• mariaochbjörn

Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?

Hallå alla.
    Har ett problem som är väldigt jobbigt för mig/oss. Vi planerar nu bröllop men är lite oense om gästlistan. Min sambos kompis (som han verkligen vill ska komma på bröllopet) har nyligen gift sig med en kvinna som jag är fruktanskvärt osams med (min sambo tycker inte heller om henne). Hon har varit väldigt elak mot mig och jag är inte den som tar sånt så jag sa upp bekantskapen.

Jag gick inte på deras bröllop av respekt för henne, men jag VET att hon kommer gå på vårat om hon blir bjuden. Jag vill verkligen inte ha henne på mitt bröllop, men min sambo vill ha sin vän där.

Vad gör vi?
    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?
  • Lyckligmamma

Din ironi går inte hem här. Tycker att det är opassande att skoja om saker som kanske är viktiga för brudparet. Lik som du måste ge svar på tal så måste jag få säga mitt!

• Augusti2010
    shakynose skrev 2008-11-10 22:02:40 följande:
    OBS OBS OBS! Jag är ironiskt lagd och kan inte hjälpa att jag måste ge svar på tal när det blir så här! Somebody stop me!! Please!
    *asgarv*

Ironi å sido. Jag förstår fullt att brudpar gör som de vill på sin bröllopsdag, jag är en flitig förespråkare av den skolan inom vissa - kalla dem moraliska - gränser. Först och främst tycker jag som sagt att det är beslut som bör tas tillsammans och inte av enbart bruden, men det utgår jag ifrån att TS också tycker. Sedan skulle jag personligen ta illa upp om någon gjorde så mot mig och min sambo/man vid deras bröllop, åtminstone när det handlar om en sådan skitsak, och därför skulle jag inte göra så mot en vän. Enkelt. Det handlar inte om ekonomi eller att jag inte vill ha henne på mitt bröllop, utan om hur jag behandlar mina (våra) vänner.
  • laris

Ska man skita i moral? Så jag kan frölämpa folk, säga vad jag vill och bete mig husomhelst och vara totalt omoralisk bara för att jag ska gifta mig? Jag tror att det var sjävaste definitonen på bridezilla. Men det var bara min åsikt. Inget påhopp

• passionsblomman

TS, jag tycker att du av respekt och kärlek till din man ska låta hans vänskap med killen han vill ha med, gå före det faktum att killen tyvärr valt en kvinna som inte vunnit några populäritetstävlingar i er krets.

Att så att säga låta kärleken övervinna ilska och ovänskap en sådan här dag.

Jag respekterar att du inte tar skit -det gör inte jag heller, men gör valet att stå över dina känslor den här gången. För din killes skull. Deras vänskap ska inte behöva stryka på foten tycker jag.

• Mumriks blivande fru

Du, allehanda, kolla inlendningen. Hon skriver att hon verkligen inte vill ha henne på sitt bröllop.

allehanda skrev 2008-11-10 19:44:41 följande:
    Du mumriks blivande fru .TS var bjuden på hennes bröllop men gick inte.Kolla inledningen.Jag tycker inte att egoism är klädsamt.
  • anne på grönkulla

Mycket klokt har sagts. Jag delar helt uppfattningen att man till slut bjuder dem man vill (även om jag i grunden inte anser att man delar på apr) men framför allt kan det ju vara bra att ha funderat på vilkakonsekvenser det kan ha. Om ni är OK med att sambons kompis kanske inte kommer om ni inte bjuder hans fru - ja, då är ju det bra. Men om sambon absolut vill ha sin kompis där till varje pris, då kan det bli klurigare, då får man kanske svälja stoltheten och bjuda frun också.

• Burre Präst
    Lyckligmamma skrev 2008-11-10 21:59:10 följande:
    Må det vara typiskt tjejjigt då men det är fortfarande eran stora dag ni VÄLJER VILKA SOM SKA DELA DEN MED ER....
    ... och ni väljer också vilka som ska vara statister på ER stora föreställning....

• Bumlis

Exakt. Kunde inte ha sagt det bättre själv.
    Var inne på linjen att ni inte ska bjuda henne, men har nu börjat ändra åsikt efter att ha läst alla inlägg.
    Ingen lätt fråga, detta. Och tror inte heller att det är så lätt som att säga att "ni väljer vilka som ska vara statister på er stora föreställning". "Föreställning" eller ej (ironiskt menat eller ej); det finns vissa människor man undviker att umgås med eftersom det inte kan ske under civiliserade former. Däremot är bröllop ofta så laddade att ett beslut om vem som ska få dela ens dag kan få lååånga konsekvenser som man kanske hellre hade undvikit.

Aja, lycka till Maria. Hoppas att ni tillsammans finner en lösning.

anne på grönkulla skrev 2008-11-11 08:26:12 följande:

Mycket klokt har sagts. Jag delar helt uppfattningen att man till slut bjuder dem man vill (även om jag i grunden inte anser att man delar på apr) men framför allt kan det ju vara bra att ha funderat på vilkakonsekvenser det kan ha. Om ni är OK med att sambons kompis kanske inte kommer om ni inte bjuder hans fru - ja, då är ju det bra. Men om sambon absolut vill ha sin kompis där till varje pris, då kan det bli klurigare, då får man kanske svälja stoltheten och bjuda frun också.
  • allehanda

Mumriks blivande fru skrev 2008-11-11 07:39:40 följande:

Du, allehanda, kolla inlendningen. Hon skriver att hon verkligen inte vill ha henne på sitt bröllop.
    Varför ställer hon då frågan om inte hon vill ha svar tror du?
  • svårtattvälja

Burre Präst,
    Det är väl mer att tänka på sina gäster som statister på ens stora dag om man INTE väljer med urskiljning och enbart bjuder dem som är viktiga för paret?

Men i övrigt kan jag inte råda dig TS, det är jätteknepigt. För å ena sidan är det ett starkt statement att inte bjuda någon och det kan ju vara ett sätt att komma över det värsta, även om ni inte behöver umgås sen. Å andra sidan har jag full förståelse för det där med att inte ha folk där som kan göra en ledsen eller arg. Men tror du verkligen att hon kommer göra så mycket väsen av sig? Hur många gäster har ni? Jag hann inte prata eller ens knappt heja på många av våra gäster, vilket jag tyckte var synd, men som kanske är en lättnad i ditt fall.... ;o)

Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?