad dom får och inte får göra på svensexan, och jag kan absolut inte förbjuda att min sambo får en strippa. Men jag har faktiskt rätt att inte gilla det, och den rätten har ingen rätt att ta ifrån mig, varken du eller min sambo. Om jag blir besviken av detta val så har jag väl rätt till det, eller? Sen är det inte sagt att jag inte skulle älska eller vilja vara med min kille för det, utan bara helt enkelt att jag inte stödjer den industrin och har rätt att uttrycka min åsikt om den.

Och jag håller med om att konsekvensregler gäller för alla parter, har aldrig påstått nåt annat. Antar att du försöker säga att det kan bli konsekvenser av att man inte gillar att sin kille skulle gå på strippklubb. För jag förstår verkligen att det måste vara så hemskt för en kille när ens sambo inte gillar strippklubbar att man skulle revoltera mot detta förtryck! Tycker att du tar denna diskussion lite väl långt när du tycker att alla som inte gillar att deras kille skulle gå på strippklubb "förespråkar inskränkning av andras frihet". TS tråd startade med att hon undrade om det var ok att säga vad hon kände inför detta. Vilket jag tycker att hon har rätt att prata med sin blivande om. Sen är det väl ingen som direkt har sagt att dom förbjuder sina killar, utan snarare att dom skulle bli väldigt arga och ledsna om han valde att göra det. Och det har väl dom/vi rätt att känna eller är det rätt att förbjuda någon att uttrycka sina känslor?

Och jag ser absolut inte min sambo som nåt offer för nåt grupptryck. Han har för övrigt helt underbara kompisar som är helt fantastiska pappor, sambor, och vänner! Så jag vet att dom inte ens skulle komma på tanken om strippor. Jag försökte bara förstå och sätta mig in in TS situation, som har en blivande från ett annat land där man har ett annat synsätt på saken. Något du tydligen helt rackar ner på. Men men du får ju tycka vad du vill och TS har faktiskt rätt att både prata med sin blivande om saken och faktiskt tycka att det är jobbigt. Jag uppmuntrar bara till att dom pratar om saken, och inte att det ska förbjudas hit eller dit.

shakynose skrev 2009-01-16 00:04:20 följande:
    OMG! Snacka om att vara pompös och klappa sig själv på axeln! Okej, respektivepåbröllop-frågan kan vi ta upp i en annan tråd, tack så mycket. Jag är mycket medveten om att alla är olika, men jag tycker inte att de som förespråkar inskränkning av andras frihet är mer sympatiska för det. Och jag har ingen respekt för den som tycker att de har rätt att kontrollera en andra människor, och som hävdar att det är DOM som inte blir respekterade när de inte ges den makten. Om ni ser ner på era killar så mycket att ni ser dem som offer för kompisarnas grupptryck så tycker jag synd om både er och era män!!!Konsekvensregeln gäller lika mycket för den som försöker kväva och kontrollera som den som måste frigöra sig...Sug på den!
  • JosieJose

Det är verkligen intressant att se vad ni alla tycker och tänker och höra era åsikter!
    Jag tycker dock att det är tråkigt att vissa verkar anta direkt att man är kontrollerande, svartsjuk och osäker bara för att man har en stark åsikt emot tex strippklubbar. Och att man kanske har en dålig relation.
    Jag är verkligen inte något av ovanstående. Vi har en väldigt bra relation, har varit ihop länge och känner varandra väl. Jag har aldrig förbjudit någonting, uppmuntrar honom ofta att gå ut med sina kompisar utan att jag måste följa med (vilket han ofta vill att jag gör eftersom han tycker att det är roligare då)
    Vi har båda flyttat runt i världen för varandras skull så att vi har kunnat göra vad vi har velat. (m jobb ocu studier)Och även bott isär längre tider på grund av jobb, (det gör vi just nu, 8 månader) så vi båda litar ju helt på varandra..
    Jag har inte skrivit att jag skulle förbjuda honom från att gå på strippklubb, enbart att jag kanske skulle prata med honom och berätta hur jag känner, el vännerna, vilket jag ju har insett att jag inte kan göra, prata med vännerna alltså!

Men som sagt, jag uppskattar verkligen alla svar och åsikter! Det finns många olika åsikter och jag är ju i alla fall inte ensam om att känna som jag gör.. (då är det inte bara jag som är känslig och konstig) :)

Tack för era inlägg!!

• soffi73

Pugsley, jag haller fullständigt med dig!

