• mariaochbjörn

Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?

Hallå alla.
    Har ett problem som är väldigt jobbigt för mig/oss. Vi planerar nu bröllop men är lite oense om gästlistan. Min sambos kompis (som han verkligen vill ska komma på bröllopet) har nyligen gift sig med en kvinna som jag är fruktanskvärt osams med (min sambo tycker inte heller om henne). Hon har varit väldigt elak mot mig och jag är inte den som tar sånt så jag sa upp bekantskapen.

Jag gick inte på deras bröllop av respekt för henne, men jag VET att hon kommer gå på vårat om hon blir bjuden. Jag vill verkligen inte ha henne på mitt bröllop, men min sambo vill ha sin vän där.

Vad gör vi?
    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?
  • Esonda
    passionsblomman skrev 2008-11-13 20:55:13 följande:
    Ja? Det är nog fler än en som anser att det är oförskämt att skilja på gifta par när man bjuder till bröllop. Det är ju inget enskilt påhopp utan ett direkt svar på TS fråga "vad gör vi?" Jo, bjuder båda för att inte vara oförskämd.
    Men sen och andra sidan så har hon varit riktigt taskig och man inte går ihop och TS har försökt att lösa och det inte gick så är det inte oförsämt för då har man all rätt att inte bjuda henne.
  • passionsblomman

Var ser du att hon försökt lösa?
    jag ser bara att bekantskapen sagts upp av TS och att hon själv inte gick på bröllopet hon blev bjuden till.

Omöjligt att veta närmre, vare sig vad som hänt eg eller hur mycket ansträngningar som gjorts för att lösa saken.

Jag tycker att det är ett oerhört starkt statement att utesluta en person på det viset, och jag tycker det måste röra sig omnågot riktigt allvarligt för att jag skulle överväga att handla så.

DÄREMOT finns det människor som jag inte skulle sörja ihjäl mig över om de tackad nej, men det är en helt annan femma.

Esonda skrev 2008-11-13 20:58:04 följande:
    Men sen och andra sidan så har hon varit riktigt taskig och man inte går ihop och TS har försökt att lösa och det inte gick så är det inte oförsämt för då har man all rätt att inte bjuda henne.
  • Esonda

skrev i mitt tidigare inlägg att jag också hade en som jag verkligen inte gillade och att hon var min sambos syster, jag gick till henne och sa vad jag tyckte och tänkte och sa med att jag vill inte att du ska bli en som jag inte vill ha på mitt bröllop endast för att du har snackat skit och och varit allmänt taskig både mot sin egen bror och mig. Hon sa att hon ångrade sig och ber 1000 gånger om ursäkt och hon visar till 100% att hon ville ändra på sig. Så nu är vi inte bästa vänner men vi kan träffas utan irretationer.

Jo självklart, jag håller med dig. Hade jag inte löst det med min svägerska hade jag inte vart ledsen för att hon inte blev bjuden.

Har man betett sig illa och man inte ger ett försök till att ändra på sig eller be om ursäkt spelar det ingen roll om man är släkt, vänner eller tillsammans med en som man vill ha där.

• 090208

2 saker:

1. Som jag skrev forut, att jag inte tanker bjuda partners jag aldrig ens traffat... Bryter det mot "etikett-regler"?

2. Sarskilt i ett land dar man inte sager ursakta, tack, haller upp dorren, hjalper folk med tunga vaskor i trappor, sager go'morron till buss-chaffisen, later gamlingar fa ens sittplats and so on and so on...
    Laaangt ifran alla svenskar beter sig sa, men generellt sett sa... ...ja, sa beter vi oss alltsa. Sa etikett-regler bryr vi ju oss inte om anda.

• Vill nu
    090208 skrev 2008-11-13 21:33:42 följande:
    2 saker:1. Som jag skrev forut, att jag inte tanker bjuda partners jag aldrig ens traffat... Bryter det mot "etikett-regler"?2. Sarskilt i ett land dar man inte sager ursakta, tack, haller upp dorren, hjalper folk med tunga vaskor i trappor, sager go'morron till buss-chaffisen, later gamlingar fa ens sittplats and so on and so on...Laaangt ifran alla svenskar beter sig sa, men generellt sett sa... ...ja, sa beter vi oss alltsa. Sa etikett-regler bryr vi ju oss inte om anda.
    Fast jag gör ju allt detta, så jag måste få hålla fast vid min åsikt att det är oförskämt att dela på par! Önskar till och med kassörskan i matvaruaffären en trevlig dag!
  • Bumlis

Och jag måste bara få säga att jag endast refererade till det som jag trodde kunde ha uppfattats som ett påhopp (det som Mlle M skrev). Betyder inte att jag håller med om att det var det. Kanske bara var lite klantigt formulerat. (Obs! Menar inte detta som ett påhopp. ;))
    Jag anser oxå, med informationen vi fått av TS om situationen, att hon borde bjuda båda. Verkar inte vara ett större brott som begåtts. Man har helt enkelt för mycket att förlora på att inte bjuda båda.
    Anser jag.

