• JosieJose

Får man ha åsikter om svensexan??

Nu är det så att min fästman är engelsk och där går man ofta på strippklubb som del av svensexan och självklart kommer ju då brudgummen bli bjuden på en privat dans..
    (Han går inte på såna ställen vanligtvis)
    Jag har väldigt svårt för just såna ställen. Inte för att jag är orolig att han ska göra något dumt men jag tycker verkligen inte om ideén att han ska sitta där och titta på någon halvnaken tjej som dansar framför honom... (jag menar ska han se en tjej naken, eller näst intill, ska det väl ändå vara mig)

Nu undrar jag vad ni tjejer tycker. Kan man som mannens blivande fru säga att man inte är bekväm med att de går på ett sånt ställe och verkligen inte vill att de gör det? (det är inte så att han verkligen vill göra det ändå, men jag vet att de som kommer anordna svensexan skulle planera in det)
    Eller är det bara att gilla läget och hålla tyst?

• Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 09:31:00 följande:
    Det finns ingenting som du tycker är såpass viktigt för dig att du skulle säga till din man att för din del så får han inte göra det?Jag kan komma på flera saker. Han får t ex inte vara nazist, ägna sig åt pedofila eller kvinnoförnedrande beteenden, ljuga eller vara otrogen. Jag anser att det är viktigt att kommunicera vad man accepterar och inte. Om han därefter bedömer att det är viktigare för honom att ägna sig åt något som hon finner oacceptabelt, ja - då prioriterar han ju det. Inget mer med det. Att gå runt och hålla käft för att inte verka "kontrollerande" frambringar ju inte direkt ett sunt förhållande. Poängen med att nämna ditt motstånd till att han går på bröllop där inte du är bjuden är inte att starta en diskussion om det. Poängen var att det finns sådant som du inte accepterar och då blir det tämligen löjeväckande att gnälla över att andra finner saker oacceptabla.
    Molson, skulle du bli kär i/vilja gifta dig med en man som hade de kvalitéerna du nämner? Skulle någon det? Om jag skulle förbjuda någon att utöva de sakerna du talar om, skulle han vilja göra dem mindre bara för att jag förbjuder honom? SKulle en pedofil känna mindre dragning till barn (urk) för att hans fru inte gillar det????

Om min kille ville vara otrogen men inte var det för att jag förbjöd honom, skulle jag tycka det var minst lika illa som att han faktiskt var otrogen. Och tankar kan inte förbjudas.
  • MolsonCanadian

Uppenbarligen blir folk kära i människor som inte alls delar deras syn på vad som är acceptabelt och inte. Det händer nog ganska ofta och jag gissar att det i alla fall delvis beror på att man romantiserar förhållanden så till den milda grad att man jagar känslor och inte använder något förnuft alls.

Jag tycker att det handlar om att ge och ta. Om jag vet om att min käre skulle må dåligt av att att jag gör något så skulle jag först och främst överväga om det är något jag kan leva utan eller om jag inte kan kompromissa med det. Så, om jag hade velat vara otrogen men inte var det för att han inte ville det, så är det ändå ett tecken på att jag prioriterar honom.