• MolsonCanadian

Det finns ingenting som du tycker är såpass viktigt för dig att du skulle säga till din man att för din del så får han inte göra det?
    Jag kan komma på flera saker. Han får t ex inte vara nazist, ägna sig åt pedofila eller kvinnoförnedrande beteenden, ljuga eller vara otrogen. Jag anser att det är viktigt att kommunicera vad man accepterar och inte. Om han därefter bedömer att det är viktigare för honom att ägna sig åt något som hon finner oacceptabelt, ja - då prioriterar han ju det. Inget mer med det. Att gå runt och hålla käft för att inte verka "kontrollerande" frambringar ju inte direkt ett sunt förhållande.

Poängen med att nämna ditt motstånd till att han går på bröllop där inte du är bjuden är inte att starta en diskussion om det. Poängen var att det finns sådant som du inte accepterar och då blir det tämligen löjeväckande att gnälla över att andra finner saker oacceptabla.

shakynose skrev 2009-01-16 00:12:15 följande:
    Att ringa runt till kompisarna och säga vad de inte får göra på svensexan. Att säga till killen vad han inte får göra på svensexan. Att kräva att killen säger till sina kompisar vad han inte får göra på svensexan.
  • Emmet99

Men det är ju en otrolig skillnad mellan att "prata om/ogilla/bli ledsen för" än att "förnbjuda" =) Det är ju klart man måste berätta hur man känner tänker angående vad som helst i ett förhållande, givetvis. Men jag tror att det Shakynose (och jag själv) vänder sig emot (rätta mig om jag säger fel nu Shaky) är själv inställningen att "det skulle han inte få" eller "det förbjuder jag honom till" som en verkar ha. Eller just ringa runt till hans vänner och tala om för dem vad han får och inte får göra. Vilket enligt min åsikt är rent omyndigförklarande.

• Vill nu

Märk att jag skrev OFTA, inte ALLTID. Menade inte att peka ut någon som kontrollerande i mitt tidigare inlägg, utan det var mer en spekulation om att det OFTA bottnar i osäkerhet.
    Självklart måste ens partner få veta var man står i frågor, och respektera dessa åsikter. Är det inte jätteviktigt för honom att göra det, så väljer han ju självklart att avstå.
    Däremot tycker jag att svennsexan är en helt skild sak, från att gå på strippklubb en gång i veckan...
    Och jag är verkligen emot att förbjuda saker i förhållanden. Självklart får man som du skriver, bli arg och besviken, men man har ju själv valt att leva med människan, och på köpet får man värderingar och åsikter som kanske inte alltid stämmer överrens med ens egna tankar. Då är det ju viktigt med ömsesidig respekt, och det är upp till varje par att lösa det idividuellt!
    Man som jag tidigare skrivit - om man blir medtagen på strippklubb på svennsexan, så är det ju inte ens egna värderingar det har att göra med, utan ens kompisars...

Pugsley skrev 2009-01-16 00:01:24 följande:
    Jag har varken problem med att han snackar med några tjejer på krogen eller att han går ut med sina polare till vanliga barer. Men strippklubb är inte ok med mig och jag tycker inte att jag ska behöva anses som kontrollerade för det. Min sambo reser otroligt mycket med jobbet (ca 4 månader av året) och träffar många söta tjejer på sina resor. Man måste ha ett stabilt förhållande med mycket tillit för att det ska fungera bra (tillsammans i nästan 10 år) men jag tycker fortfarande inte att det är ok med strippklubb. Tycker nog att det är ok att han vet vad jag tycker om strippklubb och därför avstår från att gå på dessa. Jag har inte förbjudit honom men han vet att jag skulle bli besviken (och det får jag fakstiskt bli) och tycker inte att det är speciellt intressant att gå ändå, så han tycker nog inte att han missar så mycket. Om ni tycker det är kontrollerande så fine, men jag tycker att det handlar om respekt för sin partner och att han ändå inte är intresserad av att gå. Tycker också att om man respekterar tjejerna som dansar är det en helt annan sak. Är man ok med att sin egen dotter, syrra eller fru skulle strippa så tycker jag också att det är ok att man tittar på det. Allt annat är dubbelmoral och betyder att man nedvärderar tjejen/killen som strippar och inte anser att det är bra/värdigt. Det jag har svårt för är att man inte ser dessa dansare som människor med ett värde utan bara en kropp som ska tillfredsställa. Men som jag sa så är det faktiskt skillnad om man ser på dessa strippor med respekt och som likvärdiga, då har jag faktiskt inte lika mycket emot strippandet. Vill nu skrev 2009-01-15 21:48:07 följande:
  • Vill nu

Det enda jag tycker är kontrollerande som diskuterats i den här tråden är att förbjuda och ringa runt till vänner...
    Han har nog redan en mamma...

Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??