• Denvilsna89an

Graviditets symtom trots negativa test

Hej,

Nu är det såhär att jag har gjort två graviditets tester och dem har båda två varit negativa. Men jag har graviditets symtom ändå, så som ömma bröst och det högra har börjat o bli lite hårdare! Men man kan väl inte tänka sig till att brösten blir hårda om man inte är gravid?

Jag äter medicinerna Cymbalta (antidepressiv medicin) och Lyrica (smärtstillande), jag vill vara gravid men samtidigt inte... Men är det så att jag är gravid så kommer jag ju och behålla barnet... Jag är ju trots allt tillsammans med barnets far och vi har varit tsm sen den 1 nov-08. Vi är båda två med på att vi ska skaffa barn. Sist jag hade min mens så varade den i bara 2 dagar o detta har ALDRIG o nu menar jag ALDRIG tidigare hänt, inte ens då jag kom in i puberteten hade jag mens i 2 dagar.

Jag är 19 år gammal, jag behöver verkligen få hjälp... Är det såhär att jag inte är gravid så måste jag gå o se om jag har samma sak som min mamma... Hon hade verkligen jättesvårt för att bli gravid och fick många missfall innan mig o min syster! Väldigt tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Graviditets symtom trots negativa test
  • tonårsmorsa

Jag tycker tyvärr att det låter som att du söker bekräftelse genom en graviditet och det är inte rätt mot varken dig eller barnet. Ett barn kräver massor av arbete. Du ska finnas där i minst 18 år.

• Luucie

Jag vet inte vad mer jag kan säga annat än att återigen påpeka att du är ung...du har inte ens kommit förbi din tonår...och allt vad det innebär med hormoner osv

Ge dig själv lite mer tid..ge ert förhållande mer tid att växa och bli starkt.

• MilaPila

TS, jag känner igen din situation. En mycket nära vän till mig var i samma situation som dig. Hon var i din ålder, mådde psykiskt dåligt, stod av olika skäl utanför arbetsmarknaden, och det relativt korta liv hon hade levt hade bjudit på stora motgångar medans framgångarna lyst med sin frånvaro. Hon blev tillsammans med en kille, och tillsammans med honom kände hon en trygghet som hon aldrig känt förut. De hade varit tillsammans i drygt två år när hon kände att hon ville ha något mer. Trots att hon tillsammans med sin pojkvän kände sig mer lycklig än någonsin så var hon fortfarande deprimerad, detta dels på grund av att hon inte kunde arbeta, och dels på grund av det tunga bagage hon fortfarande bar runt på.

Hon hade en önskan om att bli gravid. Med ett litet barn skulle allt bli bra. En liten bebis som hon kunde finnas där för, ta hand om, älska och känna sig värdefull, -ett barn är ju beroende av sin mor. Pojkvännen förstod var denna intensiva barnlängtan härstammade ifrån, och frågade om hon verkligen trodde att depressionen skulle gå över om hon blev gravid. För henne var svaret självklart: Barn är LYCKA! Varför skulle inte mitt liv bli bättre om jag blev gravid?

Pojkvännen insåg att det inte var lönt att diskutera saken vidare, men han sa bestämt ifrån varje gång det fördes på tal. Hennes önskan om att bli gravid var så intensiv, och hon blev självklart ledsen när hon insåg att det inte skulle bli några barn under den närmaste framtiden.

Hon började dock att lyssna på sin pojkvän, inte bara höra på vad han sa, utan att faktiskt lyssna och försöka förstå vad han menade. Gradvis så började hon inse att hon inte var i rätt psykiskt skick för att vara mamma. Hon sa till mig: Jag är övertygad om att ett barn skulle göra mitt liv mer glädjefullt, men jag är inte längre övertygad om att min depression skulle försvinna. Jag vill ge mina barn en trygg uppväxt, fyllt med glädje och fyllt med styrka att hantera alla livets motgångar. Jag vill vara den jag vill att mina barn ska vara. Barn gör inte som föräldrar säger att de ska göra. Barn gör som föräldrarna gör.

Någonstans där, började hennes arbete med sin egen självkänsla. Hon började att prioritera sitt eget välbefinnande framför planerna att skaffa barn. Idag ser jag en mycket starkare tjej, som accepterat sina svårigheter och gör det bästa hon kan för att övervinna dessa. Hennes barnlängtan finns kvar, men hon känner att hon gärna vill ta hand om en vacker liten människa som är i behov av omsorg och massvis med kärlek, - sig själv.

