• mariaochbjörn

Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?

Hallå alla.
    Har ett problem som är väldigt jobbigt för mig/oss. Vi planerar nu bröllop men är lite oense om gästlistan. Min sambos kompis (som han verkligen vill ska komma på bröllopet) har nyligen gift sig med en kvinna som jag är fruktanskvärt osams med (min sambo tycker inte heller om henne). Hon har varit väldigt elak mot mig och jag är inte den som tar sånt så jag sa upp bekantskapen.

Jag gick inte på deras bröllop av respekt för henne, men jag VET att hon kommer gå på vårat om hon blir bjuden. Jag vill verkligen inte ha henne på mitt bröllop, men min sambo vill ha sin vän där.

Vad gör vi?
    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?
  • 090208

Det ar val klart dom inte gor! Jag bor utomlands och gifte mig har, men ska ha STOR brollopsfest i sommar. Och detta ar reglerna for vart kalas:
    Dom pojk- och flickvanner som kommit till efter att jag flyttade, och som jag alltsa inte ens traffat (for nar man nan enstaka gang ar hemma ar ju anda ingen annan det samtidigt) bjuder vi inte. Varfor da lixom..?
    Har en van som sakert kommer bli helt forstord, men man kan ju inte lata henne ta med sambon och ingen annan...

Skriv bara hans namn pa inbjudan sa forstar han val. Eller..? Beroende hur kansligt det ar, och for att undvika att sara er kompis, kanske man ska komma pa en vit logn. Inte bra, men istallet for att gora nan illa... Vet inte, ratt eller fel...

JockesTess skrev 2008-11-11 23:54:07 följande:
    Hej! Vi har samma problem!! Vi har en jättebra vän som vi vill ska komma men båda jag och min m2b avskyr hans flickvän...Hur gör man? Bjuds inte bägge två "automatiskt" när vi skickar inbjudningskorten?
  • passionsblomman

Tack!*glad*

Vill nu skrev 2008-11-12 20:28:13 följande:

Du skriver alltid så bra! Kune inte sagt det bättre själv!
  • lillesessan

Jag tycker inte det handlar om att välja mellan han och hans fru, jag förstår hur dem flesta här tänker men denna dag tycker vi skall vara fylld av glädje och kärlek INTE av människor nj inte tycker om. Klart att man i vissa fall, kanske till och med de flesta bör bjuda den respektive. Men vem har bestämt att det måste vara så? Handlar det om hämd och att va bitter, fine kanske man kan släppa det? men som i ex vårt fall förstörde han en hel bröllopsfest för ett år sedan och vill inte riskera att det händer igen. För det var inte trevligt. Det var rent ut sagt obehagligt. Ni måste följa känslan...alla dessa måsten...ta bort dem och gör som NI vill och känner men som jag skrivit tidigare kolla med killen innan för det kan ju bli starka konsekvenser. Lycka till!

• 090208

Haller helt med.

Alla alskar inte alla helt enkelt. Big deal tjejer!!

Dela pa par gar alldeles utmarkt. Kanner mig helt inlast nu, ar jag en del av ett par och ingen individ..? Na fy vad jag overdriver... Sorry, men gillar inte par-grejen... Forlat.

Min syrras man blev ombedd att inte narvara vid min farfars begravning..............

lillesessan skrev 2008-11-12 14:21:39 följande:
    Bjud bara honom. Hon förstår nog varför...De sitter ju trots allt inte ihop. Vi har ett par där vi enbart tänker bjuda henne. För han vill varken jag eller min blivande ha med på bröllopet. (Orkar inte ta upp varför tar för lång tid) Då vi sitter i samma dilemma har vi beslutat att prata me henne först och se hur hon känner. Kanske kan hon förstå varför vi inte bjuder honom. OM hon då sen väljer att INTE komma då har ju vår vänkap inte det starka band som jag trodde. Man skall vara omringade av människor man tycker om på sin dag. Det finns inga måsten. Gå på er känsla men prata med han kompisen först, han kanske inte tycker det är så jobbigt???
  • Esonda

jag vill börja med att jag planerar inget bröllop än på ett par år (kan bara inte hålla mig borta härifrån) men när ekonomin är stadig så börjar det planeras. Däremot har jag en svägerska som jag verkligen avskydde. Jag pratade inte med henne och visste jag att hon skule vara som min svärfar ville jag inte dit. Jag pratade med min sambo om detta och varför och han accepterade det och sa: vill inte du dit så åker inte jag heller.
    Detta ogilandet hade då börjat redan flera år tidigare då jag inte visste att hon hade en sån snygg bror :P

Sen började jag jobba på ett bemanningsföretag som jag INTE visste att hon jobbade på också och oturligt nog hamnade jag på samma företag och satt dessutom gämte henne när vi jobbade. I början så ville jag bara hem, men sen tänkte jag :

Hon kommer Alltid finnas där, det är hans syster. Visst att han inte var överförtjust i henne heller men det är familj. Så jag tog och svalde min stolthet och pratade med henne och sa exakt vad jag tyckte och tänkte om henne. och då menar jag allt för jag vill vara ärlig, sen fick hon ta det som hon ville. Sen slutade jag med att säga : Vi behöver inte vara bästisar eller prata varje dag och umgås hela tiden. Men vi är familj och Jag vill inte bråka eller snacka skit om min familj. Jag vill att vi ska kunna prata och va trevliga mot varandra när vi träffas, för våran och deras skull.

