• rosarosen1

Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?

Jag vet att frågan varit uppe tidigare, men hur gör jag?

Vi ska gifta oss utomlands i augusti och tänkte skicka ut inbjudningar nu eftersom det fortfarande är hemligt. För att gästerna ska få en chans att kunna planera så skickar vi ut dem redan nu. Men hur gör man med kompisar's respektive som man aldrig träffat? Känns väldigt konstigt att bjuda dem. Eller?

• Svar på tråden Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2008-12-10 09:48:09 följande:
    Ja, självklart har jag rätt att ha åsikter om varför folk tackar nej. Anser man att vänskapen är så betydelselös att man väljer bort en väns bröllop för att uggla med pojkvännen, så är det inte en person jag skulle bjuda överhuvudtaget. Det är förstås ett hypotetiskt resonemang eftersom jag inte har sådana vänner och inte heller kommer att bli vän med någon så urbota dum.
    Min åsikt är att du är en tvättäkta bridezilla!
  • MiaAnd

Verkar vara ett väldigt hett ämne det här... Vilket gör det ännu svårare och ger än mer dåligt samvete för att man inte kan eller vill bjuda alla. För lite dåligt samvete får man ju, fast man egentligen inte borde behöva. Jag skulle gärna bjuda med allas respektive om vi hade råd med det. Till en början resonerade vi att några munnar till inte gjorde så stor skillnad, men när man från början tänkt ha ca 50 gäster och plötsligt börjar närma sig 80 istället så gör det faktiskt stor skillnad om man kan banta ner listan med några stycken... Det kanske är svårt för de som har stor budget eller obegränsat med pengar att förstå att man inte automatiskt bjuder alla respektive.

Sen finns det ju ett par stycken respektive vars sällskap vi inte uppskattar och jag vet inte, men många tycker säkert att man ska respektera sina vänners val av partner och visst man får göra sitt bästa för att komma överens med dem. Men när man vet att vännen ifråga mest är tillsammans med personen i brist på bättre alternativ känns det inte som att det är så viktigt för nån att den personen får följa med. Eller vad säger ni? Och varför ska jag behöva bjuda någon jag inte tycker om på min stora dag? Någon som heller inte bryr sig? Jag vill att de som är där ska vara människor som jag uppskattar och som uppskattar mig. Sen vet inte jag om alla respektive som jag inte träffat osv uppskattar mig, men jag vet att de uppskattar min blivande make och är glada för hans skull.

Sen kan man ju alltid vända på steken och fråga sig om man verkligen ska bjuda vänner vars respektive man inte vill ha där, för då kanske det inte är tillräckligt nära vänner? Men det där beror ju alldeles på var man vill dra gränsen. Vissa vänner är ju varken jättenära eller ytliga, utan svävar nånstans mittemellan och det är där det blir svårt.

• älskarlivet

Jo, jag håller med och alla i min närhet som jag pratat med har inte trott det var sant när jag berättade.. Jag har inga barn själv men tror nog att jag hade känt att det vore lite skönt att gå på fest själv utan barn, att bara vara vuxen!

SaraPayam skrev 2008-12-10 11:49:30 följande:
    Jo vad konstigt inlägget blev.....så lägger inte det på nytt Allvarligt??? Vad knepigt. Bara för att man får barn så ska man väl ändå inte sluta ha kul & gå på bröllop/fester osv. Det är precis som om livet slutar bara för att man får barn för en del....hmmm knepigt .....det kommer jag aldrig att förstå...För det måste ju vara skönt att komma bort lite från "vardagslivet" som förälder med...eller?
  • älskarlivet

De menar att de känner sig inte välkomna om inte deras son är välkommen..

Hemlig2009 skrev 2008-12-10 11:58:33 följande:
    Kan du inte använda argumentet att barn inte har roligt på långa middagssisttningar? Jag förstår faktiskt inte varför man prompt vill ha med barnen på en sådan "tråkig" vuxenfest som det faktiskt är? Usch, vilken tråkig attityd! Vad är det för en vän...
  • älskarlivet

Hon är en vän för mig, man behöver inte dela alla åsikter med sina vänner. Däremot tycker jag att det är tramsigt att resonera som hon gör.. Att vi inte har samma åsikter om det här med barnuppfostran etc gör inte henne till en sämre vän..

