• rosarosen1

Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?

Jag vet att frågan varit uppe tidigare, men hur gör jag?

Vi ska gifta oss utomlands i augusti och tänkte skicka ut inbjudningar nu eftersom det fortfarande är hemligt. För att gästerna ska få en chans att kunna planera så skickar vi ut dem redan nu. Men hur gör man med kompisar's respektive som man aldrig träffat? Känns väldigt konstigt att bjuda dem. Eller?

• Svar på tråden Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?
  • Hemlig2009

Åh, barnfrågan. Den kommer jag aldrig förstå däremot. Man sitter väl inte ihop med barnen heller, lika lite som med sin respektive? Respekt för brudparets önskan om barnfritt bröllop tycker jag är en självklarhet då de faktiskt sätter en helt annan stämning.

älskarlivet skrev 2008-12-10 09:53:25 följande:
    Jag har en vän som valt bort vårt bröllop för att sonen inte är bjuden.. Hon menar att om inte alla ur hennes familj är bjudna så kommer ingen...'
  • rosarosen1

jag känner som så att min äldsta vän´s kille, han har jag aldrig träffat, vet egentligen inte ett skit om denna människa. Och som jag skrev innan så tror jag att de knappt träffas längre. Jag kommer att skicka inbjudan till henne, sen lär hon väl ringa mig typ direkt eftersom jag hållt hemligt våra planer för alla. Och då kommer jag ju rent automatiskt fråga om hennes kille. Men det gör jag nog mest för att vara trevlig, det känns egentligen inte som jag vill ha med honom.
    Alla okända respektive kommer vi inte att utesluta. Min sambo har många kompisar från skolan som jag oxå träffat, men jag har inte träffat alla deras respektive men vi kommer att bjuda in dem ändå. Av den anledningen att de är gifta, sambos, har varit tillsammans en längre tid, min sambo har träffat dem flera gånger etc.

• älskarlivet

Jo, jag vet.. Men de tackade nej p.g.a. detta och sa att säkert många andra kommer göra det också.. Fast ingen annan jag pratat med om detta har reagerat negativt, snarare tvärtom. Vet många som tycker det är skönt att gå på fest utan barnen!

Hemlig2009 skrev 2008-12-10 10:25:56 följande:
    Åh, barnfrågan. Den kommer jag aldrig förstå däremot. Man sitter väl inte ihop med barnen heller, lika lite som med sin respektive? Respekt för brudparets önskan om barnfritt bröllop tycker jag är en självklarhet då de faktiskt sätter en helt annan stämning.
  • Hemlig2009

Allas respektive kanske man inte har träffat? Vi som inte varit ett par så länge har ju inte "harvat" igenom bådas kretsar på det viset.

Och vissa gäng så kanske man mest träffas enbart tjejer eller killar, men till ett bröllop bjuder vi med deras respektive ändå.

• SaraPayam
    älskarlivet skrev 2008-12-10 09:53:25 följande:
    Jag har en vän som valt bort vårt bröllop för att sonen inte är bjuden.. Hon menar att om inte alla ur hennes familj är bjudna så kommer ingen...'
    [/citat]

Allvarligt??? Vad knepigt. Bara för att man får barn så ska man väl ändå inte sluta ha kul & gå på bröllop/fester osv. Det är precis som om livet slutar bara för att man får barn för en del....hmmm knepigt .....det kommer jag aldrig att förstå...
    För det måste ju vara skönt att komma bort lite från "vardagslivet" som förälder med...eller?
    älskarlivet skrev 2008-12-10 10:29:53 följande:
    [citat]
    Jo, jag vet.. Men de tackade nej p.g.a. detta och sa att säkert många andra kommer göra det också.. Fast ingen annan jag pratat med om detta har reagerat negativt, snarare tvärtom. Vet många som tycker det är skönt att gå på fest utan barnen!
  • SaraPayam

Jo vad konstigt inlägget blev.....så lägger inte det på nytt

Allvarligt??? Vad knepigt. Bara för att man får barn så ska man väl ändå inte sluta ha kul & gå på bröllop/fester osv. Det är precis som om livet slutar bara för att man får barn för en del....hmmm knepigt .....det kommer jag aldrig att förstå...
    För det måste ju vara skönt att komma bort lite från "vardagslivet" som förälder med...eller?

• Hemlig2009

Kan du inte använda argumentet att barn inte har roligt på långa middagssisttningar? Jag förstår faktiskt inte varför man prompt vill ha med barnen på en sådan "tråkig" vuxenfest som det faktiskt är?

Usch, vilken tråkig attityd! Vad är det för en vän...

älskarlivet skrev 2008-12-10 10:29:53 följande:
  • PennyJenny
    MolsonCanadian skrev 2008-12-10 09:48:09 följande:
    Ja, självklart har jag rätt att ha åsikter om varför folk tackar nej. Anser man att vänskapen är så betydelselös att man väljer bort en väns bröllop för att uggla med pojkvännen, så är det inte en person jag skulle bjuda överhuvudtaget. Det är förstås ett hypotetiskt resonemang eftersom jag inte har sådana vänner och inte heller kommer att bli vän med någon så urbota dum. anne på grönkulla skrev 2008-12-10 08:33:02 följande:
    Det går ju båda vägarna i så fall. Jag kan tycka att det är lika illa att någon anser att vänskapen betyder så lite att man inte ser det som naturligt att bjuda med min partner som betyder mycket för mig på något som ska hylla kärleken. Personligen skulle jag känt mig väldigt ledsen på den vännen som inte förstod att jag inte skulle vilja gå utan min käresta på en bröllopsfest. Så jag kan tycka att det är lika dålig vänskap åt det hållet.
  • anne på grönkulla

Jag har ägnat ett stort antal inlägg åt att försöka både förklara det och som följd hur jag ser på vänskap, inbjudningar och prioriteringar (ledord: ömsesidighet och öppenhet!) och vilka mina premisser för att tycka det är. Det upprepade svaret är att jag är dum och det antyds att jag är ganska korkad och inte har ett eget liv eller ger mina vänner nåt utan bara dissar dem. På gränsen till rena personangrepp faktiskt... jag har gett upp att försöka - så kul är det inte.

Tur att mina vänner är mer förstående. Och att vissa kan läsa inlägg istället för att skrika rakt ut som reaktion på att det är något man inte gillar utan försöka föra en dialog.

Jag vill än en gång tacka dem som deltagit i den dialogen.
    PennyJenny skrev 2008-12-10 12:34:16 följande:
    Det går ju båda vägarna i så fall. Jag kan tycka att det är lika illa att någon anser att vänskapen betyder så lite att man inte ser det som naturligt att bjuda med min partner som betyder mycket för mig på något som ska hylla kärleken. Personligen skulle jag känt mig väldigt ledsen på den vännen som inte förstod att jag inte skulle vilja gå utan min käresta på en bröllopsfest. Så jag kan tycka att det är lika dålig vänskap åt det hållet.
Svar på tråden Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?