• rosarosen1

Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?

Jag vet att frågan varit uppe tidigare, men hur gör jag?

Vi ska gifta oss utomlands i augusti och tänkte skicka ut inbjudningar nu eftersom det fortfarande är hemligt. För att gästerna ska få en chans att kunna planera så skickar vi ut dem redan nu. Men hur gör man med kompisar's respektive som man aldrig träffat? Känns väldigt konstigt att bjuda dem. Eller?

• Svar på tråden Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?
  • Hemlig2009

Blir lite nyfiken på vad en sådan anledning då kan tänkas vara?

Jag håller med pennyJenny i resonemanget att en dålig vän går åt båda hållen. Man kan inte tycka att brudparet är bra vänner trots att de väljer att inte bjuda in en respektive som är seriös och gör gästen/den inbjudne lycklig om gästen/den inbjudne är en dålig vän om hon/han tackar nej.

Känns för mig som att alla ska stå på tå och vara 114% förstående till brudparets alla önskningar. Jag tycker inte verkligheten ser ut så faktiskt. Självklart har alla rätt att bjuda vem/vilka de vill. Men då måste man också förstå att vissa kan ta illa upp.

• rosarosen1
    Hemlig2009 skrev 2008-12-11 10:49:23 följande:
    Blir lite nyfiken på vad en sådan anledning då kan tänkas vara? Jag håller med pennyJenny i resonemanget att en dålig vän går åt båda hållen. Man kan inte tycka att brudparet är bra vänner trots att de väljer att inte bjuda in en respektive som är seriös och gör gästen/den inbjudne lycklig om gästen/den inbjudne är en dålig vän om hon/han tackar nej.Känns för mig som att alla ska stå på tå och vara 114% förstående till brudparets alla önskningar. Jag tycker inte verkligheten ser ut så faktiskt. Självklart har alla rätt att bjuda vem/vilka de vill. Men då måste man också förstå att vissa kan ta illa upp.
    Det bästa är ju när alla andra lägger sig i och bestämmer vem som ska komma o vem som inte ska komma. Typ som svärmor som absolut inte kommer överens med sin syster. Jo men det är ju min sambos moster, klart vi ska bjuda henne, de träffas då o då. Samtidigt har jag aldrig träffat henne. Men hennes barn har jag träffat massor och de bjuder vi. Men sambons respektive? Han har ingen av oss träffat. Han bjuder vi inte.
  • Myrmor

En för mig bra anledning är tex att min vän valt att ha ett litet intimt bröllop, med bara sina allra närmaste (säg 10) vänner och nära familj. Då kan vi umgås i vårt gamla gäng precis som vi gör när vi har tjejmiddagar . En annan bra anledning är att de inte har råd att bjuda min respektive (som någon annan har sagt, om man har en budget för 10, blir 20 väldigt mycket dyrare), eller att det är platsbrist i lokalen de valt.

• Myrmor

Oavsett skulle jag lita på att min vän inte valde att låta bli att bjuda min respektive för att vara elak eller på något sätt nedvärdera min relation (så har jag tänkt när jag blivit bjuden ensam på bröllop). Men som någon sagt tidigare, tror det beror på hur man brukar umgås. Om man ses sällan (som anne och hennes man) eller umgås tätt till vardags (dvs i stort sett bara har gememsamma vänner) blir det säkert jättekonstigt och onaturligt/olustigt att bli bjuden ensam

• MolsonCanadian

Jaha? Och din poäng var? Att du har rätt att ha den åsikten?
    Det har du givetvis.

shakynose skrev 2008-12-10 17:25:22 följande:
    Min åsikt är att du är en tvättäkta bridezilla!
  • MolsonCanadian

Att skita i sin väns bröllop, dvs en stor händelse i sin väns liv, anser jag vara mer än fråga om delade åsikter. Jag anser att man inte är en vän när man beter sig på det viset. Med sådana vänner behöver man knappt några fiender.