Emmet99 skrev 2009-01-16 09:36:52 följande:
    Molson, skulle du bli kär i/vilja gifta dig med en man som hade de kvalitéerna du nämner? Skulle någon det? Om jag skulle förbjuda någon att utöva de sakerna du talar om, skulle han vilja göra dem mindre bara för att jag förbjuder honom? SKulle en pedofil känna mindre dragning till barn (urk) för att hans fru inte gillar det???? Om min kille ville vara otrogen men inte var det för att jag förbjöd honom, skulle jag tycka det var minst lika illa som att han faktiskt var otrogen. Och tankar kan inte förbjudas.
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 09:45:15 följande:
    Uppenbarligen blir folk kära i människor som inte alls delar deras syn på vad som är acceptabelt och inte. Det händer nog ganska ofta och jag gissar att det i alla fall delvis beror på att man romantiserar förhållanden så till den milda grad att man jagar känslor och inte använder något förnuft alls. Jag tycker att det handlar om att ge och ta. Om jag vet om att min käre skulle må dåligt av att att jag gör något så skulle jag först och främst överväga om det är något jag kan leva utan eller om jag inte kan kompromissa med det. Så, om jag hade velat vara otrogen men inte var det för att han inte ville det, så är det ändå ett tecken på att jag prioriterar honom.
    Tja alla är ju olika. Men om jag personligen skulle bli kär i någon som jag tyckte hade extremt konstiga hobbys eller åsikter så anser jag att isf får jag köpa/respektera det. Skulle aldrig gå in i en relation med tankarna att man skulle förändra någon.

Så hmm, om din kille skulle komma till dig och säga att du, jag vill så himla gärna ha sex med någon annan, men jag vet att du blir sur så jag låter väl bli då så är det kärleksfullt av honom? Det är inga problem relationmässigt att han vill sätta på andra än dig?

Nu överdriver jag för att illustrera hur jag tänker, och menar naturligtvis ovanstående helt hypotetiskt
  • MolsonCanadian

I det här fallet, och i många fall som tangerar samma ämne, tror jag att man ofta inte alls har diskuterat frågan och att man så att säga "redan" blivit kär när det dyker upp.

Jag menar att om man prioriterar relationen så gör man det. Punkt. Det kan alltid uppstå situationer där man känner för att göra sådant som inte är bra för relationen. Men då menar jag att man får gå tillbaka till viljan. Med det menar jag att det är skillnad mellan att känna för och att vilja. Har jag fattat ett beslut att jag vill vara med min käre, så beter jag mig också därefter.

Emmet99 skrev 2009-01-16 09:53:08 följande:
    Tja alla är ju olika. Men om jag personligen skulle bli kär i någon som jag tyckte hade extremt konstiga hobbys eller åsikter så anser jag att isf får jag köpa/respektera det. Skulle aldrig gå in i en relation med tankarna att man skulle förändra någon.Så hmm, om din kille skulle komma till dig och säga att du, jag vill så himla gärna ha sex med någon annan, men jag vet att du blir sur så jag låter väl bli då så är det kärleksfullt av honom? Det är inga problem relationmässigt att han vill sätta på andra än dig? Nu överdriver jag för att illustrera hur jag tänker, och menar naturligtvis ovanstående helt hypotetiskt
  • Pugsley

MolsonCanadian skrev 2009-01-16 09:31:00 följande:

Det finns ingenting som du tycker är såpass viktigt för dig att du skulle säga till din man att för din del så får han inte göra det?Jag kan komma på flera saker. Han får t ex inte vara nazist, ägna sig åt pedofila eller kvinnoförnedrande beteenden, ljuga eller vara otrogen. Jag anser att det är viktigt att kommunicera vad man accepterar och inte. Om han därefter bedömer att det är viktigare för honom att ägna sig åt något som hon finner oacceptabelt, ja - då prioriterar han ju det. Inget mer med det. Att gå runt och hålla käft för att inte verka "kontrollerande" frambringar ju inte direkt ett sunt förhållande. Poängen med att nämna ditt motstånd till att han går på bröllop där inte du är bjuden är inte att starta en diskussion om det. Poängen var att det finns sådant som du inte accepterar och då blir det tämligen löjeväckande att gnälla över att andra finner saker oacceptabla.
    Kunde inte ha sagt det bättre själv!
  • MagicalBride

Svar till TS, jag tycker absolut man ska kunna ha något att säga till om vad det gäller svensexan, har aldrig förstått mig på det där om att gå till strippklubb som tyvärr en hel del brukar kunna göra. Inte heller min blivande man han skulle aldrig få för sig att ens gå med på något sånt han tycker det bara är förnedring och äckligt. Men det är ju bara våra åsikter i det hela.

