• passionsblomman

Tantvarning 3

Vi kommer aldrig att ha pratat färdigt!
    och fusklappen tar vi med!

:-8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:06
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

liksom länk till 1:an

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:07
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

och länk till 2:an såklart!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:08
    Ingen tant är fullkomlig:

• Svar på tråden Tantvarning 3
  • didis

Varför inte? Är det inte starta-eget-bidraget som skall avhandlas?

passionsblomman skrev 2009-02-03 19:19:40 följande:
    Det ser ut att vara intill S:T Martins gymnasium på kartan. Men man vet ju inte riktigt hur lång tid det tar med bussen. Jag får kolla med SL. Men det BORDE ju inte ta mer än 20 min kan jag tycka...Det står särskilt i pappren att man ska komma i god tid.Jag vill inte gå dit!
  • passionsblomman

Jooo, om jag har tur får jag chans tilldet, men det är sådant där stormöte med info om alla ens skyldigheter so arbetssökande och hur man ska söka jobb osv först. SEDAN ska man kanske få träffa en egen handläggare eller få en tid uppbokad...

Äh, det är väl ra att komma iväg, men det är något med Af som gör att jag känner migmindre och yklig och som att det man gjort i livet inte är mycket att hurra för. Man krymper tycker jag. Och så är jag rädd att de ska säga nej och uppmana mig att söka jobbet att städa pendeltågsvagnar, som de sa när jag skrev in mig som nyutbildad florist för fem år sedan...

didis skrev 2009-02-03 19:24:54 följande:
    Varför inte? Är det inte starta-eget-bidraget som skall avhandlas?
  • didis

Tack o lov har jag inte haft med AF att göra på många år (jo de betalade faktiskt en jobbsökarresa med flyg o taxi tur o retur Umeå-Linköping för 11 år sedan men det kan jag inte klaga på!)

Jag förstår ändå känslan - "nu skall du vara tacksam för all hjälp du får och gu´nåde dig om du inte söker 20 jobb i veckan" - ungefär. Som att vara inkallad till rektorn...

passionsblomman skrev 2009-02-03 19:38:27 följande:
    Jooo, om jag har tur får jag chans tilldet, men det är sådant där stormöte med info om alla ens skyldigheter so arbetssökande och hur man ska söka jobb osv först. SEDAN ska man kanske få träffa en egen handläggare eller få en tid uppbokad...Äh, det är väl ra att komma iväg, men det är något med Af som gör att jag känner migmindre och yklig och som att det man gjort i livet inte är mycket att hurra för. Man krymper tycker jag. Och så är jag rädd att de ska säga nej och uppmana mig att söka jobbet att städa pendeltågsvagnar, som de sa när jag skrev in mig som nyutbildad florist för fem år sedan...
  • passionsblomman

NU ska du få veta! :

Du åker till gula baracken som är AF på andra sidan skitdiket.

Du kommer in.

Där finns två datorer och en skylt"sätt dig vid datorn och skriv in dina uppgifter"

-Okej...
    När du gjort det står det på skylten:

"gå bort till telefonen som hänger på väggen. Lyft luren."

-Okej...

Där i luren sitter en snubbe som säger "hej hej!"

-Heeej...

-Ser du dörren där det står samtalsrum?

-Jaaaa...

-Gå in där så väntar jag på dig därinne!

-Okeeej...

*går in*
    Det är alldeles tomt!

När jag undrar om jag tagit fel dörr hör jag längre inifrån:

-Hallå! Haaalåå!

-Hallå?

*går längre in i rummet*
    Där är en tv skärm med en snubbe som vinkar till mig!!!
    Det är då man vinkar lite och lite tveksamt undrar:

-SER du mig nu?
    (inombords undrar man stilla var den dolda kameran är)

Det visar sig sedan att man avvecklat all personal på vår Af och bara har personliga besök hos handläggare ett fåtal dgr i veckan. Alla stormöten och allt annat sköts från Solna. före det Fridhemsplan.
    MEN det mesta med af ska man nu göra via nätet.
    Så går det till.

Originalrosen skrev 2009-02-03 19:17:01 följande:
    AF Solna? Det är ju flera mil dit!? Varför??Har inte den egna kommunen någon AF? *sitter i en skog av frågetecken*
  • MulleNuh

Kan du inte åka tunnelbana då??

passionsblomman skrev 2009-02-03 19:19:40 följande:
    Det ser ut att vara intill S:T Martins gymnasium på kartan. Men man vet ju inte riktigt hur lång tid det tar med bussen. Jag får kolla med SL. Men det BORDE ju inte ta mer än 20 min kan jag tycka...Det står särskilt i pappren att man ska komma i god tid.Jag vill inte gå dit!
  • passionsblomman

Jag tror det går lättast att bara ta bussen från ekerö raka vägen. t-banan i bromma är ju gröna linjen, det blir ju ett meck. nä, buss blir det! Jag får vara ute i x-tra god tid.

MulleNuh skrev 2009-02-03 19:57:19 följande:
    Kan du inte åka tunnelbana då??
  • MulleNuh

För den ligger precis vid sumpan.. Vet du vart ICA-Maxi ligger??

passionsblomman skrev 2009-02-03 20:03:36 följande:
    Jag tror det går lättast att bara ta bussen från ekerö raka vägen. t-banan i bromma är ju gröna linjen, det blir ju ett meck. nä, buss blir det! Jag får vara ute i x-tra god tid.
  • passionsblomman

Ja och vaddå hjälp? Det handlar i stort sett helt om vad du har för skyldigheter och hur många sätt det finns att bli av med sin a-kassa på. Sedan får man order att söka allt som finns i hela Sverige och flytta om det finns ett jobb i andra änden av landet. Annars har man utnyttjat systemet och står inte till arbetsmarknadens förfogande, utan sitter bara hemma och latar sig.

Det är skit att vara arbetslös. Det finns ingenting som är lättare än att ha sitt jobb, gå dit och göra det man ska, gå hem och sedan få sin lön. Hur trist det än kan vara.

Alla saker utanför det är meck meck meck, med papper olika kassor hit och dit och fylleri fyllera fylleröverallt och TELEFONKÖÖÖÖ och försenade utbetalningar och intyga på hederochsamvete.

didis skrev 2009-02-03 19:41:31 följande:
    Tack o lov har jag inte haft med AF att göra på många år (jo de betalade faktiskt en jobbsökarresa med flyg o taxi tur o retur Umeå-Linköping för 11 år sedan men det kan jag inte klaga på!)Jag förstår ändå känslan - "nu skall du vara tacksam för all hjälp du får och gu´nåde dig om du inte söker 20 jobb i veckan" - ungefär. Som att vara inkallad till rektorn...
Svar på tråden Tantvarning 3