• Vi2iJuli

Vad är det för psykologer du går hos som säger att det vore bra för en ung tjej som varit tillsammans med en kille i 2,5 mån, som inte har jobb och som inte heller KAN jobba, att skaffa barn?
    Skaffa en hund om du behöver nån att "ta hand om".
    Det är en annan människa vi pratar om här! Hur ska du kunna vänta barn och gå omkring med stor mage om du har besvär med benen? Vet du hur mkt vätska man samlar på sig å hur stor belastning det är på benen? Hur ska du kunna bära barnet och byta blöja om du har ont i handen`?
    Ska killen din det eller? Han som redan har 2 barn sen innan som han verkar bry sig jääääääääääättemycket om.
    Nej, kontakta din MVC för ett test å är det negativt så ber du om PILLER!!

• Mörk Ängel

Du kan ju inte ge TS råd att skaffa hund!!! En hund behöver också någon som mår bra! Någon som kan och orkar ta hand om den och gå ut mycket. Hur många hundar är det som inte får den tid, kärlek och stimulans de behöver? Allt för många! Att däremot vara dagmatte skulle säkert vara en bra idé!

Vi2iJuli skrev 2009-01-11 09:21:42 följande:
    Vad är det för psykologer du går hos som säger att det vore bra för en ung tjej som varit tillsammans med en kille i 2,5 mån, som inte har jobb och som inte heller KAN jobba, att skaffa barn?Skaffa en hund om du behöver nån att "ta hand om".
    Som många andra skriver TS så kanske du bör fokusera på att ta hand om de problemen du har och inte försöka lösa det med ett barn. Och är det verkligen den killen du vill ha barn med? Han har ändå två barn från tidigare förhållanden..
    Självklart får han dig att må bra efter 2-4 månader i ett förhållande, det är nu ni lever på rosa moln. Ni är ju kvar i nyförälskelsefasen där passionen dominerar. Vänta två år åtminstone, då kan du tydligare säga om killen är rätt (även om det inte är garanti då heller såklart). Förhållandet har då hunnit utvecklas och gått ur de första faserna till en mer lugn kärlek.

Du är ung, du har all tid i världen att bli en fantastisk mamma! Men ta hand om dig själv först!
  • laris

Jag är nyfiken på hur en 19 åring kan ha denna stora längtan till barn och därmed skräck för att gå till MVC för en negativt resultat?! Med risk att jag försöker spela psykolog: är det något annar som kan fattas i ditt liv du försöker kompensera?

Om det är så att du och din kille är ämnade för varandra, varför då ha denna panik över att skaffa barn? Är man säker på ett förhållande kan man känna sig lugn och inte stressa med allt för då vet man´vad man har. Det är inte meningen att vara negativ mot dig och jag hoppas att mitt inlägg låter som det.

Denvilsna89an skrev 2009-01-11 01:58:36 följande:
    tonårsmorsa skrev 2009-01-11 01:50:12 följande:
    Att koncentrera mig på mig själv är ngt av det sista jag ska göra det säger ALLA till mig... Jag vågar inte ta kontakt med MV av rädslan o inte vara gravid.. För då kmr jag att må ännu mer dåligt... Jag har koncenterat mig på mig sj i så många år nu att det bara blir skit av det hela... Så fort jag hjälper andra o koncenterar mig på andra så mår jag genast sjukt mkt bättre... Varför jag vill ha barn nu den frågan kan jag dessväree inte svara på för det känns rätt på ngt sätt
  • Denvilsna89an

MilaPila skrev 2009-01-11 05:10:58 följande:

