• Mikabella

Bry sig om & glädjas med varandra-tråden!

Hej alla fina tjejer. N u startar jag en tråd för alla som vill ha stöd, uppmuntran, vill dela med sig av glada händelser, vill berömma, stötta och ge middagstips till varandra. Ja allt m an kan tänka sig helt enkelt. En-må-bra-när-det-är-lite-grått-ute-tråd! Välkomna!

• Svar på tråden Bry sig om & glädjas med varandra-tråden!
  • MV85
    Ninnispinnis skrev 2009-02-03 20:27:43 följande:
    Bokenäs
    Då måste du komma o fika i vårt hus i sommar om vi får det!
  • ingenjörsbruden

MV85: Låter som att ni har ett toppenläge!!! Hur mkt är det att fixa på huset? Hur gammalt? Fasadmtrl? Grundläggning? 1plan 1,5plan eller 2 plan?
    2 min promenad till affären är alldeles för nära!! Vi bor så nu....o i förra veckan var jag o handlade 5 av 7 dagar!!
    Snacka om att man blir "tjenis" med personalen!!
    Egna stämplar?! Har du månne blivit influerad av BT?! Det blir nog jättebra ska du se....men räkna med att göra några provstämplingar innan du stämplar på inbjudningskorten.....o testa gärna att stämpla på inbjudningspapperet så du ser om det blir ok!

Ninnis: Nä inte söda bullar.....*blärk*.....brööööööödbullar! Mmmmmm! *hahahahahaha*
    Enda felet med planeringen är att bebben kommer innan huset är klart....o jag är i husbranschen har ju lite svårt att hålla fingrarna borta misstänker jag.....men syrran med döttrar erbjöd sig på stående fot att ta hand om bäbben! *hahahaha*
    Får nog hålla dem lite i örat annars kanske jag inte får ha bäbben själv någon gång!
    Hur är det med halsen? Har VIP-folket o farbror blå åkt hem?

Cantaton: Tigerjakt! Tigerjakt!!! Hahahah va roligt! Vad tyckte gudsonen?

Mrs D: Men det var ju inte du som gav sprutan väl?! Stackars liten!
    Ja mkt gräsmatta blir det....plus en hel del plattläggning.
    Har faktiskt bara planerat in en rabatt....."färdigplanerad" rabatt som ska vara/är lättskött o trivs på den jorden vi kommer att ha. Sen har jag bara lösa planer på 2 syrénbuskar o kanske något prydnadsgräs....men sånt tar vi efterhand.
    Men det är tex om man ska ha ngn ljussättning, trädgårdbelysning, rinnande vatten osv som jag/vi måste klura ut nu...så att alla rör kan läggas vid grundläggningen.

• MV85

ingenjörsbruden:
    5 ROK, 169 + 47 KVM Typ Villa, 2 plan m källare. Tomt 1113 KVM
    Byggår 1945 Lite snabbfakta
    Stomme av stående plank, bjälklag av trä och rappad fasad. Tegeltak... 2-glas fönster... Ventilation: självdrag. Murstock: murad skorsten... kommunalt vatten, kommunalt avlopp. Uppvärmning med vattenburen värme via diom kombipanna med el och pellets..

• Mrs D to be

åå jag vill med ha hus.. när jag är klar i skolan blir det nästa projekt!!

• Ninnispinnis

Vi flyttade in i vårt hus i våras, jag ÄLSKAR det!

• Ninnispinnis

Självklart!

MV85 skrev 2009-02-03 20:34:24 följande:
    Då måste du komma o fika i vårt hus i sommar om vi får det!
  • Cantaton

ingenjören, i början var han med och klappade och sjöng, men sedan var det som om han plötsligt blev lite generad och efter det satt han stilla i mitt knä resten av tiden. Jag gjorde alla rörelser - några mot hans knän och axlar osv, och det gick bra, men om jag skulle försöka få med hans armar knöt han nävarna och tryckte mot sig. Så jag var lite orolig att han inte tyckte om det. Men efteråt pratade han om lejon och rymden och att de var busiga, att de räckte ut tungan osv, så jag tror helt enkelt att det bara var mycket för honom att ta in, och att han inte ville missa. För han tittade hela tiden på vad de gjorde. Och när vi kom tillbaka till dagis visade han glatt upp sitt idolkort för alla vänner.

• ingenjörsbruden

Cantaton: Ja det måste ha varit mycket för honom att ta in! Jag vill OSSÅ gå på Mora Träsk!! Synd att mina syskonbarn är för stora.....Nåja får väl hålla tummarna att de håller igång så länge så att vår bäbbe osså hinner växa upp o se dem live!

MV85: Hihihihi! Va kul! Stor tomt!!! Tänk bara på om ni skulle byta fönsterna till isolerglas.....man måste vara noga med att ventilationen kompletteras(funkar) för annars kan man få fuktproblem pga täta fönster där det tidigare har släppts igenom luft....Oftast har ventiler tapetserats över eller dyl....så bara man ser till så att de funkar igen så brukar det gå bra!
    Hur var källaren? Inredd? Plastmatta? Missfärgningar på källarväggar?
    Om ni kan...så kika även på taket från vinden och i takfoten om det går....försök kolla så att takstolarna mår ok.....helst kolla bär- o ströläkten (men de är hyfsat lätta att byta om övrigt är ok)...annars kan takstolsbyte vara krångligt o dyrt....

Om huset är byggt -40talet....så kanske det finns rabatter/växter nära fasaden (håller fukt o kan skapa luktproblem o rötter kan påverka stora buskar mm)....ta bort dessa o försök att ha en halvmeter med sten eller dyl oorganiskt mtrl. Träd som står nära fasaden.....kan ha rötter som går under.....tar man bort trädet så ruttnar rötterna efter ett tag o man kan ev få sprickor på huset....men det brukar bara vara att fylla igen sprickorna.

Nä nu får jag sluta...det mesta kan ni nog redan ändå!

Mrs D: Ja det är projekt som heter duga att skaffa hus! Men Ååååh så härligt!

• Hvidbrud

Här vankas en plåt nybakta bullar! Rykande varma från ugnen!! Ta för er tjejer!
    Och en termos med starkt skånskt kaffe!
    The bull-mamma is in the house!

• MV85

ingenjörsbruden: Tycker om dina små tips - även om det inte är något vi inte redan vet hehehe vi har läst på i över ett år inför detta, både vad gäller den ekonomiska-juridiska biten och när det gäller den mer byggtekniska och vad man ska tänka på där
    Byta till isolerglas eller 3-glas fönster har vi pratat om och konstaterat att vi antagligen inte kommer göra - just för att det då antagligen blir problem med draget, och om vi inte hittar något otrevligt (eller rättare sagt besiktningsman och elektriker som vi tänker släpa dit) så är det nu 100% frammåt som gäller och vi är "on the go"
    Har PRECIS nu... för inte ens 10 minuter sedan lagt ett bud på det :D :D :D :D

Svar på tråden Bry sig om & glädjas med varandra-tråden!