MolsonCanadian skrev 2008-12-10 12:51:06 följande:
    Då är hon, i mina ögon, ingen vän. Jag vet inte vad andra har för vänskapsrelationer, men mina bygger på en genuin omtanke om varandra och där ingår att man uppriktigt bryr sig om vad som händer i deras liv. Det innebär också att man har förmåga att sätta sig själv åsido när något viktigt händer. Jag och mina vänner har allesamman gått igenom olika stora händelser i livet, både negativa och positiva. Om min vän ringer till mig och berättar att hennes mamma har dött, eller att hon har träffat en alldeles underbar man, så bemöter inte jag det med att fokusera på mig själv. Man följer med, helt enkelt. Gissningsvis definierar man vän på olika vis. Jag kallar inte människor som jag super till med ibland för mina vänner. De fyller givetvis sin funktion och jag kan ha mycket glädje av dem, men de är inte mina vänner och de ingår inte i "nära och kära" som jag bjuder på bröllop. Den här "rättvisetanken" verkar ha gått överstyr.
  • shakynose
    MiaAnd skrev 2008-12-10 18:09:58 följande:
    Verkar vara ett väldigt hett ämne det här... Vilket gör det ännu svårare och ger än mer dåligt samvete för att man inte kan eller vill bjuda alla. .....

Sen finns det ju ett par stycken respektive vars sällskap vi inte uppskattar och jag vet inte, men många tycker säkert att man ska respektera sina vänners val av partner....

Men när man vet att vännen ifråga mest är tillsammans med personen i brist på bättre alternativ känns det inte som att det är så viktigt för nån att den personen får följa med. Eller vad säger ni?

.....
    För mig handlar det varken om rättvisa eller samvete, utan om omtanke och respekt för mina gäster. Jag bjuder in dem till fest, inte som publik till "min stora dag".

För mig är det en självklarhet att respektera sina kompisars val av partner! Även om det förvånar mig ibland och jag kan undra vad sjutton de ser hos varandra så har jag inte med det att göra.

Och det gäller även dem som är tillsammans av ren lättja. Den personen kanske tycker att det är jättetrist att andra blir bjudna med respektive, medan hon/han får komma ensam? Varför räknas man till singlarna när man har en respektive? Det finns ju en anledning till att de är tillsammans, och då kan det ju faktiskt betraktas som viktigt. Jag menar, om man hellre är tillsammans med någon än att vara singel så vill man kanske ändå bli betraktad som en del av en enhet. Som också borde bli inbjuden. Eller hur?
  • shakynose
    älskarlivet skrev 2008-12-10 18:25:43 följande:
    Hon är en vän för mig, man behöver inte dela alla åsikter med sina vänner. Däremot tycker jag att det är tramsigt att resonera som hon gör.. Att vi inte har samma åsikter om det här med barnuppfostran etc gör inte henne till en sämre vän..
    Håller med dig! Det är viktigt att vara medveten om att när folk tycker/handlar/säger tvärtemot vad man förväntar sig så är det inte lika med svek.

Jag är inte mittpunkten i alla andras liv (och kommer inte att vara det på min bröllopsdag heller) och om någon inte vill samma sak som jag så handlar det inte nödvändigtvis om att de vill såra mig. Men jag behöver heller inte ställa upp på allt de gör heller.
  • PennyJenny
    MolsonCanadian skrev 2008-12-10 15:59:09 följande:
    Skulle du må dåligt av att inte ha din partner med dig på ett bröllop?Att acceptera som par har ju inte heller med saken att göra. Det finns mängder av tillfällen som ni kan visa upp och bekräfta att ni är ett par. Varför måste det göras på ett bröllop?Jag menar fortfarande att de som ska avgöra vem som får komma på ett bröllop är de som gifter sig.
    Jag skulle ta illa vid mig, inte må dåligt, om min vän anser att jag och min partner inte hänger ihop och därmed bara bjuder mig på ett bröllop bara för att hon inte har träffat honom. För jag tycker, att speciellt på ett bröllop som handlar om kärlek så känns det konstigt om min vän inte respekterar mitt val av partner. För det skulle det kännas som ifall någon bjöd in bara mig till bröllopet och inte honom.

Javisst är det bröllopsparet som bestämmer vem de bjuder in på sitt bröllop. Det har jag inte ifrågasatt. Jag ifrågasätter varför brudparet har rätt att tycka att vännen är en dålig vän för att den tackar nej på grund av något sådan men att vännen inte har rätt att tycka att det känns fel att brudparet (dennes vän) inte verkar tycka att det förhållandet är värt att respektera. Jag kan inte förstå varför det är mer okamratligt och bevis på dålig vänskap att då acceptera läget och tacka nej för att premisserna som man blivit bjuden under inte passar.
  • Myrmor

En vinkel som inte tagit upp ännu är att om min vän inte bjuder min respektive räknar jag med att hon har en bra anledning. INgen låter väl bli att bjuda någons respektive bara på pin kiv. Jag skulle lita på min väns omdöme, och förutsätta att hon har en vettig anledning, litar ju på henne vad gäller allt annat så..

• SaraPayam
    älskarlivet skrev 2008-12-10 18:23:21 följande:
    Jo, jag håller med och alla i min närhet som jag pratat med har inte trott det var sant när jag berättade.. Jag har inga barn själv men tror nog att jag hade känt att det vore lite skönt att gå på fest själv utan barn, att bara vara vuxen!
    Precis, tycker att det är helkonstigt...
Svar på tråden Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?