• rosarosen1

Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?

Jag vet att frågan varit uppe tidigare, men hur gör jag?

Vi ska gifta oss utomlands i augusti och tänkte skicka ut inbjudningar nu eftersom det fortfarande är hemligt. För att gästerna ska få en chans att kunna planera så skickar vi ut dem redan nu. Men hur gör man med kompisar's respektive som man aldrig träffat? Känns väldigt konstigt att bjuda dem. Eller?

• Svar på tråden Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?
  • anne på grönkulla

Utan att berätta vems inflyttningsfest det är?

Ja, rakt av - om en nära vän eller släkting inte bjöd min man så skulle jag ställas i en svår situation. De känner alla honom mycket väl sen snart 10 år - varför bjuder de inte honom? Vilken sorts markering mot honom är det? Men om det nu verkligen inte låg en direkt konflikt eller ett rent missförstånd bakom utan rakt av ett resonemang "vi bjuder inte din respektive" - då skulle valet inte vara svårt.

Inflyttningsfesten. Hellre jeans o cider tillsammans än bal på slottet ensam - dessutom

MEN - jag utesluter inte av ren princip att vi skulle resonera länge om saken och kanske gå på varsin fest till slut. Det skulle dock inte kännas ett enda dugg kul att gå utan honom - isåfall vore det renodlad släktpliktkänsla eller nåt sånt som fick fälla utslaget. Men isåfall skulle jag nog se till att vara med på en present till brudparet och skicka telegram eller hälsningar på andra sätt.

Min poäng är faktiskt delvis att bjuda med respektive för att inte ställa folk inför såna jobbiga val.

• Myrmor

jättekul faktiskt!

anne på grönkulla skrev 2008-12-09 15:59:21 följande:

Just bröllop är speciella - hur kul är det att fira nån annans kärlek om ens egen inte duger till att vara med?
  • rosarosen1

anne på grönkulla skrev 2008-12-09 15:57:57 följande:

Utan att berätta vems inflyttningsfest det är? Ja, rakt av - om en nära vän eller släkting inte bjöd min man så skulle jag ställas i en svår situation. De känner alla honom mycket väl sen snart 10 år - varför bjuder de inte honom? Vilken sorts markering mot honom är det? Men om det nu verkligen inte låg en direkt konflikt eller ett rent missförstånd bakom utan rakt av ett resonemang "vi bjuder inte din respektive" - då skulle valet inte vara svårt. Inflyttningsfesten. Hellre jeans o cider tillsammans än bal på slottet ensam - dessutom MEN - jag utesluter inte av ren princip att vi skulle resonera länge om saken och kanske gå på varsin fest till slut. Det skulle dock inte kännas ett enda dugg kul att gå utan honom - isåfall vore det renodlad släktpliktkänsla eller nåt sånt som fick fälla utslaget. Men isåfall skulle jag nog se till att vara med på en present till brudparet och skicka telegram eller hälsningar på andra sätt.Min poäng är faktiskt delvis att bjuda med respektive för att inte ställa folk inför såna jobbiga val.
    Alltså självklart bjuder man gifta par, det känns som om man träffat båda två då. Eller förlovade, sambos oxå för den delen. Men inte en respektive som man inte träffat och speciellt inte om det är speciellt bra relation mellan vännen o killen.

Sen förstår jag inte, VARFÖR skulle inte en nära vän eller släkting bjuda er BÅDA? Speciellt om de har känt honom i 10 år. DET är verkligen en konstig situation. Men jag förstår att detta är rent hypotetiskt.
  • Emmet99

anne på grönkulla skrev 2008-12-09 15:57:57 följande:

Utan att berätta vems inflyttningsfest det är? Ja, rakt av - om en nära vän eller släkting inte bjöd min man så skulle jag ställas i en svår situation. De känner alla honom mycket väl sen snart 10 år - varför bjuder de inte honom? Vilken sorts markering mot honom är det? Men om det nu verkligen inte låg en direkt konflikt eller ett rent missförstånd bakom utan rakt av ett resonemang "vi bjuder inte din respektive" - då skulle valet inte vara svårt. Inflyttningsfesten. Hellre jeans o cider tillsammans än bal på slottet ensam - dessutom MEN - jag utesluter inte av ren princip att vi skulle resonera länge om saken och kanske gå på varsin fest till slut. Det skulle dock inte kännas ett enda dugg kul att gå utan honom - isåfall vore det renodlad släktpliktkänsla eller nåt sånt som fick fälla utslaget. Men isåfall skulle jag nog se till att vara med på en present till brudparet och skicka telegram eller hälsningar på andra sätt.Min poäng är faktiskt delvis att bjuda med respektive för att inte ställa folk inför såna jobbiga val.
    janejnej, jag menade hypotetiskt! Alltså om brudparet aldrig hade träffat din man. Jag menar bara respektive man inte känner, inte alla respektive! hihi. Nej usch, skulle killens bästa kompis tex gifta sig och bara bjuda killen skulle jag verkligen bli jätteledsen och undra om jag gjort något fel. Menar bara ifall de inte hade träffat honom.
  • Hammerman

Jag tycker överhuvudtaget inte att situationen grönkullan grillas för är jämförbar med det som tidigare diskuterats i tråden (tycker snarare att hon har en sund inställning till sin relation). Det jag visat stöd för är den eventuella oviljan att bjuda någon som varit tillsammans med en av gästerna i blott några dagar när inbjudningskorten skickas ut. Det finns däremot absolut inget som säger att man inte kan bjuda nyblivna respektive man aldrig träffat, jag skulle snarare se det som en riktigt storsint gest, men samtidigt förstår jag om folk känner att de har en budget att följa och inte vill ha "okända" på bröllopsfesten.

Att däremot fara på ett bröllop och lämna partnern hemma när man varit gifta i 10 år... nja.

• Emmet99

anne på grönkulla skrev 2008-12-09 15:59:21 följande:

Just bröllop är speciella - hur kul är det att fira nån annans kärlek om ens egen inte duger till att vara med?
    tja det är ju deras kärlek man är där för att fira, inte sin egen=) Det gör man på sitt eget bröllop. (och överallt annars och hela tiden hållahandmyspysälsklingskrama! )
  • Hemlig2009

Åter igen, vill man inte ha glada gäster på sitt bröllop? Allt kan väl inte handla om brudparet och deras kärlek denna dag? Det är ju gästerna som gör festen, glöm aldrig det...

• Emmet99
    Hammerman1 skrev 2008-12-09 16:20:11 följande:
    Jag tycker överhuvudtaget inte att situationen grönkullan grillas för är jämförbar med det som tidigare diskuterats i tråden (tycker snarare att hon har en sund inställning till sin relation). Det jag visat stöd för är den eventuella oviljan att bjuda någon som varit tillsammans med en av gästerna i blott några dagar när inbjudningskorten skickas ut. Det finns däremot absolut inget som säger att man inte kan bjuda nyblivna respektive man aldrig träffat, jag skulle snarare se det som en riktigt storsint gest, men samtidigt förstår jag om folk känner att de har en budget att följa och inte vill ha "okända" på bröllopsfesten. Att däremot fara på ett bröllop och lämna partnern hemma när man varit gifta i 10 år... nja.
    Ihh! Jag menar inte alls att grilla, jag är bara nyfiken! Ann på g, du får inte ta illa upp, menar absolut inget illa! Alla är ju olika och gör som de själva tycker är rätt såklart!! Men nar folk tycker olika blir det ofta ju diskussion. Säger inte att någon har rätt eller någon har fel liksom
  • anne på grönkulla

Tack Hammerman - precis den poäng jag försökt göra...

Men TS situation är annorlunda - det förstår jag också. Jag skulle ändå hellre bjuda än utesluta om det fanns minsta möjlighet. Mitt råd är att prata med kompisen och hålla dörren öppen för att bjuda senare om det bara går.

Gästerna gör festen - så sant som det är sagt!

Svar på tråden Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?