• Pugsley

Fast det är ju som MolsonCanadian säger att det är inte alla gånger en sida hos en människa visar sig förräns man lärt känna dom riktigt väl. Och om diskussionen aldrig har kommit upp förut så måste man ju kan säga vad man tycker är ok i ett förhållande och inte. Förhållanden handlar ju om att lära känna den andra personen och självklart inte om att förändra honom/henne men man måste ju faktiskt få komma överens om vad som är ok och inte. Tex så tycker du ju att det är minst lika hemskt att vara otrogen som att vilja vara det fast man avstår. Tycker du det är ok att förbjuda sin partner att vara otrogen? Om nu någon drar gränsen vid att se/uppleva en stripptease (inte alltid så oskyldiga som all vill tro) är otrohet så är det alltså inte ok att förbjuda detta beteende hos sin partner? Personligen anser jag att det är kvinnosynen som gör mig mest förbannad med strippor men jag vet att många tycker att det är gränsfall för otrohet. Har du eller jag då rätt att diktera var gränsen går för detta och istället anse att dessa tjejer/killar är kontrollerande? Hmm, ibland måste man utforska gråzonerna också eftersom verkligheten inte alltid är svart och vit och mycket beror på situationen.

Vet att du påpekade att du överdrev i ditt senaste inlägg men ingenting med kärlek är ju aldrig så enkelt att vi fullkomligen älskar vår partners alla sidor eller är så ödmjuka att vi accepterar saker som sårar oss bara för att inte "förespråka inskränkning av andras frihet". Just därför är det så viktigt med ömsesidig respekt och att man faktiskt lyssnar på varandra. Man kan ju inte helt avstå från förpliktelser bara för att man ska kunna bestämma helt över sig själv. Både måsten och förbud går hand i hand, och jag skulle inte tycka att det var ok att han hellre ville köpa saker till sin coola hobby än att betala hyran. Men kan jag verkligen tvinga honom till det, eller är det också ett förbud att han inte får använda sina pengar till sig själv?

Emmet99 skrev 2009-01-16 09:53:08 följande:
    Tja alla är ju olika. Men om jag personligen skulle bli kär i någon som jag tyckte hade extremt konstiga hobbys eller åsikter så anser jag att isf får jag köpa/respektera det. Skulle aldrig gå in i en relation med tankarna att man skulle förändra någon.Så hmm, om din kille skulle komma till dig och säga att du, jag vill så himla gärna ha sex med någon annan, men jag vet att du blir sur så jag låter väl bli då så är det kärleksfullt av honom? Det är inga problem relationmässigt att han vill sätta på andra än dig? Nu överdriver jag för att illustrera hur jag tänker, och menar naturligtvis ovanstående helt hypotetiskt
  • MolsonCanadian

Angående inskränkning av andras frihet, så gör vi det dagligdags på många sätt som vi helt har accepterat, inte minst lagmässigt. Så det argumentet tycker inte jag håller alls. Dessutom tycker jag att det blir tokigt om man hänvisar till att man har åsiktsfrihet. Det har man givetvis. Men att ha rätt till sin åsikt är inte detsamma som att ha rätt till mig.

• shakynose
    Emmet99 skrev 2009-01-16 09:32:21 följande:
    Men det är ju en otrolig skillnad mellan att "prata om/ogilla/bli ledsen för" än att "förnbjuda" =) Det är ju klart man måste berätta hur man känner tänker angående vad som helst i ett förhållande, givetvis. Men jag tror att det Shakynose (och jag själv) vänder sig emot (rätta mig om jag säger fel nu Shaky) är själv inställningen att "det skulle han inte få" eller "det förbjuder jag honom till" som en verkar ha. Eller just ringa runt till hans vänner och tala om för dem vad han får och inte får göra. Vilket enligt min åsikt är rent omyndigförklarande.
    Hi five!
Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??