älskarlivet skrev 2008-12-10 18:25:43 följande:
    Hon är en vän för mig, man behöver inte dela alla åsikter med sina vänner. Däremot tycker jag att det är tramsigt att resonera som hon gör.. Att vi inte har samma åsikter om det här med barnuppfostran etc gör inte henne till en sämre vän..
  • MolsonCanadian

Men du förväntar dig att det är någon form av svek om din vän inte bjuder din pojkvän?

shakynose skrev 2008-12-10 18:44:53 följande:
    Håller med dig! Det är viktigt att vara medveten om att när folk tycker/handlar/säger tvärtemot vad man förväntar sig så är det inte lika med svek. Jag är inte mittpunkten i alla andras liv (och kommer inte att vara det på min bröllopsdag heller) och om någon inte vill samma sak som jag så handlar det inte nödvändigtvis om att de vill såra mig. Men jag behöver heller inte ställa upp på allt de gör heller.
  • MolsonCanadian

Fast du drar helt otroliga känslomässiga växlar på det här. Att du är vän med någon betyder inte att du är vän med dennes pojkvän. Du är väl ändå vän med din vän oavsett eventuell pojkvän?
    Du uttrycker dig onekligen som att du och din partner lever i symbios och därmed blir du stött av att du skulle uppskattas som vän, men inte han.

Jag skulle inte ens tänka tanken att ta illa vid mig av att min vän bjuder mig på bröllop. Jag skulle bli glad, hedrad och eftersom vår vänskapsrelation bygger på oss två som individer, inte på eventuella pojkvänner, skulle jag inte bry mig ett skvatt om huruvida hon bjuder min pojkvän eller inte. Han är inte relevant i sammanhanget. Det är precis samma princip som att jag inte skulle rädda min bästa väns sambo ur ett brinnande hus före min bästa vän.

PennyJenny skrev 2008-12-11 10:35:39 följande:
    Jag skulle ta illa vid mig, inte må dåligt, om min vän anser att jag och min partner inte hänger ihop och därmed bara bjuder mig på ett bröllop bara för att hon inte har träffat honom. För jag tycker, att speciellt på ett bröllop som handlar om kärlek så känns det konstigt om min vän inte respekterar mitt val av partner. För det skulle det kännas som ifall någon bjöd in bara mig till bröllopet och inte honom. Javisst är det bröllopsparet som bestämmer vem de bjuder in på sitt bröllop. Det har jag inte ifrågasatt. Jag ifrågasätter varför brudparet har rätt att tycka att vännen är en dålig vän för att den tackar nej på grund av något sådan men att vännen inte har rätt att tycka att det känns fel att brudparet (dennes vän) inte verkar tycka att det förhållandet är värt att respektera. Jag kan inte förstå varför det är mer okamratligt och bevis på dålig vänskap att då acceptera läget och tacka nej för att premisserna som man blivit bjuden under inte passar.
  • rosarosen1

jag håller med.

MolsonCanadian skrev 2008-12-11 13:20:35 följande:
    Fast du drar helt otroliga känslomässiga växlar på det här. Att du är vän med någon betyder inte att du är vän med dennes pojkvän. Du är väl ändå vän med din vän oavsett eventuell pojkvän?Du uttrycker dig onekligen som att du och din partner lever i symbios och därmed blir du stött av att du skulle uppskattas som vän, men inte han. Jag skulle inte ens tänka tanken att ta illa vid mig av att min vän bjuder mig på bröllop. Jag skulle bli glad, hedrad och eftersom vår vänskapsrelation bygger på oss två som individer, inte på eventuella pojkvänner, skulle jag inte bry mig ett skvatt om huruvida hon bjuder min pojkvän eller inte. Han är inte relevant i sammanhanget. Det är precis samma princip som att jag inte skulle rädda min bästa väns sambo ur ett brinnande hus före min bästa vän.
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2008-12-11 13:12:28 följande:
    Att skita i sin väns bröllop, dvs en stor händelse i sin väns liv, anser jag vara mer än fråga om delade åsikter. Jag anser att man inte är en vän när man beter sig på det viset. Med sådana vänner behöver man knappt några fiender.
    Menar du att alla som tackar nej till ditt bröllop är att likställa med fiender?

Jag är innerligt glad att ingen av mina vänner är så krävande och oförstående.

Och nej, det är inte svek att inte bjuda med respektive. Läs sista meningen i mitt förra inlägg, yo!
Svar på tråden Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?