• rosarosen1

Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?

Jag vet att frågan varit uppe tidigare, men hur gör jag?

Vi ska gifta oss utomlands i augusti och tänkte skicka ut inbjudningar nu eftersom det fortfarande är hemligt. För att gästerna ska få en chans att kunna planera så skickar vi ut dem redan nu. Men hur gör man med kompisar's respektive som man aldrig träffat? Känns väldigt konstigt att bjuda dem. Eller?

• Svar på tråden Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?
  • älskarlivet

Men hon har ju inte skitit i mitt bröllop, hon väljer att inte komma... Är andra vänner inte heller ens vänner om de tackar nej då?

MolsonCanadian skrev 2008-12-11 13:12:28 följande:
    Att skita i sin väns bröllop, dvs en stor händelse i sin väns liv, anser jag vara mer än fråga om delade åsikter. Jag anser att man inte är en vän när man beter sig på det viset. Med sådana vänner behöver man knappt några fiender.
  • MolsonCanadian

Absolut inte. Du får gärna läsa vad jag skriver. En vän som tackar nej till att komma på ett bröllop med MOTIVERINGEN att om inte pojkvännen är bjuden, så kommer inte hon heller, är inte en vän. Skulle motiveringen vara att hennes pappa har dött, att hon inte får ledigt från jobbet, att hon redan beställt semester till Maldiverna etc etc är något helt annat. Det förstår väl till och med du?

Jag är innerligt glad att jag slipper nöja mig med ytliga bekanta som "vänner".

shakynose skrev 2008-12-11 14:45:53 följande:
    Menar du att alla som tackar nej till ditt bröllop är att likställa med fiender?Jag är innerligt glad att ingen av mina vänner är så krävande och oförstående.Och nej, det är inte svek att inte bjuda med respektive. Läs sista meningen i mitt förra inlägg, yo!
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2008-12-11 17:37:43 följande:
    Absolut inte. Du får gärna läsa vad jag skriver. En vän som tackar nej till att komma på ett bröllop med MOTIVERINGEN att om inte pojkvännen är bjuden, så kommer inte hon heller, är inte en vän. Skulle motiveringen vara att hennes pappa har dött, att hon inte får ledigt från jobbet, att hon redan beställt semester till Maldiverna etc etc är något helt annat. Det förstår väl till och med du?Jag är innerligt glad att jag slipper nöja mig med ytliga bekanta som "vänner".
    Jo jag har läst det du skriver, men det handlade ju inte om pojkvän i det fall du kommenterade? Det var ju barn det handlade om nu.

Jag tycker att du är vansinnigt fördömande och enkelspårig i vilket fall. De som inte gör exakt samma prioriteringar som du är inte vänner, utan t.o.m. fiender. Helt galet.
  • MolsonCanadian

Läs gärna mitt inlägg om motivering.

älskarlivet skrev 2008-12-11 14:46:24 följande:
    Men hon har ju inte skitit i mitt bröllop, hon väljer att inte komma... Är andra vänner inte heller ens vänner om de tackar nej då?
  • MolsonCanadian

Det handlade om att skita i sin väns bröllop med motiveringen "får inte han, så kommer inte jag". Om det gäller barn eller pojkvän eller någon annan är ovidkommande. Det är fortfarande motiveringen bakom som säger något om vänskapen.

Det är helt riktigt att jag inte är vän med människor som skiter i mig. Jag är heller inte vän med människor som jag skiter i. Andra människor kan gott anse sig vara vän med människor de skiter i och som skiter i dem. Det förändrar inte det faktum att jag inte anser att det är fråga om vänskap när man fokuserar på sig själv när ens vän går igenom något stort i livet. Jag får väl vara tacksam att jag kan vara så kräsen att jag slipper dras med halvmesyrer till vänner.

shakynose skrev 2008-12-11 17:57:43 följande:
    Jo jag har läst det du skriver, men det handlade ju inte om pojkvän i det fall du kommenterade? Det var ju barn det handlade om nu.Jag tycker att du är vansinnigt fördömande och enkelspårig i vilket fall. De som inte gör exakt samma prioriteringar som du är inte vänner, utan t.o.m. fiender. Helt galet.
  • Emmet99
    älskarlivet skrev 2008-12-11 14:46:24 följande:
    exakt vad är skillnaden mellan att välja bort och skita i? Väljer jag att inte komma skiter jag ju i att komma?

och det här med att man inte är en sämre vän för att man tänker olika, nej kanske inte, men det visar vilka värderingar vännen har, och det kanske är värderingar man inte uppskattar att ens vänner har för att de inte fungerar med ens egna. Och förmodligen tänker vännen isf likadant.
  • älskarlivet

Jo, men för mig var den kommentaren att hon "skiter i mig" lika med att hon inte alls bryr sig om mig..

Jag är inte den brud som låter alla dansa efter min pipa och blir inte arg för att hon tackade nej av den anledningen. Det är hennes val, men jag ser inte henne som en sämre vän..

Just dessa värderingar får hon gärna har, visst det är inte samma värderingar som jag har, men det är inget som stör vår vänskap heller..

Emmet99 skrev 2008-12-11 18:17:05 följande:
    exakt vad är skillnaden mellan att välja bort och skita i? Väljer jag att inte komma skiter jag ju i att komma?och det här med att man inte är en sämre vän för att man tänker olika, nej kanske inte, men det visar vilka värderingar vännen har, och det kanske är värderingar man inte uppskattar att ens vänner har för att de inte fungerar med ens egna. Och förmodligen tänker vännen isf likadant.
  • MolsonCanadian

Hon skiter ju i en av de viktigaste händelserna i ditt liv med hänvisning till sig själv och sin egocentrism. Det är för mig obegripligt hur man kan anse att en sådan människa är en vän. Men återigen, gissar jag att begreppet "vän" används väldigt olika.

älskarlivet skrev 2008-12-11 18:37:19 följande:
    Jo, men för mig var den kommentaren att hon "skiter i mig" lika med att hon inte alls bryr sig om mig..Jag är inte den brud som låter alla dansa efter min pipa och blir inte arg för att hon tackade nej av den anledningen. Det är hennes val, men jag ser inte henne som en sämre vän..Just dessa värderingar får hon gärna har, visst det är inte samma värderingar som jag har, men det är inget som stör vår vänskap heller..
  • älskarlivet

Men jag är inte så ego att jag kräver att hon ska lämna sin son hemma.. Det är en viktig händelse för MIG och min sambo, men inte för henne, så är det ju den dagen hon ska gifta sig också. Jag kommer gärna, men det är en viktig dag enbart för henne och hennes sambo..

MolsonCanadian skrev 2008-12-11 18:51:13 följande:
    Hon skiter ju i en av de viktigaste händelserna i ditt liv med hänvisning till sig själv och sin egocentrism. Det är för mig obegripligt hur man kan anse att en sådan människa är en vän. Men återigen, gissar jag att begreppet "vän" används väldigt olika.
  • MolsonCanadian

Och det är där jag menar att synen på vänskap kommer in.
    Det är självklart för mig (och mina vänner) att en viktig händelse för min vän är en viktig händelse också för mig och vice versa. Vi både tar och är del i varandras liv.

älskarlivet skrev 2008-12-11 18:56:48 följande:
    Men jag är inte så ego att jag kräver att hon ska lämna sin son hemma.. Det är en viktig händelse för MIG och min sambo, men inte för henne, så är det ju den dagen hon ska gifta sig också. Jag kommer gärna, men det är en viktig dag enbart för henne och hennes sambo..
Svar på tråden Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?