• mariaochbjörn

Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?

Hallå alla.
    Har ett problem som är väldigt jobbigt för mig/oss. Vi planerar nu bröllop men är lite oense om gästlistan. Min sambos kompis (som han verkligen vill ska komma på bröllopet) har nyligen gift sig med en kvinna som jag är fruktanskvärt osams med (min sambo tycker inte heller om henne). Hon har varit väldigt elak mot mig och jag är inte den som tar sånt så jag sa upp bekantskapen.

Jag gick inte på deras bröllop av respekt för henne, men jag VET att hon kommer gå på vårat om hon blir bjuden. Jag vill verkligen inte ha henne på mitt bröllop, men min sambo vill ha sin vän där.

Vad gör vi?
    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?
  • 090208

By the way, VAR ar TS?? Hur gar det?

• Mlle M

Jag tycker faktiskt att det ar oforskamt av Er att inte bjuda henne samt Ni satter er van ( hennes pojkvan) i en valdigt besvarlig sits. Jag skulle tycka det var ohyggligt pinsamt gjort att bara bjuda ena parten i ett etablerat par oavsett skiljaktigheter er emellan.

Man kan inte gilla allas val av partner; langt darifran men att ga sa langt att man bjuder den ena pga osamja till ett brollop tycker jag ar ett grovt overtramp av alla vedertagna umgangesregler.

• 090208

Har handlar det ju inte om osamja, utan mer om att (om jag far tro TS sjalv) tjejen i fraga varit rent av elak mot henne. Det kallar inte jag "skiljaktigheter er emellan". Om TS inte overdriver sa verkar det vara vannens fru som sysslat med "grovt overtramp av alla vedertagna umgangesregler"...

• Goldman

Måste bara göra ett till inlägg...!
    Tycker att det är lite taskigt med alla påhopp på TS, men jag förstår alla till fullo!
    Jag har ju som sagt själv varit i den sitsen att jag inte blev bjuden...
    Men jag vidhåller att om man bjuder en person som är gift/sambo eller har flick-/pojkvän, så blir båda automatiskt bjudna!
    Visst, det är deras stora dag, men vi måste trots allt hålla oss till etikett reglerna.
    Visa att vi är vuxna människor och inte sänka oss till samma nivå som andra "mindre intelligenta" varelser...
    Kan låta som att även jag gör ett påhopp, men så är absolut inte fallet!
    Vännens fru gjorde ju faktiskt rätt, som bjöd dem båda...
    Jag har själv lite av samma dilemma, men det handlar inte om ett par, utan om min egen "mor"...
    Vår relation är inte sund och hon tål inte min far, så efter många funderingar fram och tillbaka och efter diskussioner med med henne, har jag valt att inte bjuda henne. För mig är det viktigare att min far, som älskar mig och bryr sig om mig, närvarar.
    Mycket möjligt att jag kommer att ångra detta val senare i livet, men efter allt hon har utsatt mig för och hur hon har behandlat mig, har jag bestämt mig för att jag inte vill/tänker riskera en scen...! Har inget att göra med att jag inte accepterar hennes partner (för hon har ingen...).

• Augusti2010
    Goldman skrev 2008-11-13 19:01:08 följande:
    Måste bara göra ett till inlägg...!Tycker att det är lite taskigt med alla påhopp på TS, men jag förstår alla till fullo!
    Jag har iofs inte tolkat några av inläggen som påhopp på TS. Hon ville ha hjälp och undrade hur de ska göra, och alla har vi gett vår åsikt om vad som vore rätt att göra. Har iaf själv inte syftat till påhopp på TS, ber om ursäkt om det uppfattats så.. =)
  • Bumlis

Kanske Goldman menar kommentarer som nedan?

Mlle M skrev 2008-11-12 22:03:48 följande:

Jag tycker faktiskt att det ar oforskamt av Er att inte bjuda henne samt Ni satter er van ( hennes pojkvan) i en valdigt besvarlig sits.
  • passionsblomman

Ja? Det är nog fler än en som anser att det är oförskämt att skilja på gifta par när man bjuder till bröllop. Det är ju inget enskilt påhopp utan ett direkt svar på TS fråga "vad gör vi?" Jo, bjuder båda för att inte vara oförskämd.

Bumlis skrev 2008-11-13 20:44:55 följande:
    Kanske Goldman menar kommentarer som nedan?Mlle M skrev 2008-11-12 22:03:48 följande:
  • Augusti2010
    Bumlis skrev 2008-11-13 20:44:55 följande:
    Kanske Goldman menar kommentarer som nedan?Mlle M skrev 2008-11-12 22:03:48 följande:
    Det tolkar jag som en åsikt och inte ett påhopp. Jag tycker också att det vore oförskämt att inte bjuda dem båda. Inget påhopp på TS, hon gör som hon vill, men det är min åsikt. Fast Mille M:s inlägg "låter" värre eftersom hon utgår ifrån att TS inte tänker bjuda henne, vilket ju inte stämmer om man läser inledningen (och rubriken).

Men TS, var är du??? Vore intressant att höra vad du tycker om allas åsikter?
  • Augusti2010

Passionsblomman, vi skrev visst om varandra =) Tur att det inte bara är jag som tycker så iaf, blev lite nervös när det började pratas om påhopp, har ju varit ganska aktiv här =) Men tycker det är ett intressant ämne.

Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?