• 090208

Bra!
    Vill nu skrev 2008-11-13 21:40:25 följande:

Fast jag gör ju allt detta, så jag måste få hålla fast vid min åsikt att det är oförskämt att dela på par! Önskar till och med kassörskan i matvaruaffären en trevlig dag!
  • Augusti2010
    Bumlis skrev 2008-11-13 22:26:47 följande:
    Och jag måste bara få säga att jag endast refererade till det som jag trodde kunde ha uppfattats som ett påhopp (det som Mlle M skrev). Betyder inte att jag håller med om att det var det. Kanske bara var lite klantigt formulerat. (Obs! Menar inte detta som ett påhopp. ;))
    OT: Att det blev en diskussion om påhopp beror nog på att du skrev "Tycker att det är lite taskigt med alla påhopp på TS". Påhopp i plural alltså, inte bara med hänvisning till Mille M.
  • Bumlis

?? Det var inte jag som skrev det!!

Augusti2010 skrev 2008-11-14 07:18:54 följande:
    OT: Att det blev en diskussion om påhopp beror nog på att du skrev "Tycker att det är lite taskigt med alla påhopp på TS". Påhopp i plural alltså, inte bara med hänvisning till Mille M.
  • Goldman

Möjligt att jag överdrev lite när jag skrev "alla påhopp"...

090208 skrev 2008-11-13 21:33:42 följande:
    [citat]
    2 saker:1. Som jag skrev forut, att jag inte tanker bjuda partners jag aldrig ens traffat... Bryter det mot "etikett-regler"?2.
    Men jag tycker inte att man någonsin delar på ett befintligt par. Oavsett anledning! Det är väl ändå inte partnens fel att ni inte har träffat, utan bara omständigheterna...
    Och TS kanska håller sig undan, bara för att hon ville se responsen, men inte ge sig in i någon diskussion...?

Men jag har en liten fråga som jag skulle behöva åsikter på...
    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så har jag valt att inte bjuda min egen mor. Ser henne mer som en biologisk sådan...
    I tisdags blev jag inlagd för en större planerad operation... Hon har inte ringt, inga sms eller mail...! Jag Hade min blivande och min far hos mig. Tack och lov! För jag var skräckslagen!
    Jag blev utskriven igår och hon har inte hört av sig... Det gör verkligen ont i mitt hjärta!
    Bestämde mig för att vara "bättre" än henne, så jag ringde upp (efter att inte ha pratat på 3 mån.) för att säga att jag hade klarat o.p`n. Kommentaren:"-Jag vet."
    Jag blev SÅ JÄVLA LEDSEN!!!
    Vi pratade även om varför hon inte är bjuden på bröllopet, men det förstår hon inte... Och så sätter hon min lillasyster (som är 16 år) i kläm. För syrran ska komma och det vill i "vår" mamma...
    Kan jag få lite påhopp nu?;)
    Skämt o sido...Historien om vad som är infekterat i vår relation är alldeles för lång för att dra här... Men vad tycker ni?
    Gör jag helt åt hellskotta fel? Det enda hon lyckas med hela tiden är att såra mig och få mig att känna mig mindervärdig...
  • Bumlis

Min första tanke är "vad sjukt att inte bjuda sin egen mamma". Men så inser jag att jag har suttit i samma situation - hade jag haft kontakt med min pappa idag så vet jag inte om jag hade bjudit honom. Vissa människor - må de finnas inom ens familj eller inte - har gjort en så illa och ställt till med sådana scener att man inte kan umgås med dem på ett civiliserat sätt längre. Man vet att det kommer finnas en stor risk för konflikt.
    Jag är så ledsen för din mammas beteende. Förstår inte hur man kan behandla sitt kött och blod på det sättet. Spelar ingen roll vad som har sagts, tycker jag. Om min brorsson (det närmaste jag kan komma barn just nu ) hade råkat ut för något o hamnat på sjukhuset hade jag rusat dit, oavsett vad som sagts tidigare. Så jag förstår att du är otroligt ledsen. Hade varit riktigt konstigt om du inte var det.
    Jag känner ju inte till hela situationen, men det verkar som om din mamma har problem. Vet inte om det är ett alternativ, men OM du bjöd henne på bröllopet kanske hon skulle bli så paff att hon blev lite ödmjuk och kanske fick sig en tankeställare. Om du tror att det går att ha henne där utan att det blir en konflikt. Det är ju ett alternativ och då visar du samtidigt att du är "above that", hur man nu säger det på svenska. Men, som sagt, om du vet att det blir tjafs så kan jag inte säga att du gör fel. Trots att det låter ganska extremt. Bara du kan avgöra vad du klarar.
    Lycka till!!!