Svaret jag fick tillbaka var posetivt, allt är glömt och förlåtet och vi kan träffas utan att känna irretation eller ilska mot varann.

Så jag tycker att du ska åtminstonde försöka prata med henne. och se vart det leder. funkar det inte och hon är som hon var innan, bjud henne inte för då har du iaf gjort ett försök.

Lycka till :)

• Augusti2010
    lillesessan skrev 2008-11-12 20:32:05 följande:
    Jag tycker inte det handlar om att välja mellan han och hans fru, jag förstår hur dem flesta här tänker men denna dag tycker vi skall vara fylld av glädje och kärlek INTE av människor nj inte tycker om. Klart att man i vissa fall, kanske till och med de flesta bör bjuda den respektive. Men vem har bestämt att det måste vara så? Handlar det om hämd och att va bitter, fine kanske man kan släppa det? men som i ex vårt fall förstörde han en hel bröllopsfest för ett år sedan och vill inte riskera att det händer igen. För det var inte trevligt. Det var rent ut sagt obehagligt. Ni måste följa känslan...alla dessa måsten...ta bort dem och gör som NI vill och känner men som jag skrivit tidigare kolla med killen innan för det kan ju bli starka konsekvenser. Lycka till!
    Jag tror inte att någon av oss här som förespråkar att TS bör bjuda dem båda har påstått att det måste vara så. Personligen trodde jag att vi pratade om vad man bör göra som god vän och värd/värdinna för festen. Till att börja med finns etikettregler, vilka man inte helt och hållet kan ignorera när man ställer till med fest. Visst, till stor del tycker jag absolut att man gör som man vill, missförstå mig inte, men vissa sociala spelregler får man faktiskt följa om man tänker ordna en stor bröllopsfest. För övrigt precis som livet i stort. Vidare tycker jag att den aktuella frågan mest handlar om hur man behandlar sina vänner, och inte hur man måste göra enligt vissa regler. Jag tycker att det är respektlöst att behandla sina vänner så, åtminstone om det är en fest där man i övrigt bjuder vännernas respektive. Men naturligtvis är det inget man måste göra, det är helt och hållet upp till var och en hur man beter sig mot folk. Och vi som diskuterar här vet ju inget om TS relation till personen (killen alltså) ifråga, och hur vederbörande skulle ta det. Vi ger ju bara vår syn på det hela, men i slutändan är det naturligtvis TS själv som avgör. Och nej, det finns inga "måsten".
  • lillesessan

Precis, vill bara få Ts att se att det enligt mig är ok att INTE bjuda. Precis som en del tycker att man bör enligt etikett osv...Men det handlar ju inte så mycket om vad vi anser om varandras ko0mmentarer utan att TS ska få klarhet i hur TS skall göra. Kanske med hjälp av oss kunna fatta ett beslut som känns rätt:D

• shakynose
    Augusti2010 skrev 2008-11-12 20:52:29 följande:
    Jag tror inte att någon av oss här som förespråkar att TS bör bjuda dem båda har påstått att det måste vara så. Personligen trodde jag att vi pratade om vad man bör göra som god vän och värd/värdinna för festen. Till att börja med finns etikettregler, vilka man inte helt och hållet kan ignorera när man ställer till med fest. Visst, till stor del tycker jag absolut att man gör som man vill, missförstå mig inte, men vissa sociala spelregler får man faktiskt följa om man tänker ordna en stor bröllopsfest. För övrigt precis som livet i stort. Vidare tycker jag att den aktuella frågan mest handlar om hur man behandlar sina vänner, och inte hur man måste göra enligt vissa regler. Jag tycker att det är respektlöst att behandla sina vänner så, åtminstone om det är en fest där man i övrigt bjuder vännernas respektive. Men naturligtvis är det inget man måste göra, det är helt och hållet upp till var och en hur man beter sig mot folk. Och vi som diskuterar här vet ju inget om TS relation till personen (killen alltså) ifråga, och hur vederbörande skulle ta det. Vi ger ju bara vår syn på det hela, men i slutändan är det naturligtvis TS själv som avgör. Och nej, det finns inga "måsten".
    Nej, det handlar ju inte om att sätta upp eller följa regler och lagar, utan om hur saker och ting kan uppfattas och vilket handlingsförfarande som är smidigast/snällast/roligast/vänligast/snyggast. Klart att alla gör som de vill, detta är guskelov inte nån bröllopsdiktatur vi lever i, men det kan ju vara värdefullt att försöka se det från brudgummens/familjens/gästernas perspektiv, även om det är Din Stora Dag.
  • lillesessan

A

shakynose skrev 2008-11-12 21:02:44 följande:
    Nej, det handlar ju inte om att sätta upp eller följa regler och lagar, utan om hur saker och ting kan uppfattas och vilket handlingsförfarande som är smidigast/snällast/roligast/vänligast/snyggast. Klart att alla gör som de vill, detta är guskelov inte nån bröllopsdiktatur vi lever i, men det kan ju vara värdefullt att försöka se det från brudgummens/familjens/gästernas perspektiv, även om det är Din Stora Dag.
    Absolut, det är ju er dag, och den dagen dekar ju alla nära och kära. WOHOO...
  • lillesessan

Lite svårt att stava idag märker jag :D Får skylla på en hård dag haha

Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?