TS, jag känner igen din situation. En mycket nära vän till mig var i samma situation som dig. Hon var i din ålder, mådde psykiskt dåligt, stod av olika skäl utanför arbetsmarknaden, och det relativt korta liv hon hade levt hade bjudit på stora motgångar medans framgångarna lyst med sin frånvaro. Hon blev tillsammans med en kille, och tillsammans med honom kände hon en trygghet som hon aldrig känt förut. De hade varit tillsammans i drygt två år när hon kände att hon ville ha något mer. Trots att hon tillsammans med sin pojkvän kände sig mer lycklig än någonsin så var hon fortfarande deprimerad, detta dels på grund av att hon inte kunde arbeta, och dels på grund av det tunga bagage hon fortfarande bar runt på.Hon hade en önskan om att bli gravid. Med ett litet barn skulle allt bli bra. En liten bebis som hon kunde finnas där för, ta hand om, älska och känna sig värdefull, -ett barn är ju beroende av sin mor. Pojkvännen förstod var denna intensiva barnlängtan härstammade ifrån, och frågade om hon verkligen trodde att depressionen skulle gå över om hon blev gravid. För henne var svaret självklart: Barn är LYCKA! Varför skulle inte mitt liv bli bättre om jag blev gravid?Pojkvännen insåg att det inte var lönt att diskutera saken vidare, men han sa bestämt ifrån varje gång det fördes på tal. Hennes önskan om att bli gravid var så intensiv, och hon blev självklart ledsen när hon insåg att det inte skulle bli några barn under den närmaste framtiden.Hon började dock att lyssna på sin pojkvän, inte bara höra på vad han sa, utan att faktiskt lyssna och försöka förstå vad han menade. Gradvis så började hon inse att hon inte var i rätt psykiskt skick för att vara mamma. Hon sa till mig: Jag är övertygad om att ett barn skulle göra mitt liv mer glädjefullt, men jag är inte längre övertygad om att min depression skulle försvinna. Jag vill ge mina barn en trygg uppväxt, fyllt med glädje och fyllt med styrka att hantera alla livets motgångar. Jag vill vara den jag vill att mina barn ska vara. Barn gör inte som föräldrar säger att de ska göra. Barn gör som föräldrarna gör.Någonstans där, började hennes arbete med sin egen självkänsla. Hon började att prioritera sitt eget välbefinnande framför planerna att skaffa barn. Idag ser jag en mycket starkare tjej, som accepterat sina svårigheter och gör det bästa hon kan för att övervinna dessa. Hennes barnlängtan finns kvar, men hon känner att hon gärna vill ta hand om en vacker liten människa som är i behov av omsorg och massvis med kärlek, - sig själv.
    Jag förstår det du säger o jag tar det till mig... Men sen känner inte ni mig eller liknande... Ni vet inte vilka påfrestningar o allt jag kan klara av... Jag har blivit sjukt svårt mobbad, våldtagen, misshandlad, förlorat en massa bra killkompisar, förlorat min pappa m.m. Min barnlängtan har inte alls med min depression o göra... För tillfället eller nu under det senaste året så har jag inte varit deprimerad alls, jag äter Cymblata för att risken att jag faller tillbaka till min depression är rätt stor... Det finns psykiska sjukdomar i min familj o jag har varit deprimerad i så pass många år att jag aldrig kmr bli av med mina antidep. tabletter... Så det ni nu säger eller ja många är att jag inte ska skaffa barn för att jag är deprimerad, då kmr jag aldrig kunna skaffa barn:(
  • Denvilsna89an

Luucie skrev 2009-01-11 01:47:52 följande:

Du ser det finns en del att reparera..om inte annat själsligt. Det är nog bra att var så stabil som möjligt när man skaffar barn...för man får liksom ingen mer tid till sig själv efter det. Och barnet behöver en mamma som mår bra.Jag var nog otydlig i det jag menade med din mamma...Vad jag menade var att eftersom hon haft sådana problem att skaffa barn så tror jag att du kanske lider av en skräck att inte kunna bli med barn?Detta kan nog vara medvetet eller omedveteplan...men jag tror att det kanske framkallar denna längtan att bli med barn, bara för att veta att du kan..?Om det är så så säger jag inte att det är dumt eller så. Utan snarare förståligt.Men det är ändå ingen bra anledning att skaffa barn.Jag önskar dig verkligen all lycka och jag hoppas att du får må bättre snart!
    Som jag skrev i mitt svar ovan så har jag jobbat med mig sj så sjukt länge att detta inte hjälper längre, jag har börjat o få inse att jag är den jag är trots att jag inte gillar mgi sj eller ngt... Så jag förstår inte riktigt vrf ni alla hänger upp er på min depression? Ni vet inte på vilket sätt jag är deprimerad på eller ngt...
  • Denvilsna89an

tonårsmorsa skrev 2009-01-11 02:21:42 följande:

Jag tycker tyvärr att det låter som att du söker bekräftelse genom en graviditet och det är inte rätt mot varken dig eller barnet. Ett barn kräver massor av arbete. Du ska finnas där i minst 18 år.
    Du kanske tkr att det låter som jag söker en bekräftelse eller så men så är inte läget alls...
  • Denvilsna89an

Luucie skrev 2009-01-11 02:34:45 följande:

Jag vet inte vad mer jag kan säga annat än att återigen påpeka att du är ung...du har inte ens kommit förbi din tonår...och allt vad det innebär med hormoner osvGe dig själv lite mer tid..ge ert förhållande mer tid att växa och bli starkt.
    Jag har kommit förbi min tonår jag blir 20 år i år, kom in i puberteten redan då jag var 9 år... Jag har varit väldigt tidig med allt... o mina hormoner är precis som dem ska dem kollas ständigt upp för att se så att det inte blir ngn avvikelse i dem...
Svar på tråden Graviditets symtom trots negativa test