Goldman skrev 2008-11-14 09:04:02 följande:
    Möjligt att jag överdrev lite när jag skrev "alla påhopp"...
    [citat]2 saker:1. Som jag skrev forut, att jag inte tanker bjuda partners jag aldrig ens traffat... Bryter det mot "etikett-regler"?2. Men jag tycker inte att man någonsin delar på ett befintligt par. Oavsett anledning! Det är väl ändå inte partnens fel att ni inte har träffat, utan bara omständigheterna...Och TS kanska håller sig undan, bara för att hon ville se responsen, men inte ge sig in i någon diskussion...?Men jag har en liten fråga som jag skulle behöva åsikter på...Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så har jag valt att inte bjuda min egen mor. Ser henne mer som en biologisk sådan...I tisdags blev jag inlagd för en större planerad operation... Hon har inte ringt, inga sms eller mail...! Jag Hade min blivande och min far hos mig. Tack och lov! För jag var skräckslagen!Jag blev utskriven igår och hon har inte hört av sig... Det gör verkligen ont i mitt hjärta!Bestämde mig för att vara "bättre" än henne, så jag ringde upp (efter att inte ha pratat på 3 mån.) för att säga att jag hade klarat o.p`n. Kommentaren:"-Jag vet."Jag blev SÅ JÄVLA LEDSEN!!!Vi pratade även om varför hon inte är bjuden på bröllopet, men det förstår hon inte... Och så sätter hon min lillasyster (som är 16 år) i kläm. För syrran ska komma och det vill i "vår" mamma...Kan jag få lite påhopp nu?;)Skämt o sido...Historien om vad som är infekterat i vår relation är alldeles för lång för att dra här... Men vad tycker ni?Gör jag helt åt hellskotta fel? Det enda hon lyckas med hela tiden är att såra mig och få mig att känna mig mindervärdig...
  • Augusti2010
    Bumlis skrev 2008-11-14 08:46:02 följande:
    ?? Det var inte jag som skrev det!!
    Sorry, blandade visst ihop alla inlägg om påhopp. =)
  • Augusti2010

Diskussionen om huruvida man kan strunta i att bjuda en viss person som man egentligen borde bjuda är egentligen lite OT och en helt annan sak än att splitta gifta par. Vilka personer man bjuder är enligt min mening helt upp till var och en, men vill man t.ex. ha Kalle på sitt bröllop kan man enligt min åsikt inte strunta i att bjuda hans fru bara för att man har något groll med henne.

Jag hade nog struntat i att bjuda min mor om vi inte hade någon kontakt med varandra. Om vi "bara" har en dålig relation, oavsett om det är helt beroende på henne, skulle jag visa att vi på vår bröllopsdag står över sådant och bjuda henne ändå.

• Ore
    Augusti2010 skrev 2008-11-14 11:47:14 följande:
    Diskussionen om huruvida man kan strunta i att bjuda en viss person som man egentligen borde bjuda är egentligen lite OT och en helt annan sak än att splitta gifta par. Vilka personer man bjuder är enligt min mening helt upp till var och en, men vill man t.ex. ha Kalle på sitt bröllop kan man enligt min åsikt inte strunta i att bjuda hans fru bara för att man har något groll med henne.Jag hade nog struntat i att bjuda min mor om vi inte hade någon kontakt med varandra. Om vi "bara" har en dålig relation, oavsett om det är helt beroende på henne, skulle jag visa att vi på vår bröllopsdag står över sådant och bjuda henne ändå.
    Bra skrivet.

Håller med. Och i det här fallet så var ju TS bjuden till deras bröllop, även om hon valde att avstå. Jag skulle inte vilja vara så småsint att jag inte gör detsamma, om hon då inte väljer att avstå från att komma så är det inget att göra åt. Placera henne långt från er, bara...
Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?